top
تقویت مغز نوزاد در ماه بیست و دوم تولد

تقویت مغز نوزاد در ماه بیست و دوم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: کودکانی که شاهد مشاجرهٔ دیگران هستند، شدیداً تحت تأثیر قرار می گیرند، حتی اگر این بحث و مشاجره متوجه آنها نباشد.

تقویت مغز نوزاد در ماه بیست و دوم تولد

این روزها هنگام قایم موشک‌بازی، کودکتان هنوز قادر به گفتن "سُک سُک" نیست: "می دانم که همین جاها قایم شده‌ای. پشت پرده را نگاه کردم، آنجا نبودی، پس باید داخل کمد را نگاه کنم، می‌دانم که هنوز همین جاها هستی." در عوض بر اساس درک خود با استفاده از کلمهٔ "رفت" مقصود خود را بیان می‌کند. این مثال روشنی از نحوهٔ ارتباط مهارت‌های عقلانی با توانایی‌های زبانی او است.
در چند ماه آینده، گوش کنید که در طول بازی با اسباب بازی‌های جدید و رویارویی با چالش‌های جدید، چگونه مقصود خود را بیان می کند. مشاهدهٔ نحوهٔ واکنش کودکتان به موفقیت‌هایش، تقویت توانایی‌هایش را برایتان ساده تر می‌کند و او را بیشتر به سمت ریسک‌های جدید و سالم متمایل می‌سازد.
وقتی که بلوک خانه‌سازی‌اش واژگون می‌شود، به احتمال زیاد می‌گوید "وای"، این نیز مفهوم دیگری است که کودکتان از درک آن لذت می‌برد.و اما نکاتی در مورد صبر کودک در این سن:
هر چند صبر کردن کودک تا مدت زمانی که ما می‌خواهیم بستگی به سن او دارد، اما والدین باید بدانند کودکانی که می‌توانند لذت خود را به تأخیر بیاندازند (صبر کنند)، نتایج بلند مدت بهتری به دست می‌آورند. بنابراین باید این مهارت را در او تقویت کنید. در روابط روزانهٔ خود با کودکتان، تصور نکنید که باید سریعاً نیازها و خواسته‌های او را برآورده کنید. به او اطمینان بدهید که برای مثال تا یک دقیقهٔ دیگر می‌توانید به او سیب بدهید و یا همین که کارتان را تمام کردید، این کار را انجام می دهید، اما حتماً بعد از یک دقیقه به قول خود عمل کنید. وقتی به پارک می روید، 5 دقیقه قبل از ترک پارک به او اطلاع بدهید و بگویید که حواستان به ساعت هست. وقتی کودکتان برای خرید اسباب‌بازی جدید گریه می‌کند، به او بگوید "می‌دانم که واقعاً آن کامیون را الان می‌خواهی، اما من امروز آن را نمی‌خرم. شاید مادربزرگت برای تولدت آن را هدیه بدهد."
هر روز ابزارهایی را در اختیار کودکتان قرار دهید. قاشق، چنگال و مسواک ابزارهای بی‌خطری هستند و کودکتان می‌تواند استفاده از آن‌ها را تمرین کند (مخصوصاً اگر آن‌ها را با سایز و جنس مخصوص کودکان تهیه کنید). استفاده از این ابزار در سنین خیلی پایین، می‌تواند به ریخت و پاش‌های زیادی منجر شود. اما صبور باشید، و علی رغم اشتباه‌های پی‌د‌رپی، اجازه بدهید به کارش ادامه بدهد. و اما نکتع دیگری در مورد کودکان در این سن این است که کودکان کم‌سنی که شاهد بحث و مشاجرهٔ دیگران هستند، شدیداً تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. حتی اگر این بحث و مشاجره متوجه آن‌ها نباشد یا هنگام بروز این اتفاق واکنش نشان ندهند، قرار گرفتن در معرض عواطف منفی باعث استرس زیادی می‌شود که به نوبهٔ خود می‌تواند بر سلامت رشد مغز او تأثیر بگذارد.
به خاطر سلامت رفتاری کودکتان باید روی روابط خود کار کنید تا محبت، شادی، سعادت، عشق، علاقه و توجه، عواطف غالب در خانهٔ شما باشند و اضطراب و یأس در خانه به حداقل برسد و زودگذر باشد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات