top
تغذیه کودک مبتلا به اسهال2

تغذیه کودک مبتلا به اسهال2

تغذیه کودک مبتلا به اسهال2

● درمان دارویی

 

 

در صورتی که کودک مبتلا به اسهال شدید و طولانی مدت شد، حتماً باید از سوی تیم مراقبت بهداشتی، تحت دارو و مایع درمانی قرار گیرد. والدین نباید سر خود به کودک دارو بدهند، چون نه تنها برایش موثر نیست، بلکه خطرناک هم هست. اسهال معمولاً خود به خود بهبود می یابد. امام در صورتی که اسهال شدید و مداوم باشد، موجب از دست رفتن آب و مواد غذایی از بدن می شود. به کودکی که دچار اسهال شده، نباید هرگز و سرخود دارو بدهید. قرص ها، آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها برای کودک مضر است، مگر اینکه از سوی پزشک برای کودک تجویز شده باشد.

 

 

بهترین راه درمان اسهال، خوراندن مقدار فراوانی مایع و محلول نمکی ORS است. در صورتی که پودر ORS در دسترس بود، می توانید این محلول را برای کودک درستکنید: چهار قاشق غذاخوری شکر را با نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب کاملاً تمیز وپاک مخلوط کنید. توجه داشته باشید که این مواد به همین نسبت صحیح با هم مخلوط شوند. در صورتی که شکر آن بیشتر شود، اسهال بدتر می شود.همچنین نمک زیاد می تواند برایسلامت کودک ضرر داشته باشد. سرخک ممکن است سبب اسهال شدید در کودک شود. اما واکسیناسیون کودکان از این بیماری جلوگیری می کند.

● برای تغذیه کودک اسهالی از این مواد استفاده کنید

 

 

شیر مادر (مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر بدهد) ـ سوپ ـ برنج کته شده ـ چای رقیق با کمی شکر ـ آب نارگیل ـ آب کاملاً پاک و تمیز و بهداشتی ـ محلول ORS که می توان با نظر پزشک از داروخانه خرید یا در منزل تهیه کرد. ـ دادن شیر و مایعات بیشتر به کودک اسهالی

 

 

 

برای جلوگیری از دست رفتن مایعات بدن کودک، مادر می تواند دفعات بیشتری به فرزندخود شیر بدهد یا میزان بیشتری مایع به او بدهد:

 

 

 

ـ برای کودکان زیر دو سال، یک چهارم یا نصف فنجان بزرگ ـ برای کودکان دو سال و بزرگ تر، یک و نیم فنجان بزرگ شیشه و فنجانی که با آن به کودک شیر و مایعات می دهیم، باید کاملاً تمیز باشد،چون شیر دادن به کودک از فنجان و شیشه ی شیر آلوده می تواند اسهال را تشدید کند. در صورتی که کودکی استفراغ و تهوع هم داشت، ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آهسته آهسته و به مقدار کم به او مایعات بدهید. اسهال معمولاً بعد از سه تا چهار روز متوقف می شود. اما در صورتی که اسهال شدید بود، حتماً باید تحت نظر پزشک درمان شود



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات