top
ممنوعات غذایی

ممنوعات غذایی

ممنوعات غذایی

 تغذیه سالم در همه سال های زندگی اهمیت دارد اما گاهی وقت ها مثلا وقتی که انتظار یک بچه را می کشید، اهمیتش چند برابر می شود. تغذیه شما در دوران بارداری نه فقط در همان دوران بر جنین تا تاثیر می گذارد بلکه در بعد از تولد و تا پایان عمر او هم اثراتش باقی است. لابد پزشکتان به شما توصیه کرده که برای داشتن تغذیه متعادل و متنوع در این دوران ماهی آلوده به جیوه یا گوشتی نخورید که مغزش خام مانده باشد. اما آیا تنها همین احتیاط ها کافی است؟ در ادامه با غذهایی آشنا می شوید که شاید پرخاصیت باشند اما خوردنشان در دوران بارداری یعنی سلام کردن به دردسر!

 

1.گوشت خام

مصرف غذاهای دریایی و گوشت خام ـ قرمز یا سفید ـ یا گوشتی که خوب پخته نشده و به اصطلاح مغزپخت نشده باشد برای زنان باردار ممنوع است چون احتمال آلودگی این مواد غذایی با باکتری و انگل هایی مانند ای کلی، توکسوپلاسموز و سالمونلا وجود دارد که هر سه شان می توانند منجر به سقط جنین شوند. حواستان به گوشت چرخ کرده و سوسیس هم باشد چون ممکن است همین مشکلات را برایتان ایجاد کند.

 

برای پیشگیری از این مشکل گوشت، مرغ و انواع غذاهای دریایی را در دوران بارداری خوب بپزید تا گوشت دیگر صورتی نبوده و هیچ رگه ای از خون مشاهده نشود.

 

فرقی نمی کند چقدر پپرونی، سالامی یا سوشی دوست دارید چون جزو خط قرمزهای دوران بارداری هستند و با خوردنشان ممکن است جنین خود را از دست بدهید.

 

اگر به هیچ وجه نمی توانید از خوردن گوشت های فراوری شده بگذرید، حداقل آنها را به مدت 4 روز فریز کنید. این زمان برای از بین رفتن اغلب انگل ها کافی است و باعث می شود گوشت شما سالمتر باشد.

 

2.هات داگ

هات داگ ممکن است آلوده به لیستریا باشد که به راحتی از جفت عبود می کند و می تواند منجر به عفونت یا مسمومیت خونی شود. باکتری لیتسریا با سقط جنین و مرده زایی رابطه مستقیم دارد. یادتان باشد که حتی اگر دستتان با هاد داگ تماس پیدا کرد، حتما آن را بشویید تا کمتر در معرض آلودگی به لیستریا قرار بگیرید.

 

3.ماهی آلوده به جیوه

اگر باردار هستید باید موقع انتخاب و خرید ماهی حواستان را دو برابر بیشتر از قبل جمع کنید و سراغ ماهی هایی که احتمال آلودگی شان با جیوه وجود دارند، نروید. خوردن این ماهی ها باعث می شود جیوه روی جنین تان اثر گذاشته و رشد او را به تاخیر بیندازد یا به طور دائمی به مغزش صدمه بزند. گوشت کوسه، ماهی خال مخالی، شمشیر ماهی و شاه ماهی معمولا بیشترین آلودگی را نسبت به جیوه دارند.

مصرف ماهی های پرچربی همچون ماهی تن و شاه ماهی نیز باید در طول بارداری محدود شود.

بر اساس توصیه انجمن غذا و داروی آمریکا زنان باردار می توانند تا هفته ای چهار کیلوگرم هم از گوشت ماهی استفاده کنند. ماهی های توصیه شده در این دوران شامل تیلاپیا، ساردین و قزل آلاست.

 

4.غذاهای دریایی دودی

 البته اگر این گوشت ها را همراه غذا مثلا به عنوان مایه سمبوسه و رولت و... بپزید، مصرفشان بلامانع خواهد بود.

 

5.تخم مرغ خام

تخم مرغ خام یا هر غذای دیگری که حاوی تخم مرغ خام باشد در دوران بارداری برای مادرها ممنوع است چون ممکن است آلوده به سالمونلا باشد. یادتان باشد که برخی سس ها مثلا سسی که برای سالاد سزار استفاده می شود یا مایونز خانگی، حاوی تخم مرغ خام هستند.

 

پیش از خوردن تخم مرغ در این دوران مطمئن شوید که هم سفیده و هم زرده اش کاملا سفت و جامد شده باشد  تا احتمال عفونت سالمونلایی کمتر شود.

 

6.کافئین

اگر تا پیش از این هر روز صبح روزتان را با یک فنجان قهوه یا نسکافه داغ شروع می کردید یا همیشه قوری چای تان به راه بود، در این روزها که باردار هستید باید در مصرف این نوشیدنی ها احتیاط بیشتری به خرج دهید. البته این موضوع در مورد نوشابه و انواع خوراکی های حاوی کافئین صدق می کند. برخی مطالعات حاکی از پان است که مصرف زیاد کافئین در بارداری باعث تولد نوزاد با وزن کم و مصرف بیش از حد کافئین منجر به سقط جنین می شود.

 

به عنوان یک قانون کلی این نکته را به خاطر بسپارید که طی بارداری فقط مصرف 200 میلی گرم کافئین مجاز است. کافئین یک ماده دیورتیک یا ادرارآور است و زیاده روی در مصرف آن با از دست دادن آب و کلسیم بدن همراه است.

 

7.چای گیاهی

درست است که انواع و اقسام چای های گیاهی فاقد کافئین هستند اما متاسفانه تحقیقات دقیق که خطرناک یا بی خطر بودن مصرف آنها را طی بارداری نشان دهد، در دسترس نیست. بنابراین بهتر است در این 9 ماه کمتر سراغ چای های گیاهی بروید و به طور کلی دور مکمل های گیاهی را در هر فرمی که باشند از پودر گرفته تا قرص خط بکشید.

 

یادتان باشد مصرف چای های گیاهی هم که باعث کاهش وزن می شوند در دوران بارداری ممنوع است.

 

8.بیسفنول A  یا BPA

این ماده شیمیایی در تولید پلاستیک های سخت و قوطی های کنسرو به کار می رود و بر عملکرد غدد درون ریز تاثیر می گذارد که اختلال در رشد جنین را به دنبال دارد. در سال 2010 انجمن غذا و داروی آمریکا نسبت به خطر بیسفنول A برای جنین، نوزادان و کودکان هشدار داد و اعلام کرد این ماده شیمیایی می تواند بر مغز، رفتار و رشد غده پروستات تاثیر منفی بگذارد.

 

9.شیرین کننده های مصنوعی

شاید با خودتان فکر کنید که این شیرین کننده ها فقط مخصوص افراد دیابتی است اما صد در صد اشتباه می کنید. بسیاری از انواع دسرها و نوشیدنی های تجاری حاوی این شیرین کننده ها هستند و مصرفشان احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

 

10.پنیرهای نرم و شیر خام

آلودگی به باکتری لیستریا مهمترین دلیل برای محدود کردن مصرف شیر خام و انواع پنیرهای نرم در دوران بارداری است چون ممکن است جنین شما را در رحمتان بکشد و باعث سقط و مرده زایی شود. 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات