top
آموزش مسواک زدن

آموزش مسواک زدن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:شش نکته‌ای که در این مطلب آمده است می‌تواند به شما در آموزش مسواک زدن به کودک نوپایتان کمک کند.

آموزش مسواک زدن

برای مدتی نزدیک به دو سال، شما همواره دندان‌های کودکتان را مسواک می‌زدید؛ اما حالا وقت آن است که کم کم این وظیفه را به کودکتان محول کنید و به او یاد بدهید که دندان‌هایش را خودش مسواک بزند. البته اشتباهات رایج مسواک زدن را تکرار نکنید.
از زمانی که کودکتان اولین دندان‌هایش را درآورد، شما احتمالا از او می‌خواستید که دهانش را کاملاً باز کند تا دندان‌های سفید مرواریدوار و رو به رشدش را ببینید و مسواک بزنید. در حال حاضر او به احتمال زیاد پروسه مسواک زدن را به ذهن سپرده است: او دیده است که چگونه مسواک را خیس می‌کنید، چقدر خمیر دندان روی آن می‌زنید و حتی خودش نیز پیشرفت کرده و در این کار به شما کمک می‌کند، برای مثال پس از مسواک محتویات دهانش را به داخل سینک دستشویی تُف می‌کند (البته بیشتر اوقات!). بنابراین در این مرحله، شما می‌توانید این وظیفه را به تدریج به نوپایتان منتقل کرده و مسئولیت شستشوی  دندان‌هایش را به خود او بسپارید.
اما حتی اگر شما هم آماده باشید تا از کنترل مسواک زدن صبح و شب کودکتان دست بکشید و اجازه دهید خودش این کار را بکند، شاید نوپایتان هنوز آنقدر مشتاق نباشد که خودش به تنهایی و بدون کنترل مسواک بزند. در این صورت از این تکنیک‌های مؤثر برای علاقه‌مند ساختن او استفاده کنید:

  • اجازه دهید کودک نوپایتان خودش وسایل مسواک زدنش را انتخاب کند. بدین ترتیب که او را به فروشگاه ببرید و اجازه دهید که خودش مسواک و خمیر دندانش را انتخاب کند. وجود یک شخصیت محبوب کارتونی رنگارنگ در دسته مسواک ممکن است برای شما جالب نباشد، اما در اشتیاق کودکتان به مسواک زدن تأثیر به سزایی دارد. اجازه دهید خمیر دندان را نیز خودش انتخاب کند تا مطمئن شوید که از عطر و طعم خمیر دندان نیز خوشش خواهد آمد.
  • انتظارات خود را پایین بیاورید. کودکتان احتمالاً نمی‌تواند لثه‌هایش را به خوبی تمیز کرده و مسواک را به مناطقی که شما می‌برید ببرد. ناراحت نشوید. این درس‌های اولیه بیشتر به منظور آموزش عادت مسواک زدنند تا آموزش تکنیک‌های آن. هر چه کودکتان بیشتر تمرین کند، مهارت بیشتری پیدا خواهد کرد.
  • به نوبت کار را انجام دهید. اگر شما واقعاً نگرانید که دندان‌های کودک نوپایتان با مسواک کردن‌های تمرینی او به درستی تمیز نمی‌شوند، به او اجازه دهید صبح‌ها خودش مسواک بزند، اما مسواک زدن شب را خودتان انجام دهید. به این ترتیب، او مسواک زدن را در صبح تمرین می‌کند و در شب با مسواک زدن شما تکنیک‌ها برایش یادآوری خواهند شد. همچنین شب فرصت خوبی است که نخ دندان کشیدن یک‌بار در روز- قبل از مسواک زدن- را به او یاد بدهید (بر خلاف مسواک زدن، نخ دندان کشیدن کاری است که شما در این سن باید خودتان برایش انجام دهید).
  • وارد عمل شده و در حالی که او دندان‌هایش را مسواک می‌کند، شما نیز با او همراه شوید. داشتن یک دوست در کنارش موجب می‌شود که او به طولانی‌تر کردن عمل مسواک زدن تشویق شده و دندان‌هایش را کامل‌تر و بهتر تمیز کند. سعی کنید برای جذاب شدن عمل مسواک زدن یک مسابقه راه بیاندازید (چه کسی می‌تواند همه دندان‌هایش را مسواک بزند؟).
  • از مسواک‌های برقی باتری خور استفاده کنید. گفته شده که این مسواک‌ها کودکان را به مسواک زدن راغب می‌کنند. برخی از این مسواک‌ها موزیکال هستند و یک آهنگ را تا زمانی که انتظار می‌رود عمل مسواک زدن تمام شود پخش می‌کنند؛ برخی دیگر پس از 2 دقیقه صدا داده و پایان زمان لازم برای مسواک کردن را اعلام می‌کنند.
  • از یک شخص سوم کمک بگیرید. از دندان‌پزشک بخواهید به فرزندتان برای اینکه دندان‌هایش را خودش مسواک می‌کند، جایزه بدهد. گرفتن جایزه کودکتان را به مسواک کردن راغب و تشویق می‌کند.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات