top
آماده شدن بدن برای زایمان

آماده شدن بدن برای زایمان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: برای آنکه کودک بتواند متولد شود باید رحم که یک عضله است منقبض گردد تا جنین به تدریج و در یک مدت زمان طبیعی وارد دهانه ی رحم که یک کانال بسیار باریک می باشد شده و سپس از مجرای مهبل خارج شود.

آماده شدن بدن برای زایمان

برای آنکه کودک بتواند متولد شود باید رحم که یک عضله است منقبض گردد تا جنین به تدریج و در یک مدت زمان طبیعی وارد دهانه ی رحم که یک کانال بسیار باریک می باشد شده و سپس از مجرای مهبل خارج شود. در طی دوران بارداری این گروه از اندام های بدن مادر برای زایمان آماده می گردند :

لگن خاصره : در حقیقت تمام مسیری که جنین بری تولد طی می کند در محدوده ی لگن خاصره واقع شده است. لگن خاصره ظاهراً از استخوان هایی غیر قابل انبساط تشکیل شده است اما برای فراهم آمدن شرایط مناسب جهت تولد کودکف مفاصلی که استخوان های لگن خاصره را به یکدیگر متصل می کنند شل می شوند و در نتیجه لگن خاصره در حدود چند میلی متر وسیع تر می شود.

رحم : در طی دوران بارداری الیاف رحم پانزده تا بیست بار بلندتر می شوند و در همان حال پهن تر تیز می گردند. این تغییرات حالت ارتجاعی بیشتر به رحم می دهد و در نتیجه راحت تر منقبض می شود. همین انقباضات باعث می شود که رحم در طی جریان تولد جنین به شکل یک «موتور» وارد عمل شده و با باز کردن دهانه ی رحم و به جلو راندن جنین، تولد کودک را مسیر می سازد. در دوران حاملگی به خصوص ماه های آخر بارداری شریان های ناحیه ی رحم پرخون تر شده و عضلات دهانه ی رحم که پیش از بارداری محکم و غیر قابل انعطاف بود نرم و اصطلاحاً «رسیده می شود». همین امر سبب می شود که این ماهیچه ها در هنگان زایمان به راحتی از هم باز شوند و فضای لازم برای عبور جنین را ایجاد کنند.

مهبل : این ناحیه که در واقع آخرین مرحله در مسیر ولادت می باشد در طی حاملگی بلندتر و گشادتر شده و دیواره های آن نرم تر و انعطاف پذیرتر می شود تا بتواند فشارهای شدیدی را که در طی زایمان بر آن وارد می شود تحمل کند. همچنین در این دوران میزان ترشحات بخش تناسیلی و حالت اسیدی آن نیز به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این ترشحات محیط را برای رشد قارچ هایی که باعث تورم در این ناحیه می شود مساعد می کند. حالت اسیدی آن نیز مانع بسیار خوبی برای رشد میکروبها است. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات