top
حس کنجکاوی را در کودک پرورش دهید

حس کنجکاوی را در کودک پرورش دهید

حس کنجکاوی را در کودک پرورش دهید

خلاقیت شکل کنترل شده یا محدود شده‌ای از تخیل است. خلاقیت ممکن است خلق یک نقاشی، یک لباس، یک قطعه کوچک موسیقی یا پختن یک غذای جدید باشد.

خلاقیت حتی در سنین کودکی نیز خود را نشان می‌دهد. بیش‌تر خانواده‌ها شاید با این نوع پدیده‌ها در رفتار، کردار و گفتار کودکان خود مواجه شوند.

آن دسته از والدین که به کوچک‌ترین رفتارهای کودکان خود توجه دارند می‌توانند با به‌کارگیری توصیه‌های 12گانه پرورش خلاقیت، کودکان خود را به مرحله خودشکوفایی سوق دهند. به‌کارگیری این روش‌ها، آن‌چنان هم ساده نیست. داشتن صبر و حوصله و نکته‌سنجی در رفتار کودکان می‌تواند آینده درخشانی را برای کودک شما رقم بزند.

 

شیوه افزایش خلاقیت در کودکان

برای به وجود آوردن سئوال‌های تازه در ذهن کودکتان، او را راهنمایی کنید. آموزش به کودک باید طوری باشد که او را به طرف پرسش‌های تازه هدایت کند. معلم باید هنگام جواب دادن به سئوالات کودک، او را به سمت مهارت‌های جدید سوق دهد و از به کار بردن کلماتی مانند بله، خیر، هرگز و مانند آن‌ها خودداری کند.

 

حس کنجکاوی را در کودکان پرورش دهید. برای برانگیختن حس کنجکاوی در کودک، هیچ‌چیز مثل پاسخ‌های صحیح و مناسب به پرسش‌های او، مؤثر نیست.

سئوال انعکاسی از یک ذهن تشنه است که می‌خواهد با دریافت جواب از فردی که بهتر از او می‌داند، خود را سیراب کند.

والدین و مربیان، نه‌تنها باید درباره امور مربوط به کودک، بلکه درباره امور خانه و مدرسه نیز از او نظرخواهی کنند و عقاید او را مانند عقاید بزرگسالان، در حضور او به بحث و گفت‌وگو بگذارند.

به عقاید جدید و تازه کودکتان احترام بگذارید. کودکانی که به نوعی خلاقیت آن‌ها برانگیخته شده، روابط و مفاهیم را درک می‌کنند. والدین و مربیان آن‌ها ممکن است به آن‌ها توجه نداشته باشند.

حتی گاهی او، عقاید خود را چنان مطرح می‌کند که بزرگسالان قادر به ارزش‌یابی وجای‌گزینی آن‌ها نیستند. تشویق کودکان به ابراز عقاید جدید می‌تواند در رشد خلاقیت آن‌ها مؤثر باشد.

از مراقبت‌ها و دخالت‌های بیش از حد در زندگی کودکان اجتناب کنید. یکی از ویژگی‌های انسان خلاق این است که توانایی‌اش را خودش به کار می‌اندازد. وظیفه والدین و مربیان این است که این قابلیت را در او زنده نگاه دارند و به کودکان اجازه دهند بعضی اوقات، مطابق سلیقه خود، اشیا را کشف کنند..

 

از کودکان بخواهید که اشیا و کارهای نیمه‌تمام را تکمیل کنند. از کودکان تقاضا کنید جملات ناتمام و داستان‌های کامل نشده، تصاویر و نقاشی‌های نیمه‌تمام و حتی اشیای ناقص را کامل کنند. برای او اسباب‌بازی‌هایی بخرید که خودش بتواند آن‌ها را به یکدیگر متصل کند و با آن‌ها مدل‌های مختلف خلق کند.

 

اجازه دهید اشیا را از نزدیک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشیا، لازم است کودک آن‌ها را لمس کند؛ زیرا مشاهده شیء، به تنهایی کنجکاوی کودک را ارضا نمی‌کند.

 

کودکانی که از لمس کردن اشیا محروم می‌شوند، توانایی لازم برای کشف و اختراع را از دست می‌دهند. مشاهده همراه با لمس اشیا، آن‌ها را در بازی‌های خیالی، اختراعات و پاسخ‌گویی به آزمون‌های خلاقیت یاری می‌دهد.

 

به کودکان اجازه دهید وسائل بی‌خطر خانه را لمس کنند. کودکان بیرون کشیدن وسایل آشپزخانه از داخل کابینت‌ها و بازی با کاسه و قابلمه و بشقاب‌ها را بسیار دوست دارند.

همیشه یک نام خاص آدامس، بستنی یا چیزهای مورد علاقه کودکان را برایشان نخرید. کودکان را تشویق کنید در خرید خوراکی و پوشاک، مدل‌های مختلف را امتحان کنند. از خرید کالاهای تکراری و یکسان اجتناب کنید.

کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید. زمانی‌که با او بیرون می‌روید، هنگام برگشتن به خانه به او توضیح دهید که می‌خواهید از یک راه جدید به خانه بروید. او از این طریق درمی‌یابد برای رسیدن به یک هدف، راه‌های مختلفی وجود دارد.

 

در مورد کاربردهای مختلف یک وسیله خاص، از کودکان سئوال کنید. کاربرد ابزارها و وسایل مختلفی را که در خانه دارید، برای کودک شرح دهید و از او بپرسید: «به نظر تو، این وسیله چه کاربردهای دیگری می‌تواند داشته باشد؟» از این طریق شما ذهن کودک را آماده می‌کنید.

 

از مکان‌های جدید دیدن کنید. همراه با کودک، به نمایشگاه‌ها و موزه‌های مختلف و به تماشای طبیعت زیبا بروید. اجازه دهید او از نزدیک، مکان‌های گوناگون را شناسایی کند.

به دیوارهای اتاق او، کاغذهای سفید بچسبانید. به دیوار اتاق کودکتان، تا حدود یک متر از سطح زمین، به طرف بالا و به طور سراسری و افقی، کاغذ سفید بچسبانید و به او بگویید هرطور که دوست دارد، روی آن‌ها نقاشی و طراحی کند. برای تزیین اتاق او، از سلیقه خودش استفاده کنید.

به او یاد بدهید که هر چند روز یک بار، محل وسائلش را در اتاق تغییر دهد. به این وسیله، زمینه خلاقیت در او پرورش می‌یابد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات