top
کمک و سرعت بخشیدن به زبان باز کردن کودکان

کمک و سرعت بخشیدن به زبان باز کردن کودکان

کمک و سرعت بخشیدن به زبان باز کردن کودکان
حرف زدن نقطه عطف مهمی در زندگی کودک است ولی اینکه چه زمان و چگونه اتفاق می‌افتد، بسته به شرایط کودک متفاوت است. شاید فکر کنید که فرزندتان با تقلید ناآگاهانه از آنچه می‌شنود، شروع به حرف زدن می‌کند، ولی طبق پژوهش‌ها، این پیشرفتی راهبردی است که به شکل طبیعی رشد می‌یابد و والدین با فراهم آوردن محیطی آموزشی برای فرزندانشان می‌توانند مشوق آن باشند. 
 
کمک و سرعت بخشیدن به زبان باز کردن کودکان
 
1-  واژه نامه را گسترش دهید
با فرزندتان که فکر می‌کنید، در مراحل رشد است، سراسر روز به جای زبان بچه‌ها ترجیحاً با استفاده از زبان بزرگسالان حرف بزنید. همچنین کتاب خواندن را به عادتی تبدیل کنید تا او لغت‌های بیشتر و ساختار جمله‌ها را یاد بگیرد. با یکدیگر از مکعب‌ها قلعه‌ای بسازید و درباره‌ی آنچه انجام می‌دهید، گفت‌وگو کنید تا حرف زدن دو جانبه تشویق شود. بازی‌های پرحرکت را امتحان کنید، مثل رنگ کردن با انگشت‌ها که مجموعه‌ای از تکرار، همکاری و شادی است و یا فعالیت‌هایی که از زبان و لب بهره گرفته می‌شود، مثل لیسیدن مربا از قاشق یا بوسیدن که به کودک کمک می‌کند تا با دهان خود آشنا شود.   
 گفتار درمانگر، برای کمک به رشد زبانی، حرف زدن، آواز خواندن و بازی‌ کردن را تشویق کنید. کودکان با تکرار و نشانه‌های دیداری یاد می‌گیرند، بنابراین آنچه بچه می‌گوید را تکرار کنید، حتی وقتی شفاف یا دقیق نیست. در زمان شستشو، لباس پوشاندن و غذا خوردن، بهترین اوقات برای حرف زدن درباره کارهایی است که شما و فرزندتان در حال انجام آن هستید. در کارهای خانه از کمک فرزندتان بهره بگیرید، مثل چیدن میز و بگذارید او درباره آنچه انجام می‌دهد، حرف بزند.
 
2- برای رشد به فرزندتان فشار نیاورید
یادگیری زودهنگام زبان با امتیاز بیشتر در آزمون‌ها، افزایش اعتماد به نفس، واژه‌نامه‌ای گسترده و ژرف‌تر، مهارت بهتر در خواندن و توانایی شناختی مرتبط است. اما هرگز برای رشد به فرزندتان فشار نیاورید. به جای آن محیطی به وجود آورید که آگاهانه به او آموزش دهید.  
رشد تاخیری زبانی همیشه کودک را با خطر مشکلات یادگیری روبه‌رو نمی‌کند. این مسئله واقعاً به علت‌هایی ورای تاخیر بستگی دارد و اینکه آیا حقیقتاً رشد خردسال با گستره‌ی طبیعی همخوانی دارد یا خیر. طیف گسترده‌ای از حدود طبیعی وجود دارد و اکثر کودکان پیش از شروع مدرسه به همسالان خود می‌رسند. اگر کودکی مشغول رشد مهارت های ارتباطی خود است، شاید رشد جسمانی او عقب افتاده و برعکس.
 
3- درصورت بروز مشکل به متخصصان گفتار درمانی مراجعه کنید
در حالی‌ که حرف زدن نقطه عطفی بسیار متفاوت است، زمان‌هایی وجود دارد که در آن کمک متخصص ضروری است. اگر متوجه شده‌اید که بچه‌ی نوپای شما به نقاط عطف زبانی که در بالا ذکر شدند، نرسیده است، برای ارزیابی مشکل، با گفتار درمانگر دیداری داشته باشید. آنها می‌توانند بچه‌ها را از یک سالگی ارزیابی کنند تا مشخص شود که آیا ارتباطات آنان مناسب سنشان است یا خیر. 
 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات