top
ارتباط چاقی کودک با رشد قد

ارتباط چاقی کودک با رشد قد

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: افراد چاقی که از کودکی چاق بوده‌ اند حتی اگر از نظر ژنتیکی قدبلند باشند، نهایتا کوتاه‌ قد شده و در مقایسه با هم سن و سالان خود قد کوتاه هستند

ارتباط چاقی کودک با رشد قد

افراد چاقی که از کودکی چاق بوده‌ اند حتی اگر از نظر ژنتیکی قدبلند باشند، نهایتا کوتاه‌ قد شده و در مقایسه با هم سن و سالان خود قد کوتاه هستند. علت این موضوع آن است که در بدن هورمونی به نام لپتین از سلول‌ های چربی بدن ترشح می‌ شود. هر چه قدر تعداد سلول‌ های چربی در بدن بیشتر باشد، میزان ترشح هورمون لپتین بیشتر خواهد بود. یکی از عوامل کلیدی که در بلوغ دختران و پسران اهمیت دارد، این است که لپتین در بدن ترشح می ‌شود.
با شروع نوجوانی، ما شاهد تجمع چربی در بدن هستیم. با تجمع چربی، ترشح هورمون لپتین هم آغاز می ‌شود این هورمون بر هیپوتالاموس و همچنین بر هیپوفیز تاثیر گذاشته و سبب ترشح هورمون‌های دیگری شده و در نهایت بر اندام‌های تناسلی اثر گذاشته و سبب ترشح هورمون ‌هایی مثل استروژن و پروژسترون در دختران و تستوسترون در پسرها می ‌شود.
در یک کودک چاق به طور طبیعی هورمون لپتین ترشح می‌ شود و لپتین خود محرکی برای ترشح هورمون‌ های جنسی است و سبب بلوغ زودرس در کودکان می ‌شود که پیامدهای زیادی را به دنبال دارد. هورمون‌ های جنسی می ‌توانند بر صفحات رشد استخوانی اثر کرده و باعث زودتر از موعد سبب بسته شدن رشد این صفحات شوند، در نتیجه رشد قدی متوقف شده و فرد کوتاه قد می‌ ماند. در بزرگسالی این کودکان به افراد چاق قد کوتاه تبدیل می ‌شوند که هم چاقی و هم کوتاهی قد اعتماد به نفس آن ها را گرفته و سبب بروز مشکل در زندگی آن ها می‌ شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات