top
غذاهایی که زنان نباید در دوران بارداری مصرف کنند

غذاهایی که زنان نباید در دوران بارداری مصرف کنند

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: : خطر ابتلای جنین به عفونت از طریق غذاها، در طی بارداری اندک است اما بالاخره در هر حال باید از غذاهای بالقوه پرخطر آگاه بود و از آنها اجتناب کرد.

غذاهایی که زنان نباید در دوران بارداری مصرف کنند

خطر ابتلای جنین به عفونت از طریق غذاها، در طی بارداری اندک است اما بالاخره در هر حال باید از غذاهای بالقوه پرخطر آگاه بود و از آنها اجتناب کرد.
▪ لیستریوز: باکتری لیستریا مونوسیتوژن (عامل بیماری که باعث لیستریوز می شود) می تواند از جفت عبور کند و برای جنین حتی کشنده باشد. به منظور جلوگیری از این عفونت ها نباید فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه را نباید مصرف کنند.
▪ توکسوپلاسموز: این عفونت می تواند برای جنین خطرناک باشد، این بیماری از طریق کیست هایی که در انگل مدفوع گربه های آلوده وجود دارند، از طریق دست زدن به گربه یا فضولات گربه، میوه ها و سبزیجات آلوده به این کیست ها یا خوردن گوشت حیواناتی که با غذاهای آلوده به این کیست ها تغذیه شده اند، منتقل می شود. با دوری کردن از گربه ها، شستن میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن آنها، اجتناب از خوردن هر گونه گوشت نیم پز و پوشیدن دستکش حین کارهای باغبانی، می توان خطر این عفونت را در دوران بارداری به حداقل رساند.
▪ سالمونلا: این نوع شایع از مسمومیت های غذایی که بر اثر باکتری های سالمونلا ایجاد می شود، معمولاً به جنین آسیبی نمی رساند اما در زنان باردار اگر شدید باشد می تواند به سقط یا زایمان زودرس منجر شود. باید از مصرف تخم مرغ خام یا نیم پز و گوشت نیم پز پرندگان اجتناب کرد.
زنان باردار باید از مصرف غذاهای دریایی خام از قبیل سوشی و صدف خودداری نمایند زیرا خطر انتقال هپاتیت و انگل های روده ای در این موارد وجود دارد.
● کافئین در بارداری ممنوع! بهتر است که در طی بارداری مصرف الکل قطع شود و مصرف کافئین نیز در حد اعتدال صورت گیرد. مصرف الکل می تواند منجر به تولد نوزاد مبتلا به سندرم الکل جنینی و اختلالات یادگیری شود. مصرف زیاد کافئین می تواند خطر سقط را در اوایل بارداری افزایش دهد.اثرات الکل در ۲ ماه اول بارداری که اعضای جنین در حال تشکیل هستند، شدیدتر از هر زمان دیگری است. امروزه تصور می شود که صرفا یک نوبت افراط در مصرف الکل در این مرحله از بارداری، به اندازه افراط در مصرف الکل در بقیه بارداری زیان آور است.
زنان باردار باید مصرف کافئین خود را از تمامی منابع (شامل قهوه، چای، کاکائو و نوشیدنی های حاوی کولا) به ۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. مصرف بیشتر از این مقدار ممکن است با رشد و تکامل جنین تداخل کند و خطر تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد.فولات، کلسیم و آهن مواد مغذی کلیدی برای زنان هستند و زنان باید سعی کنند غذاهایی غنی از این مواد مصرف کنند.
▪ فولات: منابع مناسب فولات عبارتند از سبزیجات دارای برگ سبز از قبیل کلم و اسفناج و حبوباتی از قبیل نخود و لوبیا قرمز.
▪ کلسیم: این ماده معدنی به صورتی طبیعی در فرآورده های لبنی، ماهی های کنسرو شده همراه با استخوان و اسفناج فراوان هستند.
▪ آهن: غذاهایی که به صورت طبیعی غنی از آهن هستند، عبارتند از: گوشت قرمز و امعا و احشا، جگر و دل و قلوه؛ اسفناج؛ میوه های خشک و حبوبات از قبیل دانه سویا و لوبیا قرمز.

 

mayoclinic

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات