top
مراقبت های بارداری در هفته بیست و ششم

مراقبت های بارداری در هفته بیست و ششم

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: از آنجا که عارضه پره‌اکلامپسی اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگی رخ می دهد، بهتر است در مورد نشانه های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و ششم

 از آنجا که عارضه پره‌اکلامپسی اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگی رخ می دهد، بهتر است در مورد نشانه های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید. بهتر است بدانید که این بیماری در 3 تا 7 درصد خانمهای حامله بروز می کند. نشانه هایی که ممکن است بیانگر این عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهانی دستها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)، تاری دید، مشاهده لکه ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحیه بالای شکم. البته پزشک یا مامای شما با کنترل فشار خون و آزمایش میزان پروتئین ادرار، در هر یک از ویزیت های مراقبتهای دوران بارداری که لازم باشد شما را از نظر ابتلا به این عارضه مورد بررسی قرار می دهد؛ با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و کودکتان ضروری است. هنوز پزشکان نمی دانند که علت این عارضه چیست ولی واضح است که خوردن غذای سالم بهترین کاری است که میتوان انجام داد.

-  اگر از این به بعد دچار کمر درد مختصری شوید، ممکن است بواسطه هورمونهای دوران حاملگی باشد که مفصلها و رباطهای شما را سست کرده اند؛ همچنین تغییر مرکز ثقل بدن شما نیز در این عارضه موثر است. راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، و همچنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن، فشار زیادی به کمر و پشت  و زانوی شما وارد می کند. یک دوش آب گرم یا کمپرس سرد می تواند درد را مرتفع کند. ممکن است بخواهید برای ماساژ پیش از زایمان به یک متخصص مراجعه کنید؛ در صورتی که از صلاحیت و تبحر وی در این زمینه آگاه باشید، این هم می تواند یک گزینه مناسب باشد.

-     در هنگام خواب از بالش کمکی دوران حاملگی استفاده کنید و آن را بین پاهای خود قرار دهید تا از شکم و پشت شما محافظت کند. سعی کنید بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما کمتر شود و هنگام خم شدن یا بلند کردن اشیاء بسیار مراقب باشید. در صورتی که احساس درد شدید یا کرختی (بی حسی) در هر یک از اعضای بدن خود داشتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

-  بی اختیاری در ادرار مخصوصا هنگام سرفه، خنده یا عطسه در دوران بارداری شایع بوده و البته موقت میباشد.پس به هیچ عنوان نگران نباشید.

وقتی که شکم شما بزرگ شده است باید از وضعیت خواب راحت آگاه باشید. خوابیدن روی معده راحت نیست. دراز کشیدن روی پشت باعث احساس تهوع می شود. خوابیدن به پهلو بهترین وضعیت خوابیدن است. از ویتامین K,E,D,A جهت تامین انرژی بدن خود استفاده کنید. غذای حاضری بیرون از خانه و غذاهای کنسرو شده را کاهش دهید. طی سه ماهه ی آخربه وسیله ی فعالیت ها خیلی زود خسته می شوید، بهترین روش برای واکنش نشان دادن در برابر خستگی، کاهش فعالیت هاست. پاهای خود را بالا نگه دارید و آرام باشید، زود به بستر بروید و کمتر فعالیت کنید.

جنین شما برای جذب آهن به ذخیره آهن بدن شما متکی است. در نتیجه از غذاهای پر آهن مانند اسفناج و عدس بیشتر استفاده کنید. خصوصاً اگر گیاه خوار هستید، حتماً پزشک شما پیشنهاد می کند که مکمل‌های غذائی پرآهن مصرف کنید. ظروف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در جاهایی قرار دهید که دائماً جلوی چشمتان باشد تا برای استفاده از آن‌ها یادآوری شود.

 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات