top
ورزش خطر دیابت بارداری را در زنان چاق کاهش می دهد

ورزش خطر دیابت بارداری را در زنان چاق کاهش می دهد

ورزش خطر دیابت بارداری را در زنان چاق کاهش می دهد

به گزارش یک تحقیق جدید از دانشگاه علم و صنعت نروژ(NTNU) سه جلسه ی 60 دقیقه ای ورزش با شدت متوسط درهفته برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنان چاق باردار کافی است.

زنان چاق در طی بارداری در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت حاملگی هستند، در این تحقیق مشخص گردید ورزش به تنهایی می تواند تعداد زنان چاق بارداری که به دیابت بارداری مبتلا می شوند را کاهش دهد و زنان چاق باردار در گروه ورزش نسبت به گروه کنترل در ماه های آخر بارداری دارای فشارخون پایین تری هستند، نتایج این تحقیق درمجله ی PLOS Medicineمنتشر گردید.

 تعداد زنانی که در سنین باروری چاق هستند رو به افزایش است، زنان چاق در طی بارداری درمعرض خطر افزایش عوارض بارداری قرار دارند، عمده ترین عوارض بارداری عبارتند از: دیابت حاملگی، فشارخون بالا ، افزایش بیش از حد وزن مادر در طی بارداری و پره اکلامپسی.

 آنها همچنین در معرض خطر نیاز به سزارین و زایمان نوزادانی با وزن بیش از حد بالا و غیر طبیعی هستند. این عوارض می تواند  بر سلامت مادر و کودک نه تنها در طی بارداری، بلکه پس از آن در طول  زندگی تأثیر قابل توجهی برجا گذارد.

در یک مطالعه ی بزرگ در دانشگاه NTNUو بیمارستان St.Olavsدر تروندهایم در نروژ، محققان  تأثیرات ورزش منظم را در دوران بارداری زنان چاق بررسی کردند.

در این مطالعه 91 زن شرکت داشتند که در یکی از دو گروه ورزش و کنترل بصورت تصادفی ثبت نام شدند. از این افراد تنها 2 نفر در گروه ورزش و 9 نفر در گروه کنترل به دیابت بارداری مبتلا شدند. زنان شرکت کننده در گروه ورزش دارای فشار خون پایین تری در اواخر بارداری خود بودند.

 

عواقب طولانی مدت

 دکتر Moholdtمدیر این تحقیق می گوید: کاهش عوارض مرتبط با چاقی در بارداری از اهمیت  بالایی برخوردار است زیرا این عوارض دارای عواقب دراز مدتی برای سلامت مادر و نوزاد می باشند ما به همه ی زنان انجام ورزش را در طی بارداری توصیه می کنیم، هیچ منع پزشکی برای انجام ورزش در طی بارداری وجود ندارد.

 این مطالعه همچنین نشان داد مقدار ورزش مورد نیاز برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری چندان زیاد نیست.

 

 پیاده روی و تمرینات قدرتی سه بار درهفته

 زنان گروه ورزش در طول بارداری خود در سه جلسه ی 60 دقیقه ای در هفته  تحت نظارت کارشناس ورزش شرکت کردند، این تمرینات شامل 35 دقیقه پیاده روی بر روی تردمیل با سرعت متوسط و 25 دقیقه تمرینات قدرتی بود. گروه کنترل تحت مراقبت های استاندارد دوره ی بارداری  قرار گرفتند.

 محققان می گویند: شدت تمرینات در گروه ورزش چندان بالا نبود و همه ی زنان در گروه ورزش در تمام جلسات شرکت نمی کردند، این بدان معناست که حتی تمرینات ورزشی کم در طول بارداری می تواند مفید باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات