top
زخم نوک پستان

زخم نوک پستان

زخم نوک پستان

علل زخم یا ترک نوک پستان:
دلیل اصلی زخم، جویده شدن نوک پستان توسط لثه های نوزاد می باشد. وضعیت اشتباه قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد، مکیده شدن نوک پستان پس از خالی شدن از شیر، جدا کردن نادرست نوزاد از پستان، شستن نوک پستان با صابون، باقی ماندن مواد شوینده روی لباس تحت تماس با نوک پستان و اگزمای پوستی مادر در آن ناحیه. 
البته برفک دهانی نوزاد از جمله مواردی هستند که در ایجاد زخم و تبدیل شدن آن به ترک سینه ها تاثیر گذارند. 

روشهای پیشگیری:
ابتدا وضعیت شیردهی را بررسی نمائید. می بایست تمام هاله سینه در دهان نوزاد قرار گیرد نه فقط نوک پستان، در هر نوبت شیردهی سعی کنید از هر دو سینه استفاده نمائید با در نظر گرفتن شرایط بدنی و روحی نوزاد، زمان شیردهی را کوتاه و دفعات آن را زیاد کنید.
برای شستشوی سینه همان آب کافی می باشد و از صابون و شستشوی بیش از حد پرهیز نمائید.

بعد از پایان شیردهی، نوک پستان را پاک نکنید و اجازه دهید، سینه با مقدار کمی شیر که روی نوک آن است در تماس با جریان هوا خشک شود زیرا شیر مادر بعلت دارا بودن چربی و آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال باعث التیام زخم و تمیزی نوک سینه می گردد.
در صورتیکه از پدهای سینه زیر لباس استفاده می کنید به محض مرطوب شدن آنرا عوض نمائید.
چندین بار در روز نوک سینه ها را کمپرس گرم و خشک (نه داغ و مرطوب) نمائید. بعنوان مثال می توانید از یک بطری آب ولرم استفاده نمائید. و حتی المقدور از سایش نوک سینه با لباس جلوگیری نمائید.

درمان زخم و ترک نوک سینه:
دقت نمائید سینه ای را که زخم شده را رها نکنید و برای چند لحظه هم شده با آن شیردهی داشته باشید، البته دراول شیردهی که مکش دهان نوزاد زیاد است از سینه ای که کمتر زخم است استفاده نمائید.

برای التیام زخم می توانید از روغن لانولین (مخصوص مادر شیرده) استفاده کرده و هر بار مقدار کمی از آنرا روی نوک سینه مالیده و اجازه دهید تا در تماس با هوا خشک شود.
و اگر نوزاد مبتلا به برفک دهان شده، حتما بایستی توسط پزشک ویزیت شود.
در صورت مفید نبودن روشهای ذکر شده و شدید بودن ترک و یا درد حتما به پزشک مراجعه نمائید.
مادران مهربان، توجه داشته باشید که نوزاد از زخم نوک سینه مادر ناراحت نبوده و به شیر خوردن ادامه میدهد وخون موجود در شیر برای نوزاد خطرناک نیست.
مهمترین نگرانی اینست که شیردهی باید با آرامش خاطر و بصورت لذت بخش برای مادر و فرزند صورت گیرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات