top
التهاب لثه حاملگی

التهاب لثه حاملگی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: میز نکردن پلاک دندانها سبب تحریک و قرمزی و حساس شدن لثه می‌شود که در هنگام مسواک زدن به آسانی باعث خونریزی از لثه‌ها می‌گردد. این التهاب لثه را Gingivitis می‌نامند که می‌تواند به آسیب جدی تبدیل گردد و در نتیجه استخوا‌‌نهائی را که با لثه در تماس هستند دچار آسیب گرداند.

التهاب لثه حاملگی
تمیز نکردن پلاک دندانها سبب تحریک و قرمزی و حساس شدن لثه می‌شود که در هنگام مسواک زدن به آسانی باعث خونریزی از لثه‌ها می‌گردد. این التهاب لثه را Gingivitis می‌نامند که می‌تواند به آسیب جدی تبدیل گردد و در نتیجه استخوا‌‌نهائی را که با لثه در تماس هستند دچار آسیب گرداند.
 
در نیمة دوم حاملگی که استروژن بدن افزایش می‌یابد موجب افزایش حجم خون شده که در لثه‌ها تورم ایجاد می‌نماید حال اگر دندانها دارای پلاک باشند به دلیل همین پلاکها لثه تحریک شده و ورم لثه حاملگی را به وجود می‌آورد. لذا اگر به طور منظم از مسواک و نخ دندان در دوران بارداری استفاده نمائید دچار این بیماری نمی‌شوید.
 
ویزیت منظم دندانپزشک در دوران بارداری ما را از سلامت دندانها و لثه مطمئن می‌سازد این دیدارهای منظم با دندانپزشک باعث می‌شود بهترین شیوة درمانی و در بهترین زمان و با هزینة کمتری صورت گیرد.
بهترین زمان برای درمانهای دندانپزشکی در دوران بارداری بین چهارمین تا ششمین ماه حاملگی می‌باشد نباید از نظر پنهان بماند که درمانهای اورژانس در هر دورانی از حاملگی میسر می‌باشد.
 
بعضی از داروها و مواد بی‌هوشی را می‌توان در بارداری به کار برد بنابراین اگر از داروهای ویژه‌ای استفاده می‌نماید هم پزشک و هم دندانپزشک خود را آگاه نمائید. تا از این نظر در امان بوده و از بهترین داروهای ممکن استفاده نمائید.
 
منبع: McKinley Health Center
التهاب لثه در دوران بارداری از چه زمانی شروع می‎شود و آیا پس از زایمان خود به خود بهبود پیدا می‎کند یا نیاز به درمان دارد؟» در پاسخ باید بگویم این عارضه لزوما در تمام زنان باردار ایجاد نمی‎شود...
 
 
گزارش‌های مختلف شیوع التهاب لثه بارداری را در 50 تا 100درصد زنان باردار اعلام نموده‎اند اما باید گفت این عارضه با رعایت کامل بهداشت دهان قابل پیشگیری است. معمولا افزایش شدت التهاب لثه در دوره بارداری، در ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم افزایش می‎یابد و بعد در ماه نهم کمتر شده و تا دو ماه بعد از زایمان تناسب بین میزان رسوبات میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل از بارداری بر می‎گردد. البته اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر استفاده کرده باشد میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی دندان‌ها بیشتر از مقدار قبل از بارداری خواهد بود و در نتیجه شدت التهاب لثه که اکنون (دو ماه بعد از زایمان) متناسب با مقدار رسوبات است، بیشتر از دوره قبل از بارداری خواهد بود. در هر حال بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی در دهان وجود داشته باشد، لثه خودبه‌خود به وضع سلامت برنمی‌گردد و باید عمل جرم‌گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد. باید بدانید که بارداری باعث التهاب لثه نمی‎شود و علت التهاب لثه در دوره بارداری نیز مانند تمام شرایط عادی، وجود رسوبات میکروبی می‎باشد. علایم التهاب لثه در دوران بارداری نیز مانند هر زمان دیگری شامل قرمزی، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است. همچنین لثه با تحریکات بسیار مختصر مانند گاز زدن میوه‎ها، جویدن غذا یا مسواک زدن خون‌ریزی می‎کند. اگر بیماری لثه و از بین رفتن استخوان اطراف دندان‌ها از قبل هم وجود داشته باشد علایم ذکر شده همراه با لقی دندان‌ها و ایجاد فاصله بین آنها، ممکن است در دوران بارداری شدیدتر شود. توجه داشته باشید که در دهانی که مرتب با مسواک و نخ دندان تمیز نمی‎شده و در نتیجه جرم و رسوبات میکروبی دیگر در آن تشکیل شده بوده، قبل از بارداری نیز التهاب لثه وجود داشته است اما مقدار و شدت آن کمتر بوده و در نتیجه احتمالاً به آن توجه لازم نمی‎شده است ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا کرده، زن باردار ناچار به آن توجه می‏نماید و لذا ممکن است به اشتباه فکر کند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است. التهاب لثه در دوره بارداری نیز مانند هر زمان دیگر به علت رسوبات میکروبی به وجود می‎آید، پس اگر قبل از بارداری بهداشت دهان رعایت شود، یعنی در صورت نیاز به جرم‌گیری و درمان لثه، این درمان‌ها انجام شود و یا مسواک و نخ دندان، به طور مرتب و روزانه استفاده شود نباید نگران این مشکل بود.
 
هفته نامه سلامت


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات