top
جوش های قرمز روی پوست کودک

جوش های قرمز روی پوست کودک

جوش های قرمز روی پوست کودک

عرق‌سوز شدن، که با نام جوش‌های تابستانی نیز شناخته می‌شود، به معنی به وجود آمدن جوش‌های کوچک (و همچنین گاهی اوقات تاول‌های کوچک) روی پوست می‌باشد که می‌تواند هنگامی که کودک شما در معرض گرمای بیش از حد باشد ظاهر شود. جوش‌ها معمولا قرمز رنگ هستند، که به خصوص در پوست‌های با رنگ روشن به وجود می‌آیند. کودکان در تمامی سنین ممکن است دچار عرق‌سوز شوند، اما در نوزادان شیوع بیشتری دارد. بچه‌های کوچک اغلب به صورت دوره ای عرق‌سوز را تجربه می‌کنند، زیرا غده‌های عرق آنها هنوزنابالغ هستند و نمی توانند عرق‌هایی که تولید می کنند را دفع کنند. عرق‌سوز هنگامی که به کودکان لباس زیادی پوشانده می‌شود، یا در برابر سرما پوشانده می‌شوند و یا در هنگام تب شایع‌تر است. اگر کودک شما دچار عرق‌سوز شده است، به احتمال زیاد جوش‌های قرمز را در چین‌های پوستی و روی قسمت‌هایی از بدن که لباس کودک به آن‌ها چسبیده است از جمله قفسه سینه، شکم، گردن، زیر بغل و باسن مشاهده خواهید کرد. اگر به کودک خود اغلب کلاه می‌پوشانید، ممکن است جوش‌ها در پوست سر یا پیشانی او به وجود آیند.

اگر کودک شما از عرق‌سوز رنج می‌برد و احساس ناخوشایندی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص اطفال کودک شما را معاینه می‌کند و دستورالعمل‌های مراقبت خانگی را برای کاهش علائم به شما ارائه می‌دهد. گاهی اوقات اگر جوش‌های ناشی از عرق‌سوز عفونی باشند، پزشک برای درمان جوش‌ها، پماد آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

 

عرق‌سوز چیست؟

عرق‌سوز شدن یک التهاب خفیف در مجراهای عرق مسدود شده می‌باشد. هنگامی که مجراهای عرق به وسیله عرق مسدود می‌شوند، عرق‌ نمی تواند به سطح پوست برسد و زیر پوست به دام می‌افتد. عرق‌سوز شدن با جوش‌های کوچک بر‌آمده مشخص می‌شود (مانند سنباده زبر)، که به طور مساوی در قسمت‌های کوچک روی پوست ظاهر می‌شوند. جوش‌ها معمولا به تنهایی از بین می‌روند و در عرض چند ساعت تا چند روز ناپدید می شوند. سایر بیماری‌های پوستی ممکن است رفتاری مشابه عرق‌سوز شدن را از خود نشان بدهند. از جمله واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی و یا اگزما.

 

علل

عرق‌سوز شدن هنگامی ایجاد می‌شود که کودک شما بسیار عرق می‌کند، به طوریکه منافذ عرق بسته می‌شوند و عرق نمی‌تواند به سطح پوست برسد. آب و هوای گرم و مرطوب شرایط مساعدی برای عرق‌سوز شدن را ایجاد می‌کند، اما ممکن است در طول زمستان که برای محافظت در برابر سرما لباس‌های زیادی به کودک پوشانده می‌شود و یا در هنگام تب نیز عرق‌سوز ایجاد شود.

 

علائم و نشانه ها

عرق‌سوز شدن کودک مانند دسته‌هایی از برآمدگی‌های کوچک، مرطوب و قرمز رنگ شبیه به جوش یا تاول به نظر می‌رسند. معمولا بر روی صورت و در چین های پوست در ناحیه گردن، بازوها، پاها، قفسه سینه و ناحیه پوشک ظاهر می‌شوند. سایر علائم شایع عرق‌سوز شدن عبارتند از خارش، سوزن سوزن شدن و احساس زبری می‌باشند. هر چند که کودک شما نمی‌تواند به شما بگوید که چه چیزی او را ناراحت می‌کند، شما می‌توانید از بدخلقی‌های غیرعادی و بی‌قراری‌های او حدس بزنید که مشکلی وجود دارد. همچنین ممکن است کودک شما بیشتر از حد معمول در خوابیدن مشکل داشته باشد. ناحیه‌هایی که عرق‌سوز شده‌اند ممکن است از طریق تماس لباس با بدن کودک یا خراش تحریک شوند و در موارد نادر، عفونت ثانویه پوستی ایجاد شود. هنگامی که بدن کودک شما عرق‌سوز شده است، اطمینان حاصل کنید تمامی علائم عفونت را بررسی کرده باشید. علائم عفونت عبارتند از:

-افزایش درد، تورم، قرمزی یا احساس گرما در اطراف ناحیه آسیب دیده

-رگه‌های قرمز گسترش یافته از ناحیه آسیب دیده

-ترشح چرک از ناحیه آسیب دیده

-غدد لنفاوی متورم، زیر بغل یا کشاله ران

-تب با درجه حرارت ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر یا لرزهای بدون هیچگونه دلیل واضح

در صورت بروز هر کدام از این علائم، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوارض

عرق‌سوز، به ندرت می‌تواند به وسیله باکتری آلوده شود که باعث ایجاد برآمدگی‌های پر از مایع دردناک، بزرگتر و ملتهب شود. یکی از عوارض بسیار نادر عرق‌سوز شدن، ایجاد خستگی است. اگر نافذ عرق کودک شما مسدود شده باشند، بدن نمی‌تواند به درستی حرارت خود را کاهش دهد. اگرخستگی ناشی از گرما به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به سکته گرمایی شود. این یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به آسیب به ارگان‌ها یا مرگ شود. سکته گرمایی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یک کودک بیش از توان تحمل خود، گرما تولید کند. درجه حرارت بدن کودک می‌تواند به سرعت به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر افزایش یابد.

 

تشخیص

تشخیص عرق‌سوز با مشاهده مشخصات جوش‌ها در برخی نواحی خاص پوست، به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض گرما امکان پذیر است. پزشک معمولا می‌تواند با معاینه بصری جوش‌ها، بیماری را تشخیص دهد.

 

درمان

دارو

گاهی اوقات عرق‌سوز ممکن است عفونی شود، به ویژه هنگامی که خراشیده شود، باکتری‌ها می‌توانند به پوست نفوذ کرده و باعث عفونت سلولیتی شوند. ممکن است درمان آنتی‌بیوتیکی با کرم‌های موضعی معمول یا داروهای خوراکی برای درمان عفونت‌های ناشی از عرق‌سوز شدن ضروری باشد.

درمان خانگی

-بدن کودک را خنک کنید. لباس‌های کودک خود را آزاد و گشاد کنید و یا آن‌ها را بیرون بیاورید و او را به یک اتاق با تهویه مطبوع و دارای سایه منتقل کنید. دستتان را با آب سرد خیس کرده و پوست کودک را مالش دهید و با این کارعرق و چربی بدن کودک را از بین ببرید. همچنین می‌توانید از لباس‌های خنک و مرطوب برای کاهش درجه حرارت بدن کودک خود استفاده کنید.

پوست کودک را خشک نگه دارید. پس از استحمام به جای استفاده از حوله اجازه دهید، رطوبت بدن کودک به وسیله جریان هوا یا یک پنکه خشک شود. به جز با دستور پزشک کودکتان، از پمادها یا کرم‌ها روی جوش‌های عرق‌سوز استفاده نکنید.

-اجازه دهید پوست کودک نفس بکشد. تا آنجا که ممکن است، پوست کودکتان را بر در معرض جریان هوا قرار دهید، اجازه دهید کودک برهنه باشد یا از یک لباس نرم و سبک برای او استفاده کنید.

-ناخن‌های کودک خود را کوتاه کنید. به طوری که اگر جوش‌ها شروع به خارش کنند، کودک پوست خود را نخاراند و به خود آسیبی نرساند. همچنین می‌توانید شب‌ها دست‌های کودک خود را در یک کیسه کوچک پارچه‌ای قرار دهید تا کودک در حین خواب، پوست خود را خراش ندهد.

 

جلوگیری

-در روزهای گرم و آفتابی، کودک خود را داخل خانه در یک فضای تهویه مطبوع نگه دارید. برای بازی در فضای خارج از خانه، یک محیط دارای سایه، خنک و با جریان هوای تازه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم با تغذیه با شیر مادر و تغذیه مناسب، بدن کودک را هیدراته نگاه دارید.

-کودک خود را با پوشاندن لباس‌های گشاد و سبک، خنک و راحت نگاه دارید. پارچه‌های طبیعی، مانند کتان، دارای خاصیت جذب هستند و به بدن کودک اجازه می‌دهند تا در مقایسه با ترکیبات مصنوعی بیشتر عرق کنند. از پوشک با پوشش پلاستیکی استفاده نکنید.

-به مناطقی از پوست که مستعد تولید رطوبت بیشتری هستند، مانند گردن و فک و سایر نقاطی که می‌توانند در چروک‌های پوستی خود عرق را نگه دارند، توجه بیشتری داشته باشید. این مناطق را با آب سرد شستشو دهید و سعی کنید این نواحی را تا حد امکان خشک نگه دارید.

-از پودرهای بچه استفاده نکنید، پودرهای بچه نه تنها می‌توانند مشکلات تنفسی ایجاد کنند و ریه‌های کودک شما را تحریک کنند، بلکه می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و درجه حرارت پوست را بالاتر ببرند.

-درجه حرارت بدن کودک خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر مطمئن نیستید پوست کودک را لمس کنید. اگر مرطوب و گرم باشد، درجه حرارت بدن او بالاست و گرمش است.

-اگر هنگام شب هوا گرم باشد، در اتاق کودک خود از یک دستگاه تهویه هوا یا یک فن استفاده کنید. فن را نزدیک تخت کودک خود قرار دهید، اما به طوری که باد آن به طور مستقیم به او نخورد. یا آن را با فاصله‌ای از کودک قرار دهید به طوری که تنها یک نسیم ملایم به او برسد. کودک باید در وضعیت راحتی قرار بگیرد، اما نباید احساس سرما کند.

 

سوالات متداول

آیا جوش‌های ناشی از عرق‌سوز برای کودک من دردناک است؟

خیر، معمولا دردناک نیست، اما می‌تواند همراه با احساس خارش باشد. برخی از جوش‌ها ممکن است نسبت به لمس حساس باشند.

آیا باید کودکم را به خاطر عرق‌سوز شدن نزد دکتر ببرم؟

بهتر است که با پزشک کودک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که جوش‌های پوست کودک شما ناشی از عرق‌سوز است. اگر جوش‌ها پس از سه یا چهار روز از بین نروند، یا اگر به نظر می‌رسد وضعیت جوش‌ها بدتر شده است و یا اگر کودک شما دچار تب شده است، حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات