top
سه ماهه دوم بارداری؛ بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی

سه ماهه دوم بارداری؛ بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:فشار خون فرد باردار باید کنترل شود؛ زیرا تزریق ماده بی‌حسی ممکن است فشار را پایین یا بالا ببرد که روی جنین اثر دارد.

سه ماهه دوم بارداری؛ بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی
دکتر مرضیه زردوزفر در خصوص چکاپ دندان‌های یک زن باردار گفت: فردی که قصد بارداری دارد، حتماً قبل از بارداری چکاپ کامل شود تا مشکلات دندانی وی رفع گردد.
این دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، با بیان این مطلب افزود: التهاب لثه در دوران بارداری به علت شرایط هورمونی، زیاد است؛ بنابراین بهتر است همان اوایل باداری مادران باردار برای جرم‌گیری مراجعه کنند.
سه ماهه دوم بارداری؛ بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی
وی ادامه داد: در صورت بروز مشکل در دوران بارداری، اگر مشکل اورژانسی باشد، مجبور هستیم یک سری کارها را انجام دهیم؛ مانند وقتی که بیمار با درد شدید و عفونت دندان یا التهاب عصب دندان مراجعه می‌کند. در حالت کلی بهترین ماه برای انجام کارهای دندانپزشکی یک زن باردار سه ماهه دوم است؛ زیرا در این مدت جنین شکل گرفته و ماه امن‌تری برای انجام کارهای دندانپزشکی است.
زردوزفر گفت: اما اگر درد دندان به عصب رسیده باشد و عفونت و درد زیاد باشد، در این صورت با نامه پزشک معالج زنان، کارهای اولیه برای از بین بردن درد با تزریق ساده یا قرص استامینفون ساده ۳۲۵ و سفالکسین برای از بین بردن عفونت؛ تجویز می‌شود.
آیا در دوران بارداری می‌توان رادیوگرافی انجام داد؟
این دندانپزشک درخصوص رادیوگرافی در دوران بارداری گفت: مراحل رادیوگرافی در صورت نداشتن مشکلاتی مانند فشار بارداری، در سه ماهه دوم و با نامه پزشک زنان معالج بیمار و با پیش‌بند سربی روی شکم صورت می‌گیرد تا از نفوذ اشعه جلوگیری شود.
وی تأکید کرد: در سه ماهه اول رادیوگرافی انجام نمی‌شود. سه ماهه سوم نیز اگر کار اورژانسی باشد، پانسمان دندان و اقدام اولیه صورت می‌گیرد و بقیه مراحل به بعد از زایمان موکول می‌شود. همچنین اگر بیمار در سه ماهه اول مراجعه کند، اقدام اولیه انجام می‌شود و بقیه مراحل به سه ماهه دوم موکول می‌گردد. کشیدن دندان نیز در سه ماهه دوم صورت می گیرد.
چک کردن فشار و دیابت فرد باردار قبل از انجام کارهای دندانپزشکی
این دندانپزشک با اشاره به اینکه پر کردن در دوران بارداری به طور کلی مانعی ندارد، ادامه داد: البته فشار خون فرد باردار باید کنترل شود؛ زیرا تزریق ماده بی‌حسی ممکن است فشار را پایین یا بالا ببرد که روی جنین اثر دارد. از آنجایی‌که مشکل دیابت بارداری نیز در کشیدن دندان و خونریزی تأثیر دارد، این مورد نیز بایستی کنترل شود.
وی گفت: اگر زن باردار قبل از بارداری مشکلات خونریزی‌دهنده یا مشکل پلاکت داشته باشد؛ در دوران بارداری حاد می‌شود، پس این مورد نیز باید کنترل و چک گردد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات