top
از دکتر نترس کوچولو

از دکتر نترس کوچولو

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:حتما تا به حال با بچه‌هایی مواجه شده‌اید که به محض ورود به مطب و نشستن بر روی یونیت دندانپزشکی صدای جیغ و فریادشان به آسمان رفته و سکوت و آرامش مطب را به هم زده‌اند و آنقدر گریه و زاری سر داده‌اند که توانسته‌اند پدر و مادرشان را مجاب کرده تا از مطب بیرون بروند. واقعا با چنین بچه‌هایی چه باید کرد؟

از دکتر نترس کوچولو

حتما تا به حال با بچه‌هایی مواجه شده‌اید که به محض ورود به مطب و نشستن بر روی یونیت دندانپزشکی صدای جیغ و فریادشان به آسمان رفته و سکوت و آرامش مطب را به هم زده‌اند و آنقدر گریه و زاری سر داده‌اند که توانسته‌اند پدر و مادرشان را مجاب کرده تا از مطب بیرون بروند. واقعا با چنین بچه‌هایی چه باید کرد؟

چگونه باید با ترسی که در دلشان ریشه دوانده و اجازه درمان آن‌ها را نمی‌دهد، مبارزه کرد؟ بهترین راهکار برای غلبه بر ترس اینگونه کودکان چیست؟ والدین و دندانپزشکان در مقابل اینگونه بچه‌ها چه نقشی بر عهده دارند؟ چگونه می‌توانند کودکان را راضی به درمان دندان‌هایشان کنند؟ اینها سوالاتی است که مدام والدین و دندانپزشکان با آن دست به گریبان هستند.

خود یا کودکتان را به شکل دندانپزشک درآورید

بهترین روش برای آرام ساختن کودکان و مجاب کردنشان برای رفتن نزد دندانپزشک این است که سعی کنید با آن‌ها بازی کرده و با خریدن وسایل و اسباب بازی پزشکی و دندانپزشکی به نقش یک دندانپزشک ظاهر شوید و از کودک بخواهید تا اجازه بدهد، دندان‌هایش را معاینه کنید. یا به عکس شما بیمار شوید و از کودکتان خواهش کنید تا نقش یک دندانپزشک واقعی را بازی کند. بهتر است قسمتی از اتاق خانه‌تان را شبیه یک مطب دندانپزشکی درآورید و با پوشیدن روپوشی سفید او را با دندانپزشک و وسایل دندانپزشکی آشنا سازید. هنگام بازی با کودکتان سعی کنید که مدام از کارها و نکات مثبت رفتن نزد یک دندانپزشک برایش بگویید و مدام یادآور شوید که دندانپزشک باعث می‌شود تا دندان‌هایمان سفید و زیبا شده و خرابی‌هایش از بین برود و ما را زیباتر کند.

از دکتر لولو نسازید

متاسفانه یکی از بدترین روش‌های تربیتی پدران و مادران، ترساندن کودکان از دکتر و لباس سفید به خصوص دندانپزشکان است. والدین عزیز باید بدانند که تحت هیچ شرایطی کودک‌شان را از دکتر به خصوص دندانپزشک نترسانند و آن‌ها را شبیه یک لولوی وحشتناک قلمداد نکنند. زیرا دود این کار فقط به چشم خودشان می‌رود و شاید در همان لحظه مقطعی نتیجه بگیرند و کودکشان را آرام کنند اما دیگر هرگز نمی‌توانند او را با دکتر خصوصا دندانپزشک آشتی بدهند. یادتان باشد به محض سر و صدا کردن کودک‌تان یا حرف شنوی نداشتن به او یادآوری نکنید که «اگر به حرفم گوش نکنی میبرمت دکتر آمپولت بزنه» این حرف‌ها کاملا اشتباه است و به جای اینکه کودکان را از آمپول زدن و رفتن نزد پزشک و دندانپزشک بترسانید اتفاقا از خوبی‌ها و حسن‌های آمپول برایش بگویید و از او بخواهید که همیشه شجاع و قوی باشد و اصلا از آمپول زدن نترسد.

کودک را با دندانپزشک تنها بگذارید

یادتان باشد برای اینکه راحت‌تر دندانپزشک بتواند با کودک ارتباط برقرار کرده و او را آرام کند؛ بهتر است هنگام ورود به اتاق کودک را به دستیار و دندانپزشک سپرده و خودتان از اتاق خارج شوید؛ زیرا هنگامیکه با کودک وارد اتاق می‌شوید مطمئنا کودکتان در مقابل شما خودش را بیش‌تر لوس می‌کند و به جای گوش کردن به حرف‌های دندانپزشک به دنبال راهی است تا شما را قانع کند تا او را با خود از آنجا ببرید و به دندانپزشک اجازه نمی‌دهد تا کارش را درست انجام دهد.

به کودکتان هدیه بدهید

سعی کرده برای اینکه او را تشویق به رفتن نزد دندانپزشک کنید به او قول بدهید تا هدیه‌ای زیبا و معقول برایش تهیه کنید و به محض بیرون آمدن از مطب دندانپزشک هدیه مورد علاقه‌اش را برایش بخرید. البته یادتان باشد که قول هدایای سنگین و پر خرج را ندهید بلکه به دنبال خریدن هدایای با ارزش و کوچک باشید که کودک نیز به آن علاقه‌مند باشد مثل نوار قصه، کتاب داستان و ...

اسباب بازی وسیله‌ای برای آرامش کودک

بهتر است زمانی که کودکتان را به دندانپزشکی می‌برید اجازه بدهید عروسک یا اسباب بازی‌هایی را که مورد علاقه‌اش است با خودش ببرد. این اسباب بازی یا عروسک باعث می‌شود که توجه کودک را به خودش جلب کرده و کمتر به محیط دندانپزشکی و درمان‌های دندانپزشک متمرکز شود و بیشتر حواسش را پرت بازی با آن کند. اگر می‌بینید که کودک به شدت بی‌تابی می‌کند و اصلا حاضر به آمدن با شما نیست می‌توانید از کسی که دوستش دارد حال ممکن است مادربزرگ یا خاله و خواهر و برادر یا یکی از دوستانش باشد بخواهید تا با شما به مطب بیاید و حین انجام معاینات و درمان دندانپزشک کنار کودک بوده و با گرفتن دستش او را آرام کند و دلداری‌اش بدهد.

دیدن همسالان حین درمان

بهترین راه برای آرام کردن کودک و قانع شدن آن برای رفتن نزد یک دندانپزشک، دیدن زمانی است که یکی از همسالانش آرام و بی‌صدا مشغول درمان بوده و کوچک‌ترین شلوغ بازی در نمی‌آورد. این راه می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها باشد که خیلی هم خوب جواب می‌دهد و اتفاقا باعث می‌شود تا کودک اعتماد به نفس پیدا کرده و سعی کند مانند همسالش عمل کند.

متخصصان کودک بهترین انتخاب

برای اینکه کودکتان بتواند آرامشش را حفظ کرده و از بی‌تابی‌اش بکاهد؛ بهتر است نزد دندانپزشکی که متخصص اطفال است بروید. صبر و حوصله و سرو کله زدن این متخصصان با کودکان اینچنینی بسیار زیاد است و به راحتی می‌توانند آن‌ها را با شیوه‌هایی که تعلیم دیده‌اند، آرام کنند. این متخصصان با آرامشی که دارند از در دوستی و محبت با کودک وارد شده و سعی می کنند که با سوال و جواب‌های مختلف ذهن آن‌ها را مشغول کرده و آرام آرام کارشان را شروع کنند. در بیشتر اینگونه مطب‌ها نیز اتاقی مختص به کودک وجود دارد که با رنگ‌های زیبا تزئین شده و سرشار از عروسک و اسباب بازی‌های گوناگون است و کودک آنقدر محو تماشای آن‌ها می‌شود که به طور کلی داد و فریاد را فراموش کرده و اجازه می‌دهد تا دندانپزشک به راحتی کارش را انجام دهد.

زهرا صدیقی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات