top
شدت درد نوزادان و 40 روش برای درمان آن

شدت درد نوزادان و 40 روش برای درمان آن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: قبل از هر چیزی توجه به این نکته ضروری است که هرگز مادر را به دلیل نحوه تغذیه نوزاد یا رژیم غذائی او مورد سرزنش قرار ندهید و او را مسئول بروز کولیک ندانید. هر چند که عامل تغذیه میتواند به خودی خود مهم باشد.

شدت درد نوزادان و 40 روش برای درمان آن

شدت درد نوزادان و 40 روش برای درمان آن

قبل از هر چیزی توجه به این نکته ضروری است که هرگز مادر را به دلیل نحوه تغذیه نوزاد یا رژیم غذائی او مورد سرزنش قرار ندهید و او را مسئول بروز کولیک ندانید. هر چند که عامل تغذیه میتواند به خودی خود مهم باشد.

۱- یه روش خیلی ساده و کارآمد: ۵ قطره شربت کولیکز را در یک قاشق چایخوری عرق نعنا حل کرده و به کودک دهید .

2- آرامش خود را حفظ نمائید. (اگر علت اصلی گریه کودک کولیک باشد، خطرناک نیست)

3- در حین گریه های نوزاد یک نفس عمیق بکشید و آرامش خود را بدست آورید. اگر شما هم مضطرب و کلافه باشید، کودک این حالت را از شما دریافت می کند و هرگز نخواهید توانست که وی را آرام کنید.

4- خودتان را برای پایداری در برابر بروز کولیک در پایان روز آماده کنید. مثلا شام را زودتر تهیه کنید.

5- از همیاری و مساعدت دیگران غافل نشوید. از افراد نزدیک برای نگهداری نوزاد خود کمک بگیرید.

6- سعی کنید مواد لبنی را برای چند روز قطع کنید. (تجربه ثابت کرده با قطع مصرف لبنیات درد نوزادان بهبود خواهد یافت)

7- به جای مصرف روزانه شیر از ماست استفاده کنید.

8- در مصرف گندم، برخی میوه های تابستانی و مواد نفاخ مانند حبوبات یا انواع کلم زیاده روی نکنید.

9- از خوردن کلم، گل کلم، حبوبات، سیر، کافئین، تخم مرغ، تربچه، پیاز و همین‌طور ادویه‌جات و سایر مواد تحریک کننده برای چند روز اجتناب کنید. (اگر گریه کودک پس از ورود دوباره یک غذا مجددا شروع شود، خواهید دانست که این غذا مسؤول ناراحتی کودک است.) آجیل ، بادام زمینی، مرکبات، شکلات، گوجه فرنگی، قهوه، غذاهای دریایی هم ممکن است برای نوزاد ایجاد حساسیت نماید.

10- مصرف جوشانده‌های گیاهی حاوی مخلوطی از بابونه، شاه پسند، شیرین بیان، رازیانه و بادرنجبویه توسط مادر گریه را در شیرخواران دچار کولیک کاهش میدهد. فراموش نکنید که در استفاده از داروهای گیاهی به صورت سنتی همیشه خطر آلودگی و عفونت وجود دارد.

11- به عنوان مثال دو روش سنتی ارائه میگردد: می توان دانه های داخل هل را خارج نمود و داخل یکه استکان آب جوش ریخت. روی استکان را با نعلبکی پوشانید تا این دانه ها دم بکشند. سپس دانه ها را خارج کرده و آب جوش سرد شده را به میزان تنها چند قطره به نوزاد خوراند که اصطلاحاً به آن هل باد می گویند. روش دوم: یک تکه نبات کوچک را خرد نموده و داخل آب جوش بریزید. سپس چند قطره عرق نعنا در آن ریخته، وقتی سرد شد، به نوزاد بخورانید. (نکته: استفاده از روش های سنتی منوط به نظر مادر و پزشک نوزاد است.)

 12- بهتر است که با پزشک خود در مورد رژیم غذایی تان مشورت نمائید.

13- تا حوالی 4 ماهگی (زمان تکامل دستگاه گوارش کودک) رژیم غذایی خود را ادامه دهید.

14- اگر از شیرخشک برای تغذیه نوزاد استفاده می کنید، با پزشک کودک درخصوص عوض کردن نوع شیرخشک نوزادِ خود مشورت نمائید. (معمولاً شیرخشکهایی که پایه آنها براساس پروتین گیاهی سویا می باشد، توصیه میگردد)

15- مطمئن شوید که حین شیردهی هوا وارد دهان کودک نمی شود.

16- هنگام شیرخوردن مواظب باشید فقط نوک سینه داخل دهان کودک نباشد، بلکه کل هاله سینه در دهان کودک قرار بگیرد، با این کار هنگام شیرخوردن هوای کمتری وارد معده کودک می‌شود.

17- اگر از شیشه برای شیردهی استفاده می کنید، از انواع مخصوص کودکان دچار کولیک استفاده کنید.

18- حتماً پس از شیردهی هوای تجمیع شده (آروغ) را خارج کنید. (این امر کمک می کند فشارِ تجمعی ناشی از بلع هوا کاهش یابد) برای این کار می‌توانید سر نوزاد را روی شانه خودتان بگذارید و آرام پشت او را بمالید یا به طور ملایم ضربه بزنید. (برخی بچه‌ها هنگام بادگلو زدن، مقداری از شیرخورده شده را هم برمی‌گردانند) همچنین می توان نوزاد روی دست گرفت و آرام پشت او را مالش داد، برای کودکان بزرگتر میتوان کودک را در بغل نشاند و پشت او را ماساژ داد.

19- به کودک خود پستانک بدهید. البته شاید این یک حقه باشد، اما گاهی اوقات مکیدن می تواند به کودک آرامش دهد. تاب دادن کودک در گهواره نیز می تواند کمک کننده باشد.

20- کودک خود را از روی شکم، روی زانوهایتان یا داخل وان آب گرم قرار دهید. در این حالت با نوازش یا مالیدن پشت کودک می توانید به کاهش فشار شکم وی کمک کنید.

21- کودک را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. قدم بزنید، تاب دهید یا با سرعت راه بروید. مسلما بغل کردن شیرخواری که بطور مداوم گریه می کند کار آسانی نیست، اما با این کار هم گرما و حضورتان موجب آرامش در کودک می شود و هم ضربات ملایم ناشی از قدمهای سریع شما ممکن است به حرکت گاز در روده های کودک کمک کند. با همین ایده بعضی نیز گذاشتن کودک در گهواره و تکان دادن را پیشنهاد می کنند و در صورت امکان گردش دادن کودک در اتومبیل.

22- نظریه دیگر می‌گوید کولیک در اثر نابالغ بودن سیستم عصبی مرکزی پدید می‌آید. بنابراین بچه‌ها ممکن است که نسبت به محرک‌هایی مانند سرو صدا، نور و غیره واکنش شدید نشان دهند در حالی که بچه‌های بزرگ‌تر یا افراد بزرگسال قادر هستند به راحتی خود را تطبیق دهند.

23- سعی کنید فضا را تغییر دهید. می توانید کودک را در کالسکه یا داخل "آغوش" به گردش بیرون از خانه یا پارک ببرید. هوای تازه و حرکات ریتمیک ممکن است او را به خواب برد.

24- در بعضی از بچه‌ها قرار گرفتن در جاهای ساکت و آرام می‌تواند کمک کننده باشد

25- به حمام بروید. می توانید کودک را در وان مخصوصش بگذارید یا به همراه او خودتان هم در وان بزرگ بروید. گرمای حمام و صدای آب اثر خوبی روی کودک ناآرام خواهد داشت.

26- روشهای دیگری هم پیشنهاد شده اند که احتمالاً مکانیسم عملشان، پرت کردن حواس کودک و در نتیجه متوقف کردن گریه های او هستند. قرار دادن شیرخوار نزدیک جاروبرقی یا وسیله‌ای شبیه آن، که سروصدای یکنواخت ایجاد میکند، مانند دستگاه جارو برقی و سشوار و دستگاه تهویه هوا همین طور سوار کردن کودک در اتومبیل یا کالسکه برای گردش. حداقل این است که میشود این روشهای بی ضرر را امتحان کرد.

27- در کشورهای دیگر وسیله‌ای به نام "نگهدارنده کولیک" به بازار عرضه شده که روی شکم شیرخوار فشار وارد میکنند. سازندگان ادعا میکنند این وسیله در درمان و پیشگیری از کولیک موِثر است. همچنین برخی کشورها با ساختن دستگاهی مشابه اتومبیل و با شبیه سازی فضای اتومبیل کودک مبتلا به کولیک را فریب داده و آرام می نمایند.

28- کودک را ماساژ دهید. می توانید در دمای مناسب لباسهای کودک را درآورید، روی یک حوله تمام بدن یا فقط شکم وی را با استفاده از یک روغن طبیعی یا روغن بچه ماساژ دهید. برای ماساژ شکم، می توانید کمی روغن زیتون روی شکم شیرخوار بریزید و با انگشت شست از اطراف ناف شروع کنید. فرض کنید که می خواهید دوایری را با انگشت رسم کنید و به تدریج که از ناف دور می شوید دوایر بزرگتری را بکشید. دقت کنید که خیلی به شکم کودک فشار نیاورید. این کار را می توانید با خواندن یک لالایی یا شعر و یا گوش دادن به موسیقی آرام نیز انجام دهید.

29- در صورتی که شما همیشه در حال غذا دادن، تعویض پوشک، خواباندن و سرگرم کردن کودک خود هستید، گاهی نیز می توانید استراحت کوتاهی به خود بدهید. اگر این امکان را دارید او را برای چند ساعت به همسر یا یکی از بستگان بسپارید تا کمی استراحت کنید.

30- داروهای ضد نفخ مخصوص کودکان وجود دارد. برخی داروهای بزرگسالان هم در مواردی با مقدار بسیار کم برای شیرخواران تجویز می شوند، اما دقت کنید که انتخاب و روش استفاده از دارو را به پزشک کودکتان واگذار کنید؛ هر دارویی را تنها با دستور پزشک و فقط از داروخانه تهیه کنید. مواد گیاهی و عصاره و عرقیات را نیز خودتان بخورید.

31- از شربت گریپ میکسچر که با نام تجاری nursing Harveys وارد می گردد، هم می توان استفاده کرد. معادل ایرانی این شربت کاراوی میکسچر یا گریپ واتر می باشد، که ارزانتر است. همچنین، از قطره دایمتیکون، (2 قطره به ازای هر کیلو وزن نوزاد، مثلاً برای نوزاد 4 کیلویی 8 قطره) نیز می توان، استفاده کرد. در برخی منابع استفاده از گلوکز هیپرتونیک 10% یک قطره که زیر زبان نوزاد چکانده می شود و یا ندیفن هیدرامین 1 میلی گرم به ازای هرکیلو وزن بدن هم ذکر شده که می بایست طبق نظر متخصص اطفال استفاده نمود. همچنین قطره کارمینیت (روزی 3 بار، هر بار 3 الی 5 قطره)  و کولکید (قطره خارجی نایاب) نیز با همین شیوه مصرف، جهت درمان کولیک نوزادان استفاده می گردد.

32- یکی از اشتباه ترین و مهلک ترین تجویزها تجویز شربت دی سیکلومین می باشد که اگرچه ممکن است اثر خوبی هم داشته باشد اما در نوزادان زیر 6 ماه عوارضی دارد و می تواند آپنه تنفسی (بند آمدن نفس نوزاد) خواب آلودگی و یبوست ایجاد نموده و مصرف آن توصیه نمی شود،

33- در مصرف دارو، عبارات هشداردهنده (داروهای ضدکولیک) "مثل برای نوزادان زیر 6 ماه مضر است" را مدنظر قرار دهید.

34- سایمتیکون یک داروی بی‌خطر برای کاهش گاز درون مجرای روده است که معمولاً بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه است. عده‌ای معتقدند این دارو و نظایر آن در درمان کولیک شیرخواران موِثر است اما مثل خیلی چیزهای دیگر در عالم پزشکی، هیچ کس نمی تواند در این باره قسم بخورد. در کشور ما، رایج‌ترین داروهایی که برای درمان کولیک شیرخواران به کار میرود همان "گریپ میکسچر" و "دایمیتکون" است. (مصرف دایمتیکون برای نوزادان پسر مناسب نیست. بهتر است از سایمتیکون استفاده شود.) همچنین میتوان ۵ قطره از داروی کولیکز را در یک قاشق چایخوری شربت گریپ میکسچر، حل نمود و هر هشت ساعت به نوزاد خورانید.

35- گاهی بچه را به یک پرستار یا فرد مطمئن دیگر سپرده و برای دیدن فیلم و صرف شام ساعاتی را بیرون از منزل گذرانده و تجدید قوا  کند.

36- یک بطری آب گرم را در پتو پیچیده و در مجاورت شکم نوزاد قرار دهید.

37- کولیک شیرخواران بسیار بیش از آن برای خود کودک آزاردهنده یا خطرناک باشد، برای پدر و مادر آزاردهنده و حتی خطرناک است. پزشکان هم در چنین مواردی، شاید بیش از نوزاد باید به پدر و مادر نوزاد توجه کند. مادران هم باید مطمئن باشند اضطراب و افسردگی شان، بعد از طی شدن دوره گریههای کودک، بهبود می‌یابد.

38- در واقع برای والدین ممکن است بسیار دردناک باشد که باید گریه های متناوب، دلگیر کننده و آزار دهنده کودک را تحمل کنند. کودکان مبتلا به کولیک کاملا خوب هستند. اگر هیچیک از روشهای بالا جواب نداد می توان نوزاد را برای چند دقیقه رها کرد و توجهی نکرد.

39- پزشک معروف کودکان دکتر اسپاک اینگونه می نویسد: "بدون توجه به ساعتها گریه کردن، این کودکان بزرگ می شوند و وزن می گیرند، نه فقط در حد طبیعی که بهتر از حد طبیعی رشد می کنند." و نکته آخر اینکه در یک مطالعه مشخص شده که کودکان مبتلا به کولیک در آینده مسائل زندگی را حتی بهتر حل می کنند.

40- پیشنهاد می گردد، مطالب فوق را همسرتان و یا پرستار نوزادتان نیز مطالعه نماید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات