top
اثرات مخرب استرس بر پوست

اثرات مخرب استرس بر پوست

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: استرس علاوه بر آنکه زندگی را برای فرد سختر می کند می تواند تمام ارگان های بدن از جمله پوست، مو و ناخن ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و سلامت آنها را به خطر اندازد.

اثرات مخرب استرس بر پوست

استرس علاوه بر آنکه زندگی را برای فرد سختر می کند می تواند تمام ارگان های بدن از جمله پوست، مو و ناخن ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و سلامت آنها را به خطر اندازد.

عواطف و احساسات می تواند اثرات مخرب بسیار بدی برای پوست بهمراه داشته باشند. از آنجایی که استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی است، موضوعی که در این میان اهمیت دو چندانی دارد مساله چگونه کنترل کردن استرس هاست.

اما استرس چگونه پوست را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

استرس سبب واکنش ها و پاسخ های شیمیایی در بدن می شود که می تواند پوست را حساس تر کرده و سبب واکنش های پوستی بیشتری شود. همچنین استرس بهبود مشکلات پوستی را نیز دشوارتر می کند.
آیا تاکنون متوجه شده اید زمان هایی که مضطرب هستید و تحت استرس قرار دارید بیشتر جوش می زنید؟ علت آن این است که استرس سبب می شود تا بدن مقدار بیشتری هورمون از جمله کورتیزول تولید کند که غدد سباسه پوست این موضوع را به تولید و ترشح بیشتر چربی تعبیر می کنند و پوست چرب نیز بیشتر مستعد جوش زدن و یا سایر مشکلات پوستی است.

استرس همچنین می تواند:

به بدتر شدن مشکلات پوستی بیانجامد. برای مثال استرس می تواند پسوریازیس، روزاسه و اگزما را تشدید کند. استرس همچنین می تواند سبب ایجاد کهیر و یا سایر بثورات پوستی شود و یا آتش ویروس های نهفته تبخال را روشن کند.

در مراقبت های روزانه پوست اختلال ایجاد می کند. اگر تحت استرس قرار داشته باشید ممکن است در انجام مراقبت های مورد نیاز پوستتان کم کاری کنید که این مساله می تواند به تشدید مشکلات پوستی شما بیانجامد.

مشکلات پوستی خود نیز می توانند استرس زا باشند. برخی از افراد از ظاهری که پوستشان به آنها می دهد بسیار خجالت می کشند. این موضوع خود می تواند به استرس آنها بیافزاید و مشکلات آنها را دشوارتر کند.
اگر مبتلا به مشکلات پوستی ای هستید که بهبود نمی یابند و یا پس از بهبودی دوباره بر می گردند بهتر است درباره شیوه های کنترل کردن استرس هایتان تجدید نظر کنید.


8 راهکار برای کاهش اثرات مخرب استرس بر پوست

اگرچه غیر ممکن است که بتوان کاملا از شر استرس رها شد، اما راهکارهایی برای کنترل بهتر آن وجود دارد.

راهکارهای زیر می توانند به کنترل استرس شما کمک کنند:

از پوست خود غافل نشوید: حتی اگر بسیار خسته هستید و یا تحت استرس زیادی قرار دارید مراقبت از پوست خود را از یاد نبرید.

فعالیت ورزشی منظم: ورزش منظم هم برای پوست و هم برای سلامت تمام بدن مفید است.

برای انجام کاری که از آن لذت می برید زمان بگذارید: حتی اگر فقط 10 دقیقه زمان داشته باشید قسمتی از آن را به خودتان اختصاص دهید. یک دوش بگیرید و یا یک مقاله بخوانید. یا چرخی در اطراف محل زندگی تان بزنید.

تکنیک های کنترل استرس را تمرین کنید: از تکنیک های موثری مانند تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تصویر سازی های ذهنی برای کنترل استرس خود بهره ببرید.

خواب کافی داشته باشید: 7 تا 8 ساعت خواب شبانه میزان ایده آل خواب برای اغلب افراد است.

نه گفتن را یاد بگیرید: برای اینکه استرس خود را کاهش دهید لازم است یک سری مرزها و محدودیت هایی را برای خود و دیگران تعیین کنید.

با یک دوست درد دل کنید: برای کم کردن استرس می توانید از حمایت دیگران مانند یک دوست، خانوده و یا یک درمانگر برخوردار شوید.

منبع:آبی روز



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات