top
هفته سی‌ام بارداری

هفته سی‌ام بارداری

هفته سی‌ام بارداری

شماره معکوس شروع شده؟ حالا فقط ۱۰ هفته تا پایان بازی شما در فصل اول این سریال مانده ، ۱۰ هفته‌ای که در یک چشم به هم زدن می‌گذرد و شما می‌توانید نوزاد خود را در آغوش می‌گیرید.

وضعیت جنین
بله چیزی نمانده تا یک زلزله چند کیلویی زندگی شما را دگرگون ‌کند هرچند که این بازیگر کوچک تا همین حالا هم خوب توانسته در مقابل شما خودی نشان دهد. لگدها و شیطنت‌هایش کم نبود حالا روز به روز بزرگتر می‌شود و شما سخت‌تر می‌توانید از پس او بربیایید. جنین الان یک کیلو و ۴۰۰ گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوک انگشتانش ۳۸ سانتی‌متر است. به تدریج حرکات او بیشتر می‌شود و سرعتش هم بالاتر می‌رود.

سرعت رشد او دیگر مثل هفته‌های گذشته زیاد نیست منتها سلول‌های خاکستری مغزش با سرعت زیادی در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش افزایش یابد. تقریبا همه چیز برای خروج آماده است منتها جنین باید چند هفته دیگر در شکم شما بماند تا حسابی اعضای بدنش در مایع آمنیون جا بیفتد.

وضعیت مادر
گریم شما هم حسابی تغییر کرده است رحمتان در حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌ای پف کرده دارید. احتمالا تصور اینکه ۱۰ هفته دیگر از بارداریتان باقی مانده هم استرس شما را افزایش می‌دهد و هم خستگی‌یتان را. پوست شکمتان کشیده شده و شما تصور می‌کنید که دیگر جایی برای بزرگتر شدن شکمتان باقی نمانده است.

اما اینطور نیست همچنان قرار است که جفت، جنین و رحم شما بزرگتر شود. با این حالت‌ بدنتان سنگین‌تر، بزرگتر و بی‌تناسب‌تر خواهد شد. بزرگ شدن رحم موجب می‌شود که احساس کنید اعضای داخلی بدنتان به بیرون فشرده می‌شوند برای اینکه راحت‌تر باشید بهتر است صحیح بنشنید، بایستید و هنگام بلند شدن از حالت خوابیده به نشسته به توصیه‌های بهداشتی عمل کنید.

دراین زمان خلق و خوی شما هم دوباره دستخوش تحولاتی می‌شود. حتی اگر شما اهل نشان‌دادن احساسات خود نباشید اما در این هفته با دیدن یک خبر یا داستان غم انگیز شروع می‌کنید به گریه کردن و خودتان هم نمی‌دادید چرا این‌گونه احساساتی می‌شوید. خوب این زمانی است که ممکن است شما به افسردگی مبتلا شوید مشکلی که ۱۰ درصد از زنان باردار به آن گرفتار می‌شوند.

توصیه‌های پزشکی
خون‌ریزی
لکه‌های خون ممکن است علامتی از یک مشکل جدی باشد از جمله جفت سرراهی (یعنی جفتی که در پایین رشد کرده و دهانه رحم را کاملا می‌پوشاند) پارگی جفت (یعنی جدا شدن بخشی از جفت از دیواره رحم) یا زایمان زودرس که می‌تواند سبب لکه بینی یا خون‌ریزی شود.

زایمان زودرس معمولا بین هفته ۲۲ و ۳۷ باداری اتفاق می‌افتد در صورت مشاهده علائم زیر به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • انقباضات منظم رحمی(۴بار یا بیشتر در ساعت) این انقباضات ممکن است بدون درد باشند
  • دردهای شکمی همانند دردهای دوران قاعدگی
  • احساس فشار در داخل لگن تناسلی معده یا درد در ناحیه روده‌ها
  • پارگی کیسه آب ( دفع مایع از مهبل)
  • احساس ناخوشاند جسمی

 



مرتبه
مرتبه
سمیه
1393/07/30 - 16:38
سلام من تازه عضو شدم میشه کمکم کنید
هفته 30 ام و سونویی که دادم نوشته میزان مایع 17cmوکمی از 50% پرسنتایل بالا تره ! ولی بقیه موارد همگی سلامت جنین رو نشون میده چی میشه؟ خطر داره؟؟؟
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات