top
ضد آفتاب مناسب کودک

ضد آفتاب مناسب کودک

ضد آفتاب مناسب کودک

انتخاب ضد آفتاب دارای «فیلتر‌های فیزیکی» یا «فیلتر‌های غیر شیمیایی» توصیه می‌شود، که از اکسید زینک یا اکسید تیتانیوم ساخته می‌شوند. ( همچنین پیشنهاد می‌شود که کودکان زیر شش ماه تا حدی که امکان دارد در معرض نور خورشید قرار نگیرند؛ اما زمانی که این امر شدنی نیست، حتماً کودکتان را به وسیله کرم ضد آفتاب در برابر خطرات آفتاب ایمن سازید).
اکسید زینک و اکسید تیتانیوم روی سطح پوست می‌نشینند، و سدی را در مقابل اشعه‌های خورشید تشکیل می‌دهند. ضد آفتاب‌های دارای فیلتر فیزیکی (دارای اکسید زینک و یا اکسید تیتانیوم) از‌‌ همان لحظه که به سطح پوست مالیده می‌شوند، عمل محافظتی خود را در برابر نور آفتاب آغاز می‌کنند.
اما از سوی دیگر فرآورده‌های دارای فیلتر شیمیایی، باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به پوست مالیده شوند، تا پوست فرصت داشته باشد آن‌ها را جذب کند. این ضد آفتاب‌های دارای فیلتر شیمیایی به دلیل جذب شدن محتویاتشان توسط پوست، ممکن است آلرژی یا خارش ایجاد کنند.
البته شواهدی مبنی بر خطرناک بودن یا سمی بودن ضد آفتاب‌های حاوی فیلتر‌های شیمیایی وجود ندارد، اما ما هنوز در مورد واکنش بدن کودکان نسبت به این مواد اطلاعات کافی نداریم.
اگر می‌خواهید ضد آفتابی با فیلتر شیمیایی را مورد استفاده قرار دهید، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید کودکتان به آن آلرژی ندارد. برای این کار مقدار کمی از ضد آفتاب را روی قسمت داخلی و بالای دست او (نزدیک مفصل آرنجش) بمالید. اگر در روزِ بعد، اثری از قرمزی، التهاب، کهیر، اگزما یا دانه پوستی در آن قسمت از دست او مشاهده کردید، باید ضد آفتابی با فرمول دیگر یا ضد آفتاب دارای فیلتر‌های فیزیکی را مورد استفاده قرار دهید.
شاید شنیده باشید که باید به دنبال ضد آفتابی بگردید که کودک را هم در برابر اشعه UVA و هم اشعه UVB مورد محافظت قرار دهد. باید بگوییم که همه ضد آفتاب‌هایی که دارای زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید هستند این عمل را انجام می‌دهند.
فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) نباید از ۱۵ کمتر باشد، اما به طور معمول نیازی ندارید که از ۳۰ هم بالا‌تر بروید: فاکتور‌های بالای ۳۰ محافظت بسیار بیشتری را ارائه نمی‌دهند (هر چه عدد از ۳۰ بالا‌تر می‌رود به‌‌ همان نسبت محافظت بیشتری ارائه نمی‌شود و تنها محافظت اندکی افزوده می‌شود)، که در ضد آفتاب‌های شیمیایی به معنای افزایش بی‌مورد میزان مواد شیمیایی ناخواسته است، در حالی که در حفاظت تفاوتی چندانی به عمل نمی‌آید.
خریدن ضد آفتاب مخصوص کودکان کار خوبی است، البته لازم نیست برای خرید این ضد آفتاب‌ها به خودتان زحمت زیادی بدهید، زیرا با ضد آفتاب بزرگسالان تفاوت چندانی ندارند.
هنگام استفاده از ضد آفتاب لایه ضخیمی از آن را بر روی پوست کودک قرار دهید، و مطمئن شوید که تمام نقاطی از بدن که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند با ضد آفتاب پوشانده شده‌اند.

توصیه مشاور: بهتر است اطمینان حاصل نمایید قسمتهایی که با کرم پوشانده می شوند توسط کودک به دهان برده نشود.


توجه ویژه‌ای نسبت به مناطق مستعد سوختگی، مانند گوش‌ها، بینی، پشت گردن و شانه‌ها نشان دهید.
برخی از ضد آفتاب‌ها در ابتدا، هنگامی که تازه آن را به پوست مالیده‌اید ته رنگی براق و درخشان دارند که پس از چند دقیقه محو می‌شود. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا مطئن شوید تمام نقاط پوست بی‌دفاع کودکتان را با ضد آفتاب پوشانده‌اید.
ضد آفتاب را هر چند وقت یک بار تمدید کنید. ضد آفتاب‌های ضد آب ممکن است دیر‌تر اثر خود را از دست بدهند یا پاک شوند؛ اما در هر صورت هیچ‌گاه به برچسب‌های روی ضد آفتاب‌هایی که قول می‌دهند تا هشت ساعت (بدون نیاز به تمدید) از پوست محافظت می‌کنند، اعتماد نکنید. این تنها هنگامی می‌تواند امکان پذیر باشد که کودکتان در طول تمام این هشت ساعت، ثابت و بی‌حرکت و بدون تعرق باقی بماند! در دنیای واقعی ضد آفتاب او باید هر دو ساعت یک بار، یا هر زمان که خیس می‌شود یا با حوله خشک می‌شود، تجدید شود.
توجه داشته باشید بهترین راه برای تشخیص محتویات ضد آفتابی که می‌خواهید خریداری کنید، خواندن برچسب روی آن است.

توصیه مشاور: از انجائیکه نور خورشید حاوی ویتامین D می باشد که به جذب کلسیم کمک می کند بهتر است دقایقی ازساعات اولیه روز را، که آفتاب شدید نیست به خود و کودکتان اختصاص داده وپوستتان را، در معرض نور مستقیم خورشید به مدت محدود قرار دهید. در بقیه ساعات روز بهتر است از کرم های ضد آفتاب استفاده شود .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات