top
لذت بخش کردن مسواک برای کودک

لذت بخش کردن مسواک برای کودک

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:شیوه مسواک زدن بهتر است از سنین پائین به کودکان آموزش داده شود. کارشناسان بر این عقیده اند که بهتر است تمیز کردن دهان نوزاد چند روز پس از تولد او آغاز شود.

لذت بخش کردن مسواک برای کودک

شیوه مسواک زدن بهتر است از سنین پائین به کودکان آموزش داده شود. کارشناسان بر این عقیده اند که بهتر است تمیز کردن دهان نوزاد چند روز پس از تولد او آغاز شود. 
پس از هر وعده غذایی با یک پارچه مرطوب لثه های نوزاد را پاک کنید. این کار سه فایده دارد: 
¤ مواد چسبناکی را که بر روی لثه ها جمع می شود پاک می کند. این مواد شامل مخاط، ریزه های غذا و باکتری ها می باشد و پاک کردن آنها مانع از رشد باکتری ها بر روی لثه فرزندتان می شود. 
¤ با این کار کودک شما به داشتن دهانی تمیز عادت می کند و در نتیجه برای حفظ تمیزی آن تلاش خواهد کرد. 
¤ کودک دیگر از دخالت شما ناراحت نمی شود و راحت تر می توانید به مسواک زدن دندان های او بپردازید. در ضمن کار دندان‌پزشک نیز آسان‌تر می شود. 
اولین دندان های کودک به طور میانگین در شش ماهگی ظاهر می شود ترشح زیاد آب دهان و احتمالابی‌قراری کودک از علامات درآمدن دندان است. هر روز با یک پارچه نخی دندان های کودک خود را به آرامی پاک کنید. اگر کودک در برابر شما مقاومت کرد کار دشواری خواهید داشت ولی دست از تلاش برندارید. در صورتی که تاکنون دندان های کودک دو ساله خود را نشسته اید به احتمال قوی مملو از مواد چسبناک هستند. 
علی رغم مقاومت کودک، اهمیت زیادی دارد که دندان های او را پاک کنید. در واقع والدین تا 6-5سالگی کودک مسؤول پاک کردن دندان های او هستند؛ زیرا بچه های کم سن و سال نمی توانند به درستی این کار را انجام دهند، چرا معطل می کنید؟ دندان کودکان سریع‌تر از دندان بزرگسالان دچار پوسیدگی می شود ولی با مسواک زدن، باکتری های عامل پوسیدگی از بین می رود. در ضمن این عادت پسندیده تا پایان عمر کودک دوام خواهد داشت. 
سرگرمی 
باید مسواک زدن را به کاری سرگرم کننده تبدیل کنید. از همین امروز دست به کار شوید و برای علاقه مند کردن کودکتان راههای مناسبی پیدا کنید. کودک شما باید به این نتیجه برسد که مسواک زدن یک سرگرمی است، نه وظیفه ای که باید انجام دهد. 
به کودک اجازه دهید دندان های شما را مسواک بزند. شما باید زیاد بخندید و این کار را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل کنید. 
سپس بگذارید دندان های خودش را مسواک بزند و در آخر هم خودتان دندان های او را مسواک بزنید. می توانید سایر فرزندان خود را نیز در این بازی سهیم کنید. 
از کودک خود بخواهید دندان های عروسک مورد علاقه اش را مسواک بزند. یادتان باشد همیشه در ابتدا بگذارید کودکتان خودش دندان هایش را مسواک بزند و بعد دندان های او را مسواک بزنید. مقدار خیلی کمی خمیردندان بر روی مسواک کودک قرار دهید؛ زیرا استفاده از خمیردندان زیاد، کف فراوانی تولید می کند که مسواک زدن را دشوارتر می نماید. 
مراقب باشید که کودک پس از مسواک زدن، محتویات دهان خود را بیرون بریزد؛ زیرا قورت دادن خمیردندان می تواند باعث پدیدار شدن لکه هایی بر روی دندان های او شود. 
از یک خمیر دندان مناسب استفاده کنید. تقریبا تمام خمیردندان ها طعم تندی دارند که بزرگسالان به ندرت متوجه آن می شوند ولی ممکن است سوزش لثه های کودکان را به همراه داشته باشد. 
یکی از دلایل عدم تمایل کودکان به مسواک زدن هم همین مساله است. اگر کودک همچنان در برابر مسواک زدن مقاومت کرد این کار را برای او لذتبخش تر کنید. 
بهتر است شما و همسرتان با شور و شوق زیادی به مسواک زدن بپردازید و هنگام این کار سرو صدای زیادی راه بیندازید. خیلی زود کودک متوجه می شود که یک بازی سرگرم کننده را از دست داده و به شما ملحق می شود. 
شور و اشتیاق شما مسری است! اگر شما هنگام مسواک زدن از خود شور و اشتیاق نشان دهید کودکتان نیز مشتاق خواهد شد. کودکان در چشم و هم چشمی رقیب ندارند و از والدین خود تقلید می کنند! فراموش نکنید اگر کودکان شاهد مسواک زدن شما باشند از شما تبعیت خواهند کرد.
آذر شایان 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات