top
وضعیت لثه بعد از زایمان سفید می‌شود

وضعیت لثه بعد از زایمان سفید می‌شود

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: آیا بعد از زایمان نیازمند درمان مشکلات لثه، به علت بارداری هستیم؟

 وضعیت لثه بعد از زایمان سفید می‌شود
آیا بعد از زایمان نیازمند درمان مشکلات لثه، به علت بارداری هستیم؟ در هفته‌های قبل گفتیم، در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌طور مرتب افزایش می‎یابد و در سه ماهه آخر بارداری مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد. این هورمون‌ها روی لثه‎ها اثر می‎کنند و تغییراتی را که بیشتر ناشی از پروژسترون است ایجاد می‎نمایند. معمولاً افزایش شدت التهاب لثه در دوره بارداری، در ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم افزایش می‎یابد و بعد در ماه نهم مقداری کمتر می‎شود...
 
 
البته اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر از دوران قبل از بارداری خود استفاده کرده باشد میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش بیشتر از مقدار قبل از بارداری خواهد بود.
 
 
باید توجه داشت که در دهانی که مرتب با مسواک و نخ دندان تمیز نمی‎شده و در نتیجه جرم و رسوبات میکروبی دیگر در آن تشکیل شده بوده، قبل از بارداری نیز التهاب لثه وجود داشته است اما مقدار و شدت آن کمتر بوده و در نتیجه احتمالاً به آن توجه لازم نمی‎شده است ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا کرده، زن باردار ناچار به آن توجه می‏نماید و لذا ممکن است به اشتباه فکر کند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است.
 
 
در دوره بارداری ترکیب رسوبات میکروبی دهان تغییراتی می‎کند. مجموعه این تغییرات باعث می‎شود که پاسخ لثه‎ها به حضور میکروب‌ها شدیدتر از حالت قبل از بارداری شود لذا برای پیشگیری لازم است که در این دوران تمیز کردن دهان دقیق‎تر و شدیدتر از دوران قبل از بارداری صورت گیرد.
 
 
در واقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند حالت عادی به علت رسوبات میکروبی موجود در دهان ایجاد می‎شود و نه به علت حاملگی. لازم است در پاسخ به نگرانی شما عزیزان یادآور شوم تا دو ماه بعد از زایمان تناسب بین میزان رسوبات میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل از بارداری برمی‎گردد.
 
 
در هر حال بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی (جرم و پلاک میکروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه خودبه‌خود به وضع سلامت برگشت نمی‎کند و لازم است که عمل جرم‌گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد.
 
به نقل از هفته نامه سلامت


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات