top
برای سلامت پوست و موی کودکان به چه محصولاتی نیازمندیم؟

برای سلامت پوست و موی کودکان به چه محصولاتی نیازمندیم؟

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:کودک شما برای آنکه پوست و مویی شاداب داشته باشد، به محصولاتی نیاز دارد که باید برای او تهیه کنید.

برای سلامت پوست و موی کودکان به چه محصولاتی نیازمندیم؟

● مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده کودکان در شکل و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد اما هنگام خرید حتما به تاییدیه های وزارت بهداشت توجه کنید. ترکیب این کرم ها و لوسیون های چرب یا مرطوب کننده، ضعیف تر از محصولات رایج در داروخانه هاست پس به هیچ وجه کرم هایی که خودتان استفاده می کنید، به دست و پای فرزندتان نزنید. برخی از متخصصان معتقدند برای کودکان مناسب ترین گزینه، ویتامین A+D است. بهتر است برای انتخاب مرطوب کننده برای کودک با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است خشکی پوست او ناشی از کمبود نوعی ویتامین یا موادمعدنی باشد. در این حالت مصرف نابجای لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده ممکن است به پوست آسیب شان برساند.

● ضدآفتاب

همه ما از مضرات تشعشعات خورشید آگاهیم و می دانیم که فقط ویتامین D آن برای رشد کودکان مفید است. پس باید از یک سالگی کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان را برای فرزندتان تهیه کنید. هر بار کودک را برای بازی از خانه خارج می کنید یا برای آب تنی به دریا و استخر می برید، از این کرم ها استفاده کنید. ضدآفتاب را نه تنها روی صورت، بلکه به دست و پاهای او هم بزنید تا پوستش آسیبی نبیند. میزان چربی ضدآفتاب های کودکان معمولا بیشتر است و این بدان معناست که بعد از هر بار استفاده باید کودک را حمام کنید تا پوستش تمیز شود.

● شامپو

سال هاست استفاده از شامپوهای بچگانه رواج دارد. این شامپوها به دلیل نرم کننده هایی که دارند، مانع گره خوردن موی بچه ها، موقع شانه زدن، می شوند. از طرفی میزان شوینده های آنها به قدری کم است که مانع سوختن چشم بچه ها می شود. استفاده از شامپوهای معمولی بزرگسالان که pH بالایی دارند، پوست و موی بچه ها را خشک می کند و طراوت موهای آنها را از بین می برد.

تا ۱۴- ۱۳ سالگی بچه ها می توانند از این شامپوها استفاده کنند. اگر هر روز بچه را به حمام می برید، یک بار شستن سر با شامپو کافی است. هرچه مو زودتر و با شامپوی کمتر شسته شود، بهتر از این است که دیرتر و با شامپوی بیشتری شسته شود.

● لیف

لیف های بچگانه جنسی بسیار نرم دارند با وجود این برخی مادران از اسفنج ها برای شستن کودکان استفاده می کنند. نوزادان به طور معمول هر ۲ یا ۳ روز یک بار به استحمام نیاز دارند؛ البته در صورتی که پس از هر بار تعویض پوشک، به خوبی تمیز شوند. کودکان هم با توجه به گرما و سرمای هوا، حداقل باید هفته ای ۲ بار حمام شوند.

با توجه به بالابودن تعداد دفعات شستشوی آنها، تمیزبودن لیف اهمیت زیادی دارد. می توانید هرهفته لیف را با دیگر لباس ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. اسفنج ها با توجه به رطوبت حمام و بافت فشرده ای که دارند، محل مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها هستند. با قراردادن هفتگی آنها در آفتاب، سلامت کودک خود را حفظ کنید.

● حوله

لطافت مهم ترین ویژگی است که وسایل بچه ها باید داشته باشد. حوله آنها باید به مراتب نرم تر از حوله دیگر اعضای خانواده باشد. تا زمانی که همراه با پدر یا مادر به حمام می روند، می توان از حوله های ساده استفاده کرد و آنها را مانند پتو دور آنها پیچید اما زمانی که بزرگ تر شدند و به تنهایی حمام رفتند، حوله های تنی (روبدوشامبری) به آنها کمک می کند تا هم خود را به خوبی خشک کنند و هم سرما نخورند. حوله های آنها را حتما در هوای آزاد خشک کنید و سپس داخل کمد بگذارید. رنگ حوله بهتر است شاد باشد زیرا استفاده از حوله های زیبا بچه های فراری از حمام را به حمام رفتن تشویق می کند.

● صابون

هیچ وقت از صابون های معمولی برای شستن دست و پای کودک یا نوزاد استفاده نکنید. مقدار زیاد شوینده های این صابون ها، باعث آسیب?رساندن به پوست آنها می شود. همیشه یک قالب از این صابون ها را در وسایل خود داشته باشید تا در مکان های عمومی یا میهمانی مجبور به استفاده از شوینده های دیگر نشوید.

از صابون ها مایع به هیچ وجه برای شستن پاهای نوزاد استفاده نکنید که خود باعث خشک شدن و سوختن پوست او می شود. صابون های مخصوص کودکان آنقدر ملایم است که پزشکان استفاده از آن را به همه کسانی که پوست خشکی دارند، توصیه می کنند.

● وان و دمپایی حمام

بهتر است کودک را به خصوص در دوران نوزادی، در مکانی خاص حمام کنید. تهیه یک وان پلاستیکی کوچک که بعد از هر بار استحمام شسته شود، بهترین مکان برای حمام?کردن بچه هاست. وان نباید خیلی عمیق باشد و از طرفی باید لبه آن به اندازه ای باشد که بچه بتواند کمرش را به آن تکیه دهد. از وانی که بچه در آن حمام می کند، استفاده دیگری نکنید زیرا ممکن است باعث انتقال آلودگی های میکروبی یا قارچی به فرزند دلبندتان شود. هنگام حمام کردن کودکان، همه وسایل را دم دست قرار دهید تا مجبور نشوید او را در وان رها کنید. به کودک یاد دهید هیچ وقت بدون دمپایی پلاستیکی خودش در حمام راه نرود. این کار مانع لیزخوردن او در حمام می شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات