top
نکاتی برای ترغیب شیرخواران و کودکان نوپا به غذا خوردن

نکاتی برای ترغیب شیرخواران و کودکان نوپا به غذا خوردن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:شاید در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی مادران در زمان شروع غذای کمکی و تداوم آن در دوران شیرخوارگی و کودکان نوپا غذا نخوردن و به اصطلاح بی اشتهایی و بی میلی کودک به غذاهای کمکی است که در بسیاری موارد به کابوس مادران و تحمیل هزینه های فراوان به خانواده جهت انجام آزمایشات مکرر و تهیه انواع داروهای اشتها آور که اغلب نیز بی نتیجه هستند می انجامد.

نکاتی برای ترغیب شیرخواران و کودکان نوپا به غذا خوردن
شاید در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی مادران در زمان شروع غذای کمکی و تداوم آن در دوران شیرخوارگی و کودکان نوپا غذا نخوردن و به اصطلاح بی اشتهایی و بی میلی کودک به غذاهای کمکی است که در بسیاری موارد به کابوس مادران و تحمیل هزینه های فراوان به خانواده جهت انجام آزمایشات مکرر و تهیه انواع داروهای اشتها آور که اغلب نیز بی نتیجه هستند می انجامد.
در ادامه به 10 نکته از دهها نکته که در برقراری تغذیه خوب به کودک کمک می کند اشاره خواهیم داشت:
قبل از هر چیز دانستن این مطلب ضروری است که تمام کودکان ما در سنین 8 یا 9 ماهگی تا سن حدود 18 ماهگی بدلیل کنجکاوی و نیاز قوی ارضای حس استقلال طلبی خود به طور طبیعی دچار یک دوره بی اشتهایی فیزیولوژیک می گردند که طبیعت هر کودکی در این سنین می باشد و اصرار بیش از حد والدین در خوراندن غذا به کودک نه تنها منجر به بهتر شدن وضعیت تغذیه نمی شود بلکه سبب تقویت روحیه پرخاشگری در کودک و سست شدن رابطه عاطفی کودک با والدین و تشدید مشکلات جسمی کودک میگردد.
حتی الامکان باید به کودک اجازه داد بر اساس نیاز و سلیقه خود و با تقلید از بزرگترها غذا بخورد تا بر اساس سلیقه و خوشایند ما چرا قطعآ کودک ما سر گرسنه بر بالشت نخواهد گذاشت مگر به نیت لجبازی و انتقام گیری.
1-بهترین زمان برای شروع غذای کمکی پایان سن 6 ماهگی می باشد مگر در مواردی که به صلاحدید پزشک غذای کمکی زودتر شروع شود برای مثال بعضی از کودکان که از بیماری ریفلاکس رنج می برند یا مواردی از این دست..
2-از دادن غذاهای سر سفره که دارای ادویه و به طبع مزه و رنگ و روی بهتری از غذای کودک دارند پرهیز کنید زیرا در بسیاری موارد سبب بروز آلرژیهای غذایی در کودک شده و به علاوه تمایل کودک به خوردن غذاهای خودش که عموما بی طمع و مزه دلچسب هستند کم می شود.
3-از اواخر سن 7 ماهگی به کودک غذاهایی با قوام خمیری بدهید تا کودک را تشویق به جویدن و بلعیدن کنید تا کودک وابسته به غذاهای میکس شده نگردد.
4-از سن 9 ماهگی قاشق را به دست کودک بدهید و او را در لذت غذا خوردن سهیم کنید.
5-زمان غذا دادن به کودک او را در جمع خانواده و سر سفره خود بنشانید.
6-اگر کودک شما بد غذا می خورد و بی اشتها است او را در جمع کودکان بزرگتر بنشانید تا با تقلید از آنها حس استقلال طلبی خود را ارضا کند.
7-اگر کودک شما موقع غذا خوردن لجبازی می کند از الگوهایی نظیر شخصیتهای کارتونی کمک بگیرید.
8-استفاده از زیرانداز، پیشبند، بشقاب و قاشقهای جذاب و رنگین سبب ترغیب کودک به غذا خوردن و احساس بزرگی در او می شود.
9-از خوراندن مایعات و آب در حین غذا خوردن به کودک بپرهیزید.
10-می توانید بعد از خوردن غذا توسط کودک او را تشویق کنید یا حتی در مواردی به او جایزه بدهید ولی قبل از غذا به او باج ندهید.
به امید روزی که هیچ مادری دغدغه بی اشتهایی فرزندش را نداشته باشد-دوستدار شما دکتر بهنام مقدادی


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات