top
توصیه هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

توصیه هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: درست است که والدین هنگامی که کودک سرما می خورد باید یک راست سراغ پزشک و دارو را بگیرند اما آکادمی اطفال ایالات متحده هشدار می دهد، استفاده بیش از حد دارو برای کودکان زیر ۲ سال ممکن است کارساز نباشد و حتی در برخی موارد به طور جدی به کودکان زیر ۶ سال آسیب برساند.

توصیه هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

درست است که والدین هنگامی که کودک سرما می خورد باید یک راست سراغ پزشک و دارو را بگیرند اما آکادمی اطفال ایالات متحده هشدار می دهد، استفاده بیش از حد دارو برای کودکان زیر ۲ سال ممکن است کارساز نباشد و حتی در برخی موارد به طور جدی به کودکان زیر ۶ سال آسیب برساند. از آنجا که بسیاری از محققان معتقدند عوارض مصرف داروهای سرماخوردگی در کودکان بیشتر از فواید آن است، بنابراین پزشکان باید سعی کنند در اینگونه موارد داروهای کم ضرر و کمتری را تجویز کنند. در این زمینه محققان برای کاهش علائم و عوارض بیماری راهکارهایی ارائه داده اند که می تواند مفید باشد.

اگر فرزند شما سرفه می کند، سرماخورده یا به آنفلوآنزا مبتلا شده می توانید از برخی داروهای خانگی برای او استفاده کنید. دوره این بیماری ها معمولا ۱۰ روزه است درحالی که درمان های خانگی می توانند این دوره را کوتاه تر کنند.

حتی اگر این دوره کوتاه تر نشود این درمان ها کمک می کند کودک در این دوره احساس بهتری داشته باشد. با رعایت این موارد که در کاهش عوارض و علائم بیماری به خصوص در کودکان بسیار موثر است، نیاز به مصرف داروهای سرماخوردگی هم تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

بگذارید تا می تواند استراحت کند

چگونه کمک می کند: مبارزه با عفونت انرژی زیادی می برد و می تواند کودک و حتی بزرگسال را فرسوده کند. هنگامی که کودک شما در حال استراحت است در واقع در حال درمان و بازیافتن نیروست؛ چیزی که به آن نیاز دارد. مطالعات نشان می دهد، اضطراب نقش مهمی در روند بیماری دارد. اگر کودک شما به خاطر مدرسه، دوستانش یا هر آنچه در خانه اتفاق افتاده تحت فشار باشد، درصورت داشتن استراحت کافی به راحتی می تواند با علائم و نشانه های بیماری مبارزه کند.

آنچه نیاز دارید: مکان راحتی را برای استراحت کودک تان فراهم کنید.

چگونه آن را انجام دهید: حالا وقت آن است که فیلم یا کارتون مورد علاقه کودک تان را دوباره برای او نمایش دهید یا برای او مجموعه جدیدی از مداد رنگی ها، کاغذ یا کتاب رنگ آمیزی بخرید حتی یک پازل هم می تواند ایده خوبی باشد. البته تختخواب لزوما تنها جای مناسب برای استراحت نیست. گاهی اوقات تغییر فضا می تواند بسیار مفید باشد. اگر برای کودک تان استراحت سخت است با برخی کتاب ها به او کمک کنید. می توانید کاری کنید او با مادربزرگ یا یک دوستش تلفنی صحبت کند تا از بی حوصلگی دربیاید.

 از ویکس استفاده کنید ( ۳ سال به بالا)

چگونه کمک می کند: ویکس کمک می کند کودک خواب راحتی در شب داشته باشد. بسیاری از ما به خاطر می آوریم که وقتی بچه بودیم از اکالیپتوس و پماد ویکس برای درمان مان استفاده می شد. تحقیقات نشان می دهد، این ترکیبات تاثیری در تمیزی راه های هوایی ندارد اما به کودک کمک می کند احساس خنکی در بینی داشته و تنفس بهتری داشته باشد.

آنچه نیاز دارید: شما می توانید از پمادهای ویکس که برای کودکان بالای ۳ سال تولید شده استفاده کنید؛ این پمادها حاوی پترولاتوم، روغن و اکالیپتوس است.

چطور آن را انجام دهید: ویکس را روی سینه، گردن و پشت کودک بمالید.

احتیاط: ویکس را روی پوست حساس کودک یا مناطقی مانند دهان، بینی و اطراف چشم استفاده نکنید.

مصرف مایعات را افزایش دهید (۶ ماه به بالا)

چگونه کمک می کند: نوشیدن مقدار زیادی مایعات از کم آبی کودک جلوگیری می کند. کودکی که حلق و بینی اش پر از خلط است، میلی به خوردن غذا ندارد بنابراین اگر کودک شما به خوردن غذاهای جامد علاقه زیادی نشان نمی دهد، جای نگرانی نیست. در این شرایط میزان مصرف مایعات را افزایش دهید. به یاد داشته باشید هرچه سن کودک پایین تر باشد، احتمال تمام شدن آب بدن و ایجاد شوک در او بیشتر می شود بنابراین به نوزاد به محض باز شدن مجرای تنفسی او شیر بدهید.

آنچه نیاز دارید: نوشیدنی هایی که فرزندتان از آن ها لذت ببرد.

چطور آن را انجام دهید: آب معمولی فوق العاده است اما کودک شما ممکن است چندان رغبتی به آن نداشته باشد. اسموتی میوه ها و دیگر نوشیدنی های مورد علاقه سالم که صددرصد طبیعی است، می تواند جایگزین خوبی باشد.

احتیاط:کودکان زیر ۶ ماه همچنان باید شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند مگر آن که پزشک توصیه ای داشته باشد. نوزادان کوچک نیازی به آب ندارند و اگر زیاد استفاده کنند ممکن است خطرناک باشد.

سوپ مرغ و دیگر مایعات گرم فراموش نشود(۶ ماه به بالا)

چگونه کمک می کند: مایعات گرم می تواند بسیار آرام بخش باشد و احتقان را تسکین دهد. مطالعات نشان داده اند سوپ مرغ علائم سرماخوردگی مانند درد، خستگی، احتقان و تب را تسکین می دهد.

آنچه نیاز دارید: سوپ، چای، آب سیب یا مایعات دیگری که فرزند شما دوست دارد.

چگونه استفاده کنید: سوپ را گرم استفاده کنید نه داغ. اگر کودک شما دست کم ۶ ماه دارد ممکن است از چای بابونه ولرم لذت ببرد.

احتیاط: چای های گیاهی دیگری هم وجود دارند که برای کودکان بی خطر هستند اما اگر خواستید چایی به جز بابونه به کودک تان بدهید بهتر است با پزشک مشورت کنید چون همه محصولات طبیعی ایمن نیستند.

کودکان زیر ۶ ماه همچنان باید شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند مگر آن که پزشک توصیه ای داشته باشد. آن ها نیازی به آب ندارند و اگر زیاد استفاده کنند ممکن است خطرناک باشد.

سرش را بالا نگه دارید(۱۲ ماه به بالا)

چگونه کمک می کند: می توانید درحالی که کودک خوابیده سر او را کمی بالاتر بگیرید تا راحت تر نفس بکشد.

آنچه نیاز دارید: حوله یا بالش برای بالا بردن سر تشک.

چگونه آن را انجام دهید: اگر کودک شما در گهواره می خوابد ۲ عدد حوله یا یک بالش نازک زیر سر کودک قرار دهید اما سعی نکنید پاهای کودک را بالا بیاورید چون ممکن است احساس ناراحتی کند. اگر کودک در یک تخت بزرگ می خوابد می توانید درکل یک بالش دیگر زیر بالش اصلی اش قرار دهید. یک گزینه دیگر این است که اجازه دهید کودک شما در صندلی ماشینش بخوابد چون در حالت نیمه نشسته احساس راحتی بیشتری می کند. درصورتی که کودک زیاد غلت نمی خورد، سرتختش را کمی بالاتر ببرید. این کار باعث تخلیه خلط از سینوزیت ها می شود. کافی است چند کتاب زیر پایه تخت کودک قرار دهید.

احتیاط : چه گهواره باشد، چه تخت سعی نکنید زیر سرش را زیادی بلند کنید. اگر کودک شما عادت دارد زیاد جابه جا شود، ممکن است پاهایش بالاتر از سرش قرار گیرد و کل زحمت های شما بی نتیجه باشد.

مصرف عسل موثر است (۱۲ماه به بالا)

چگونه کمک می کند: عسل گلو را آرام کرده و می پوشاند و به التیام سرفه کمک می کند. در یک مطالعه انجام شده توسط کالج پزشکی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا والدین ۱۰۵ کودک بین ۱۸ ماه تا ۲سال اعلام کردند عسل مفید است و بهتر از شربت سرفه برای درمان سرفه های شبانه کودکان عمل می کند.

آنچه نیاز دارید: عسل در هر فروشگاه مواد غذایی در دسترس است. عسل معمولا در دمای اتاق سفت می شود؛ برای نرم کردن آن می توانید کمی از آن را در مایکروفر قرار داده یا کمی آب در یک ظرف بجوشانید و ظرف عسل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید. کودک شما دست کم باید یک سال داشته باشد تا این دارو را امتحان کند.

چگونه استفاده کنید؟ به کودک یک دوم تا یک قاشق چای خوری عسل بدهید. برخی افراد عسل را با آب گرم مخلوط می کنند و کمی لیمو در آن می چکانند که کمی ویتامین C دارد. از آنجا که عسل شیرین و چسبنده است مهم است که بعد از استفاده دهان کودک را بشویید.

احتیاط: قبل از یک سالگی به کودک عسل ندهید چون می تواند یک بیماری نادر و گاه کشنده به نام بوتولیسم اطفال را ایجاد کند.

بینی اش را خالی کنید

چگونه کمک می کند: چون کودک قادر نیست بینی خود را خالی کند لازم است تا زمانی که این کار را یاد بگیرد برای آن ها از مکش بینی استفاده کنید.

آنچه نیاز دارید: مکش بینی و آب مقطر همه آن چیزی است که نیاز دارید.

چگونه آن را انجام دهید: پس از چکاندن چند قطره آب مقطر از مکش بینی استفاده کنید. تنها خلطی را که می توانید ببینید بیرون بیاورید و سعی نکنید دستگاه را به عمق بینی فرو ببرید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات