top
کودکی که نمیخواهد دست مادر را بگیرد

کودکی که نمیخواهد دست مادر را بگیرد

کودکی که نمیخواهد دست مادر را بگیرد

برای کودکان دو ساله پر تحرک مراکز خرید و مغازه های خواربار فروشی پر از اتفاقات فریبنده است و آن ها دست مادر را دشمن آزادی خود می دانند. کاملا طبیعی است که فرزند شما بخواهد آزادانه بدود. برای این که کنجکاوی او را سرکوب نکنید باید قوانین نزدیک یکدیگر بودن را به صورت متفکرانه به او گوشزد کنید.

تهدید نکنید و نگویید «برگرد اینجا و دستمو بگیر وگرنه تنبیه می شوی» ممکن است در نهایت از ترس حرف شما را گوش دهد ولی این کار را چون برای ایمنی لازم است انجام نمی دهد. در عوض قانون را به او یادآوری کنید و بگویید «یادته قانون اینه که از زمانی که از ماشین پیاده می شویم دست همدیگر را بگیریم تا وقتی که به ماشین برگردیم. برای اینکه در امان بمانیم لازمه قانون را رعایت کنیم».

 

باج ندهید و نگویید «اگه موقع خرید دستمو بگیری برات یه اسباب بازی نو می خرم» برای انجام خواسته خود جایزه ندهید شما می خواهید فرزندتان دست شما را بگیرد تا در امان باشد نه این که جایزه بگیرد. در عوض تمرین کنید و قبل از خروج از منزل بگویید «امروز عصر می خواهیم بریم خرید. پس بیا تمرین کنیم که چطور می خوای دستمو بگیری. اون موقع می تونیم مواظب همدیگر باشیم».

 

تنبیه نکنید و نگویید «اگه دستم را نگیری، وقتی برگردیم خونه اجازه نداری تلویزیون تماشا کنی» در عوض همدلی کنید و بگویید «می دونم وقتی این همه چیزهایی که دوست داری می بینی، سخته دستمو بگیری ولی نزدیک هم بودن قانونه. این مهمه و ما را در امان نگه می داره» با گفتن اینکه شما تمایل فرزندتان برای کاوش دنیایش را درک می کنید الگوی همدلی برای او باشید ولی یادآوری کنید که هنوز نیاز دارید قوانین را رعایت کند.

 

برچسب نزنید و نگویید «نمی دونی خطرناکه که اگه از من دور بشی؟ کارت خیلی احمقانه بود» برچسب زدن و تحقیر کردن به فرزندتان می گوید که چون به دنبال کنجکاوی طبیعی خود است عیب و ایرادی دارد. در عوض راه های دیگری پیدا کنید و بگویید «به نظر می رسد راحت نیستی دستم را بگیری چطوره کیفم را بگیری» یافتن گیره های جایگزین برای فرزندتان همچنین می تواند دست های شما را برای انجام کارهای دیگر آزاد کند.

 

تحکم نکنید و نگویید «دور نشو، به چیزی دست نزن» این گوشزدها فقط به فرزندتان می گوید چه کاری اجازه ندارد انجام دهد نه این که چه کاری اجازه دارد و چرا باید انجام دهد. در عوض قدردانی کنید و بگویید «مرسی که دستمو می گیری. احساس خیلی خوبی دارم وقتی می دونم با هم و در امان هستیم» با قدردانی از رفتار مشترک فرزندتان تشویق می شود تا آن کار خوب را ادامه دهد و به او می گوید پیروی از قانون توجه مثبت شما را به دنبال دارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات