top
تغذیه کودک مبتلا به اسهال1

تغذیه کودک مبتلا به اسهال1

تغذیه کودک مبتلا به اسهال1

تغذیه کودک مبتلا به اسهال در صورتی که کودک هر کدام از این علایم زیر را داشت، حتماً باید او را نزد پزشک ببرید. ممکن است نیاز به محلول ORS یا سایر مایعات داشته باشد. در صورتی که کودک یک یا دو بار استفراغ و چند بار مدفوع آبکی دفع کرد، علامت خوبی نیست و ممکن است علامت بیماری کلرا (وبا) باشد که یک بیماری خطرناک است. بیماری کلرا به سرعت در میان افراد منتقل می شود و می تواند آب و مواد غذایی را آلوده کند.

برای پیشگیری از گسترش بیماری کلرا این اقدامات را سریعاً انجامدهید:

 

 

 

 

الف) مواد آلوده به مدفوع کودک را به سرعت در دستشویی بریزید و یا پوشک او رادرون نایلونی پیچیده و دور بیندازید.

 

 

 

 

ب) دست های خود را چند بار بعد از تماس با مدفوع کودک با صابون بشویید. پاهای کودک خود را نیز با آب ولرم و صابون کاملاً تمیز کنید.

 

 

 

 

ج) مطمئن شوید که غذا و آب خوردنی به هیچ عنوان به مدفوع یا دستان آلوده ی شما،آلوده نشده اند و کاملاً تمیز هستند.

 

 

 

 

 

● تغذیه ی کودک مبتلا به اسهال باید چگونه باشد؟

 

 

کودکی که اسهال گرفته، باید به خوبی و به طور منظم تغذیه شود. وقتی کودک در حال خوب شدن است، باید حداقل تا دو هفته کمی بیشتر از معمول غذا بخورد. کودکی که دچار اسهال شده است، وزن از دست می دهد و لاغر می شود، بنابراین یک کودک اسهالی نیاز دارد تا همه گروه های مواد غذایی و مایعات را دریافت کند. این غذاهاموجب می شود تا اسهال او برطرف شود و به بهبودی سریع تر او کمک می کند.

 

 

البته طبیعی است که کودک اسهالی تمایلی به خوردن نداشته باشد یا به علت تهوع و استفراغ، به خوردن غذا بی میل باشد. در این صورت تغذیه ی او کمی مشکل است. در صورتی که کودک شش ماهه یا بزرگ تر است، باید او را تشویق کنید هر چه قدرمی خواهد بخورد. بهتر است غذاهایی را برایش درست کنید که دوست دارد. غذاهای کودک باید کم نمک باشد. غذاهای نرم یا آبکی راحت تر خورده می شوند، پس بهتر است این غذاها بیشتر به کودک داده شود.

 

 

غذاهایی که از حبوبات و غلات درست می شود، ماهی، گوشتی که خوب پخته ونرم شده، ماست و میوه برای کودک خوب است. بهتر است تنها یک تا دو قاشق چای خوری روغن به حبوبات و سبزی غذای کودک اضافه کنید. سعی کنید در روز پنج تا شش بار در وعده های کوچک به او غذا دهید. زمانی که اسهال کودک بند آمد، باید غذاهای بیشتری به کودک بدهید، چون در این زمان یعنی زمان بهبودی، کودک بیشتر از روزهای عادی به غذا احتیاج دارد. کودک باید انرژی از دست رفته را دوباره باز یابد. در صورتی که وزن او به اندازه قبل از بیماری نرسید، هنوز به مراقبت و غذاهای سالم نیاز دارد. ویتامین A در بهبودی کودک بسیارموثر است. شیر مادر، جگر، ماهی، لبنیات ، پرتقال و میوه های زردرنگ و سبزی های برگ سبز سرشار از ویتامین A هستند.

 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات