top
زنان باردار و اهمیت بهداشت دهان و دندان

زنان باردار و اهمیت بهداشت دهان و دندان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: آگاهی زنان باردار به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در حد متوسط است ایسنا،‌علوم پزشکی ایران - براساس یک پژوهش مشخص شد آگاهی زنان باردار ایرانی به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری در حد متوسط...

زنان باردار و اهمیت بهداشت دهان و دندان

آگاهی زنان باردار به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در حد متوسط است 
براساس یک پژوهش مشخص شد آگاهی زنان باردار ایرانی به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری در حد متوسط است.

" افتخار السادات حاج کاظمی " محقق این پژوهش و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، واحد علوم پزشکی ایران گفت : در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش منابع کلسیم بدن احتمال بروز التهاب لثه ای و پوسیدگی دندان افزایش می یابد؛ این درحالی ست که آگاهی زنان به رعایت بهداشت دهان و دندان این عوارض را کاهش می دهد.
وی در مورد مطالعه ای که بر این اساس بر روی 300 زن باردار انجام داده است توضیح داد : نمونه ها با میانگین سنی 25 سال که 32 درصدشان تحصیلات دبیرستانی و کمتر داشتند با ارائه پرسشنامه های ویژه ای مورد مطالعه قرار گرفتند.
کاظمی ادامه داد : نتایج بررسی نظرسنجیها نشان داد 66 درصد نمونه ها نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری آگاهی متوسط و 5/28 درصد آگاهی کمی داشتند. همچنین 70 درصد نمونه ها از انجام معاینه های دندانپزشکی به دلیل عدم آگاهی هراس داشتند و 5/34 درصد اقدامات دندانپزشکی را مفید ارزیابی کردند.
وی به مطالعه ای که در این زمینه بر روی زنان عربستانی و فنلاندی انجام شده اشاره کرد و گفت : 45 درصد زنان عربستانی اقدامات دندانپزشکی را در دوران بارداری لازم نمی دانند در صورتی که 21 درصد زنان فنلاندی در حفظ بهداشت دهان و دندان عملکرد عالی، 72 درصد عملکرد خوب و 7 درصد عملکرد ضعیف دارند .
لازم به ذکر است، این پژوهش از جمله مقالات برگزیده کنگره بین المللی آسیایی، اقیانوسیه زنان و زایمان 2005 بوده است.

ایسنا،‌علوم پزشکی ایران - 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات