top
مقابله با بیماری ها با زنبور درمانی

مقابله با بیماری ها با زنبور درمانی

مقابله با بیماری ها با زنبور درمانی
Apitherapy یا زنبور درمانی به طور کلی به کاربرد درمانی محصولات زنبور عسل ازجمله استفاده از سم زنبور عسل با کمک نیش طبیعی زنبور عسل یا تزریق سطحی آن، عسل، ژل رویال، بره موم و… گفته می‌شود.
سم زنبور عسل، یک داروی قوی با طبیعت گرم و خشک است که در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها که در اصطلاح طب سنتی ناشی از بلغم غلیظ هستند، از جمله فلج وآلزایمر کاربرد دارد. همچنین سم زنبور عسل سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و می‌تواند توانایی بدن را در مقابله با بیماری‌های با منشا نقص سیستم ایمنی بالا ببرد. فراوان ترین جزء فعال سم زنبور عسل، ماده‌ای به نام ملیتین (melittin) است که فعالیت ضدالتهابی قوی دارد. امروزه مطالعات بسیاری بر نقش زنبور درمانی در بهبود روند زندگی تعداد زیادی از مبتلایان به ام اس، سرطان، آرتریت و همچنین بهبود دردهای دوران قاعدگی، درمان نازایی به ویژه در سندرم تخمدان پلی کیستیک و افزایش ذخایر تخمک، بهبود کیفیت اسپرم و پیشگیری از بروز یائسگی زودرس انجام شده است.
 
  
عوارض و خطرات زنبوردرمانی
پیش از تجربه شیوه درمانی زنبوردرمانی باید به نکات زیر عمل کنید. رعایت نکردن این نکات ممکن است خطر مرگ را برای شما به دنبال داشته باشد.
 
1) مصرف داروهای حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و فرآورده‌های حاوی الکل باید قطع شود. افرادی که از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند نباید سراغ زنبور درمانی بروند. حتی برای ضدعفونی کردن محل تزریق به بیمار الکل توصیه نمی‌شود.
2) در دوران بارداری و قاعدگی نباید برای درمان از نیش یا سم زنبور استفاده کرد. حتی سایر فرآورده‌های زنبور مثل ژل رویال هم در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
3) زنبوردرمانی عوارض درمانی دیگری نیز به دنبال دارد که بروز آنها در بدن چندان نگران‌کننده نیست. به عنوان مثال افرادی که بعد از زنبوردرمانی دچار اختلال خواب، خارش، گرگرفتگی یا حالت تهوع می‌شوند نباید نگرانی چندانی داشته باشند، زیرا این علائم از جمله عوارضی است که در بیشتر بیماران پس از دریافت سم زنبور چه به صورت طبیعی و چه به صورت تزریقی دیده می‌شود و بعد از مدت زمان یک تا 2 روز از بین می‌رود.
بد نیست بدانید برای رفع خارش، قرمزی و التهاب ناشی از گزش یا تزریق سم زنبور می توانید از مالیدن خمیر ماست و سدر روی محل گزش استفاده کنید.
4) گاهی افرادی که زنبوردرمانی می‌کنند دچار حالت‌هایی مانند سرگیجه، افت فشار خون، اختلال در تنفس، تهوع و استفراغ شدید، اختلال در دید، کهیرهای سطح پوست و بی حالی و غش می‌شوند. این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از شروع یک واکنش شدید حساسیتی باشد و منجر به شوک حساسیتی و حتی مرگ شود. دقت کنید اگر دچار یکی از حالت‌های فوق شدید باید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک برسانید.
5)دقت داشته باشید که بروز واکنش های شدید حساسیت زا ممکن است با میزان کم سم زنبور اتفاق نیفتد و حتی پس از چند جلسه زنبور درمانی روی دهد. بنابراین لازم است بیمار حداقل 4 روز قبل و در طول دوره زنبور درمانی از هر نوع سیر، هر نوع فلفل، کرفس و تمامی غذاهایی که در آن یکی از آنها به کار رفته باشد، استفاده نکند.
6) بعضی از غذاها که در طول دوره زنبور درمانی منع مصرف دارند شامل: ترشیجات، انواع سس‌ها، تمامی فست فود‌ها، سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، خیارشور، اولویه، تن ماهی، غذاهای غیر خانگی و مشروبات الکلی
7) لازم است بیمار قبل از زنبور درمانی استرس طولانی مدت نداشته باشد.
8) داروهای مسکن مانند ژلوفن، بروفن، دیکلوفناک، مفنامیک اسید و ... استفاده نکرده باشد.
9) پس از زنبور درمانی حداقل تا 12 ساعت از ریختن آب روی محل‌های گزش خودداری کنید.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات