top
لاک ناخن و 3 ماده ی خطرناک در آن

لاک ناخن و 3 ماده ی خطرناک در آن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: خانم ها به علت حس زیبایی که دارند به لاک ناخن و زیبایی ناخنشان اهمیت فراوانی میدهند ولی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در لاک ناخن مواد شیمیایی بسیار خطرناکی وجود دارد که عوارض جبران نشدنی را به همراه خواهد داشت.

لاک ناخن و 3 ماده ی خطرناک در آن
لاک ناخن به خاطر زیبایی و تنوعی که به ناخن میدهد مورد استفاده و توجه خانم قرار میگیرد ولی بهتر است بدانید که به خاطر مواد شیمیایی خطر ناک در لاک ناخن عوارض و بیماری های زیادی را به همراه دارد. لاک های ناخن باید دارای ویژگی های خاصی مانند شفافیت در رطوبت بالا، کشش مناسب روی ناخن ، انعطاف و استحکام، ترک نخوردن، مقاومت در برابر آب سرد و شوینده ها باشند. 
مواد موجود در لاک :
لاک های ناخن باید دارای ویژگی های خاصی مانند شفافیت در رطوبت بالا، کشش مناسب روی ناخن، انعطاف و استحکام، ترک نخوردن، مقاومت در برابر آب سرد و شوینده ها باشند. برای رسیدن به این ویژگی ها، شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی وبهداشتی از ترکیب های گوناگونی نظیر نیترو سلولز، رنگدانه، اسانس، رزین، نرم کننده، موادپلاستیکی و رنگ کننده و حلال هایی چون فتالات، تولوئن و فرمالدئید در لاک ناخن استفاده می کنند.
تاثیر لاک بر سلامت انسان
از آنجا که بسیاری از مواد تشکیل دهنده لاک ناخن شیمیایی هستند، استفاده عادی یا نامناسب از آنها می تواند باعث به خطر افتادن سلامت تان شود. امروزه شرکت های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی باید استانداردهای سخت گیرانه ای را (از جمله حذف موادشیمیایی) در ساخت لاک رعایت کنند. باوجود این استانداردها، هنوز بسیاری از شرکت های معتبر از حلال هایی که باعث التهاب ریه و مجاری تنفسی می شوند، در تولید لاک استفاده می کنند. در ادامه به بررسی تاثیر مخرب حلال ها بر سلامت انسان می پردازیم.
تولوئن
این ماده که نقشی اساسی در تولید لاک ناخن دارد، در افراد تاثیرات گوناگونی به جا می گذارد. اختلال رفتار، یکی از مهم ترین عوارض این ماده است. برخورد طولانی مدت با تولوئن علایم جسمی و روانی متعددی ایجاد می کند. پروفسور تی ای ویلانسون، استاد روانپزشکی کالج سلطنتی لندن و مشاور ارشد سازمان غذا و داروی آمریکا، پس از بررسی نوار مغزی و معاینه بالینی افرادی که در معرض تولوئن قرار گرفته بودند، پی برد مبتلا به اختلال های بینایی، آسیب های عصبی و مخچه ای و اختلال در بخشی از راه های عصبی به نام راه های هرمی هستند.
فرمالدئید
نتایج پژوهش های دانشمندان نیویورک نشان می دهد در صورت مصرف مقادیر زیاد فرمالدئید آثار سمی آن در بدن نمایان می شود. در حقیقت، فرمالدئید را می توان آلوده کننده ترین ماده در هوای داخل خانه دانست.
حتی وجود مقادیر اندک آن باعث تحریک، سوزش و خارش چشم و ریزش اشک می شود. تنفس این ماده شیمیایی هم باعث ایجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علایم آسم خواهد شد. مصرف اتفاقی فرمالدئید و جذب آن از طریق دستگاه گوارش، مسمومیت خون، افزایش اسیدخون و کاهش شدید حرارت بدن را در پی دارد. پژوهشگران انجمن ملی مبارزه با محصولات شیمیایی آمریکا، پس بررسی 120 فرد مبتلا به سرطان بینی و گلو دریافته اند این افراد مدتی طولانی در معرض این حلال قرار داشته اند.
فتالات
دانشمندان هنوز درباره آثار فتالات بر سلامت انسان اختلاف نظر دارند. .
در بسیاری از پژوهش ها تاثیر مخرب فتالات بر کبد، کلیه ها، ریه ها و غدد جنسی (بیضه ها) ثابت شده است. فتالات و ترکیب های مختلفش، اثری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری های مادرزادی در اندام تناسلی شان به دنیا می آیند. با وجود آنکه بسیاری از پژوهشگران مخالف اثر فتالات بر سلامت انسان هستند، اما از سال 2006 تا 2011، بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی معتبر، پس از انتشار نتیجه بررسی های دانشمندان دانشگاه روچستر که نشان می داد محصولات ناشی از سوخت وساز فتالات در بدن که در ادرار تجمع می کنند، باعث افزایش اندازه دور کمر آقایان و مقاومت سلول ها به انسولین و ابتلا به دیابت می شوند، این ماده را از محصولاتشان حذف کردند، اما نتیجه بررسی های تازه وزارت بهداشت آمریکا نشان داد همچنان در ساخت لاک ناخن از حلال ها استفاده می کنند.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات