top
تنفس هوای آلوده در دو ماه اول بارداری، سلامت جنین را به خطر می اندازد

تنفس هوای آلوده در دو ماه اول بارداری، سلامت جنین را به خطر می اندازد

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: دبیر علمی هشتمین کنگره زنان و مامایی با هشدار نسبت به اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت جنین به خصوص در روزهای اولیه حاملگی گفت: مادران باردار باید در هشت هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

تنفس هوای آلوده در دو ماه اول بارداری، سلامت جنین را به خطر می اندازد
دبیر علمی هشتمین کنگره زنان و مامایی با هشدار نسبت به اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت جنین به خصوص در روزهای اولیه حاملگی گفت: مادران باردار باید در هشت هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند. 

دکتر “ابولفضل مهدی زاده” روز شنبه در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در هفته های اول حاملگی، مادران باردار باید در صورت امکان در هوای آلوده حضور پیدا نکنند و از منزل بیرون نیایند و در صورتی که ناگزیر به بیرون آمدن هستند حتما از ماسک استفاده کنند.
وی گفت: در هشت هفته اول حاملگی با توجه به اینکه در این مدت اندام های جنین شکل می گیرد، زنان باردار ضروری است که از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در هشت هفته اول حاملگی احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری ها و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد.

متخصص زنان و مامایی اظهار داشت: با توجه به اینکه در هفته های ۸ تا ۱۲ حاملگی ، مغز جنین شروع به رشد و شکل گیری می کند و اختلال در رشد آن می تواند در ضریب هوشی و توانایی های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی به مادران باردار توصیه می شود در این مدت نیز خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.
دبیر علمی هشتمین کنگره زنان و مامایی تصریح کرد: به طور کلی ۱۲ هفته اول حاملگی دوران بسیار حساسی است و مادران باید بیشترین توجه را به سلامتی جنین نشان دهند، اما از هفته ۱۶ به بعد میزان حساسیت نه اینکه از بین می رود، بلکه کمتر می شود؛ چون تا این زمان اندام های جنین، قلب و مغز او شکل گرفته است.
مهدی زاده تاکید کرد: در عین حال از هفته ۱۶ به بعد حاملگی در شرایط بحرانی آلودگی هوا ، مادران باردار باید از منزل بیرون نیایند خود را معرض آلودگی هوا قرار ندهند و در صورتی که ناچار به بیرون آمدن هستند از وسایل محافظتی همچون ماسک ها استفاده کنند.
متخصص زنان و مامایی با بیان اینکه آلودگی هوا علاوه بر اینکه در سلامت جنین تاثیر می گذارد، احتمال ناباروری زنان را نیز افزایش می دهد، گفت: زنانی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند نازایی در آنها بیشتر می شود و یا اینکه بیشتر دچار سقط جنین، زایمان زودرس ، پاره شدن کیسه آب جنین، عدم رشد جنین، تولد نوزادانی با وزن کم و حتی بروز لب شکری (شکاف لب) در نوزادانشان می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: هوای آلوده پر از سموم و گازهایی همچون گاز CO و CO2 ، سرب و سایر مواد شیمیایی است که استنشاق آنها برای همه افراد و به خصوص زنان باردار خطرناک است، ولی برخی از این سموم هوای آلوده قابلیت تبدیل شدن به مواد دیگری را دارند و با وجود اینکه بسیار ریز هم هستند ولی احتمال مسمومیت جنین را افزایش می دهند.
این متخصص با بیان اینکه سه ماه اول بارداری از این لحاظ اهمیت فوق العاده ای دارد تا سموم وارد بدن جنین نشود گفت: این سموم اگر تا قبل از لانه گزینی جنین وارد بدن شود، باعث از بین رفتن برخی از سلول های جنین می شود که آسیب های جبران ناپذیری را در جنین ایجاد خواهد کرد.
دبیر علمی هشتمین کنگره زنان و مامایی یادآور شد: ساختار جفت در داخل بدن مادر، به گونه ای است که مانع از عبور بسیار از مواد و سموم شیمیایی می شود؛ بنابراین به طور خودکار از ورود این سموم به داخل جفت پیشگیری می شود، اما برخی از این مواد بسیار ریز هستند و به داخل جفت نفوذ پیدا می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: سرب نیز از جمله موادی است که به راحتی از جفت عبور می کند و بر جنین تاثیر می گذارد.
مهدی زاده اظهار داشت: علاوه بر آلودگی هوا، گاهی این آلودگی ناشی از سیگار کشیدن چه به صورت سیگار کشیدن خود فرد و چه به صورت سیگار کشیدن سایر افراد است که زنان باردار باید خود را در چنین وضعیتی قرار ندهند.
متخصص زنان و مامایی اضافه کرد: این نوع از آلودگی هوا نیز منجر به اختلالات رشد در جنین و یا تولد نوزادان کم وزن می شود.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات