top
عادت دادن کودک به بهداشت شخصی ، چگونه؟

عادت دادن کودک به بهداشت شخصی ، چگونه؟

عادت دادن کودک به بهداشت شخصی ، چگونه؟

عادت مسواک زدن:

سعی کنید کودکتان را مانند یک قهرمان در این عادت پرورش دهید تا دندان‌هایش را مانند دانه‌های مروارید حفظ و تمیز کند. از ارزش دندان و اهمیت آنها و اینکه تا آخر عمر به آنها نیاز داریم با او صحبت کنید. در ابتدای شروع آموزش عادت‌های بهداشتی مثل مسواک زدن سخت گیر نباشید. به اندازه یک دانه لوبیا خمیر دندان روی مسواک او قرار دهید و به او نشان دهید چگونه دندان‌هایش را بشوید.می‌توانید خودتان هم همراه او مسواک بزنید تا جهت حرکت برس مسواک روی دندان‌ها را خوب درک کند. در ابتدا 30 ثانیه شستشو کافی است. کاری نکنید که خسته یا متنفر شود. کم کم زمان را به 90 ثانیه برسانید. بعد مرحله شستشو با آب و تف کردن مواد خمیردندان و آب را به او آموزش دهید.

 

عادت شانه زدن موها:

 یادگیری این عادت برای پسر بچه‌ها سخت نیست چون موهای آنها معمولاً کوتاه است. اما اگر دختر بچه‌ای با موهای بلند دارید حتماً با گره خوردن موها و اشک کودکتان کاملاً آشنایی دارید. یادگیرعادت‌های بهداشتی قدری زمان بر است چون به قوی شدن دست و قدرت تطبیق حرکات دست با جهت موها هم بستگی دارد. به او یاد دهید همیشه از ریشه مو شروع کند و تا پایین مو ادامه دهد تا موها در هم گره نخورند.

 

مسئله مهم در  عادت شانه کردن مو فقط نحوه شانه کردن نیست، بلکه درک و اهمیت این موضوع هم بسیار  مهم است که کودک یاد بگیرد شانه و برس هر فرد باید مخصوص به خودش باشد، درست مانند مسواک او که فقط برای خود آن فرد استفاده می‌شود. 

 

عادت دست شستن:

شستشوی دست‌ها  مهارتی است که بی شک از  مهم‌ترین مسائل بهداشتی در زندگی فرد محسوب می‌شود.خصوصاً وقتی کودک به اجتماع می‌رود و به پیش دبستان یا دبستان می‌رود دست‌هایش کاملاً آلوده خواهد بود. خوشبختانه کف درست کردن در روشویی مهارتی است که کودکان در آن تبحر کافی دارند. اما دو مورد اصلی در شستشوی دستان کودک وجود دارد که نظارت شما را به‌عنوان والدین کودک می‌طلبد. یکی میزان مصرف آب و دیگری نحوه صابون زدن و زمان صابون مالیدن به همه‌ی قسمت‌های دست. باید به کودک به طور همزمان در مورد میزان مصرف آب و نحوه درست استفاده صابون نیز آموزش داد.

 

شاید فکر کنید برای کودک 5 ساله درک و فهم این مسائل سخت است اما به یاد داشته باشید برای آموزش مسائل مهم و بنیادین که بعدها تا آخر عمر جزو عادات فرد محسوب می‌شوند این سن یعنی حدود 4 یا 5 سالگی سن خوبی است و در ضمن حافظه کودک پذیرای تمام این آموزش‌ها می‌باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات