top
تغییر در خلق، خو و حالات روانی

تغییر در خلق، خو و حالات روانی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: خواب نیز ممکن است در اثر بارداری مختل شود. در اوایل بارداری، مادر اینده اغلب گرایش زیادی به خوابیدن پیدا می کند که ممکن است این حالت در حالت در طی روز نیز ادامه یافته و سبب ایجاد خواب آلودگی مداوم شود.

تغییر در خلق، خو و حالات روانی

خواب نیز ممکن است در اثر بارداری مختل شود. در اوایل بارداری، مادر اینده اغلب گرایش زیادی به خوابیدن پیدا می کند که ممکن است این حالت در حالت در طی روز نیز ادامه یافته و سبب ایجاد خواب آلودگی مداوم شود. اما بر عکس در ماده های پایانی این دوران بسیاری از مادران از بی خوابی در نیمه ی دوم شب شکایت می کنند. علت اصلی این بی خوابی یا بد خوابی تکان های شدید و تکرار شونده ی جنین و به دنبال ایجاد تحریکات، درد و گرفتگی در بدن مادر می باشد. چند روش ساده ی زیر در رفع اختلال خواب به شما کمک می کند.

* شبها غذای سبک بخورید.

* از مصرف محرک هایی نظیر چای و قهوه بپرهیزید.

* قبل از شام خوردن کمی قدم بزنید.

* پیش از خواب دوش آب ولرم بگیرید.

* در بستر خواب یک فنجان شیر شیرین یک لیوان شربت بهار نارنج بنوشید. (برای تهیه ی این شربت از 3 قاشق عرق بهار نارنج استفاده کنید).

* سعی کنید از اضطراب بیهوده که اغلب مربوط به ترس از زایمان می باشد تا حد امکان دوری کنید. برای رسیدن به آرامش بیشتر درباره نگرانی های خود با دوستان و نزدیکانتان صحبت و مشورت نمایید.

تغییر در خلق، خو و حالات روانی : بسیاری از خانم ها احساس می کنند که در طی دوران بارداری شخصیت تغییر یافته ای پیدا می کنند؛ مثلاً زود رنج، مضطرب، گوشه گیر یا عصبی و تحریک پذیر می شوند. آنها حتی هنگامی که مشتاقانه در انتظار کودکشان هستند، دچار افکار غم انگیز و نگران کننده شده و آرامش روانی خود را از دست می دهند. اغلب دلایل بسیاری برای این گونه تغییرات شخصیتی وجود دارد نظیر :

* ترس از تحولاتی که تولد نوزاد در محیط هانواده ایجاد می کند مانند مشغله ی زیادی ایجاد مشکلات اقتصادی و ...

* نگرانی از داشتن یک کودک غیر طبیعی.

* ترس از زایمان

* خستگی و فشار روحی ناشی از عوارض بارداری نظیر دردها و اختلالات جسمی

* نگرانی های مربوط به وضعیت ظاهی از قبیل افزای وزن و تغییر فرم طبیعی اندام و ... اگر چنین ترس هایی را در خود احساس می کنید، مخصوصاً اگر برای اولین بار حامله شده اید، این حالت شما کاملاً طبیعی است چرا که چیزهای بسیاری برای شما هنوز ناشناخته و اسرار آمیز به نظر می رسد. مطمئناً توصیه های زیر در دفع نگرانی های شما موثر خواهد بود :

* درباره ی نگرانی هایتان با همسر، مادر، خواهر یا دوست صمیمی خود صحبت کنید.

* ارتباط خود را با خداوند و معنویات قوی تر کرده و در مواقع اضطراب با خدا راز و نیاز کنید.

* به جنبه های زیبا و خوشایند بارداری مثل مادر شدن و در آغوش گرفتن کودکتان در آینده ی نزدیک بیاندیشید.

* زود گذر بودن عوارض بارداری را به خاطر داشته باشید.

* با تلقین مثبت به خود نظیر این که «همه ی مادران دنیا این دوران را سپری کرده اند». آرامش را به خود هدیه دهید.

* درباره ی جزئیات زایمان و نگرانی هایتان با پزشک صحبت کنید.

* همیشه و در همه ی امور به خداوند توکل کنید و به یادداشته باشید که بسیاری از مسایل خارج از محدوده ی اختیار و توانایی ماست اما خداوند بر همه چیز تواناست.

در این جا فهرست کسالت های عمومی مربوط به دوران بارداری به پایان می رسد. ممکن است این فهرست به نظر شما طولانی باشد اما بار دیگر یاد آوری می کنم که شما لزوماً به یک یا چند مورد از این عوارض دچار نخواهید شد بلکه ممکن است دوران بارداری را بدون کوچک ترین مشکل اساسی و آزار دهنده پشت سر بگذارید. در هر صورت آگاهی شما از مشکلات «طبیعی» دوران حاملگی حتماً برایتان خالی از فایده نخواهد بود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات