top
تغذیه مناسب عاملی برای سلامتی کودکان ژیمناستیک‌کار

تغذیه مناسب عاملی برای سلامتی کودکان ژیمناستیک‌کار

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:با توجه به اینکه ورزش ژیمناستیک ورزشی پر تحرک است نیاز است کودکانی که به این ورزش روی می‌آورند از توانایی مناسبی برخوردار بوده و برای به دست آوردن انرژی لازم باید از تغذیه صحیح و اصولی بهره ببرند

تغذیه مناسب عاملی برای سلامتی کودکان ژیمناستیک‌کار

ژیمناستیک ورزشی است که در آن؛ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن به نمایش گذاشته می‌شود. معروف‌ترین بخش این رشته ورزشی ژیمناستیک هنری است که در مسابقات آن ورزشکاران زن در رشته‌های حرکات زمینی، پرش از خرک، پارالل ناهم‌سطح و چوب موازنه و ژیمناستیک‌ کارهای مرد در رشته‌های حرکات زمینی، بارفیکس، پرش خرک، دار حلقه، پارالل و خرک حلقه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند؛ این ورزش که توان و قدرت جسمانی فراوانی را می‌طلبد انرژی فراوانی نیاز دارد که بهترین راه کسب این انرژی به ویژه در کودکانی که در این رشته ورزشی فعال هستند تغذیه مناسب است که در این راستا با محمد امینی متخصص تغذیه به گفت‌وگو می‌پردازیم.

*کودکان ژیمناستیک کار باید چه نکاتی را برای حفظ سلامتی خود رعایت کنند؟

از مهم‌ترین نکات برای کودکانی که این رشته ورزشی را انتخاب کرده‌اند؛ مصرف مایعات به اندازه کافی است، زیرا حرکات گوناگون در این رشته ورزشی موجب از دست رفتن مقدار فراوانی از آب بدن می‌شود که باید به سرعت جایگزین شود و در این راستا خانواده‌ها باید قبل و بعد از شروع تمرین وزن کودکشان را اندازه‌گیری کنند به این صورت کمبود وزن کودکان بر اثر از دست دادن آب بدن مشخص می‌شود.

*بهترین زمان برای تغذیه کودکانی که ورزش ژیمناستیک انجام می‌دهند چه زمانی است؟

کودک باید در فاصله زمانی حدود 90 تا 120 دقیقه پیش از شروع ورزش از خوردن غذا پرهیز کند و هنگامی که کودک به تمرین ورزش ژیمناستیک پرداخت و دچار خستگی شد لازم است در فاصله‌ای کوتاه بین تمرین به تغذیه اختصاص دهد ولی از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کند.

*اگر کودکی زمانی کوتاه پیش از شروع تمرین  تغذیه کند چه مشکلی به وجود می‌آید؟

وقتی که کودک 30 دقیقه پیش از فعالیت‌های ورزشی شروع به تغذیه کند دچار پهلو درد می‌شود و مانع جدی برای ادامه تمرین به وجود می‌آید بنابراین بهتر است حداقل تا صرف وعده اصلی غذا به این کودکان ورزشکار 2 ساعت و 30 دقیقه فاصله وجود داشته باشد.

*چه منابع غذایی به این ورزشکاران کوچک توصیه می‌شود؟

با توجه به حرکات پیچیده‌ای که این ورزشکاران انجام می‌دهند در هنگام ورزش نیازمند اکسیژن بیشتری هستند که توصیه می‌شود مصرف «آهن» را در برنامه غذایی خود داشته باشند زیرا مصرف آهن از خستگی زودرس کودکان پیشگیری می‌کند.

بهترین منبع جذب «آهن» مصرف گوشت خالص قرمز و بدون چربی به همراه سبزیجات، عدس و تخم مرغ است ولی آنچه که خانواده‌ها باید بدانند این است که «آهن» از برخی مواد غذایی مانند عدسی به آسانی جذب نمی‌شود و باید در کنار آن از موادی که دارای ویتامین «C» هستند نیز استفاده کرد که در این راستا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال توصیه می‌شود.

*چه منابع غذایی دیگری برای ژیمناستیک کاران کودک توصیه می‌شود؟

کلسیم از دیگر منابعی است که برای این کودکان حیاتی به شمار می‌رود و موجب می‌شود کودک پس از رشد و در سنین میان‌سالی دچار پوکی استخوان نشود.

*چه علائمی ممکن است در کودکی که دچار کمبود کلسیم است بروز کند و برای رفع این مسئله باید چه اقدامی انجام داد؟

کلسیم برای ورزشکاران یک ماده غذایی حیاتی است و در صورتی که کودکی به کمبود کلسیم دچار شود دچار گرفتگی عضلات می‌شود که در این راستا توصیه می‌شود مادران به این کودکان دوغ و سایر لبنیات بدهند تا از این آسیب مصون بمانند.

ورزشکاران باید از تمام گروه‌های غذایی (نان و غلات، میوه و سبزی‌ها، گوشت و مواد پروتئینی، شیر و فرآورده لبنی و چربی و روغن) به طور متناسب، متعادل و متنوع بهره ببرند.

ورزشکارانی که به طور قابل توجهی غذای دریافتی خود را کاهش می‌دهند و فکر می‌کنند مشکلی برایشان به وجود نمی‌آید، چون ویتامین مورد نیازشان را از مکمل‌ها دریافت می‌کنند، سخت در اشتباه هستند؛ زیرا بدون دریافت منابع انرژی، دریافت یک ماده مغذی مکمل امکان‌پذیر نیست و حتی دریافت مقدار فراوانی از یک ماده مغذی ممکن است مشکلاتی برای مواد مغذی دیگر فراهم کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات