top
دندان های شیری و نحوه ی مراقبت از آنها

دندان های شیری و نحوه ی مراقبت از آنها

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: همان طور که می دانید در هر انسان دو سری دندان در دو نوبت و مقطع سنی رشد می کند. سری اول، دندان کودکی یا دندان شیری و سری دوم دندان دایمی است....

دندان های شیری و نحوه ی مراقبت از آنها

همان طور که می دانید در هر انسان دو سری دندان در دو نوبت و مقطع  سنی رشد می کند. سری اول، دندان کودکی یا دندان شیری و سری دوم دندان دایمی است.

دندان های شیری 20 عدد و دندان هایی دایمی 32 عدد می باشد. البته در بعضی از افراد یک دندان بیشتر یا یک دندان کمتر می روید.

در اکثر کودکان، دندان های پیشین پایینی در حدود 6 تا 7 ماهگی از لثه خارج می شود. بعد از آن دندان های پیشین بالایی و سپس دندان های پیشین کناری یا نیش در مسی آیند. معمولاً اولین سری کامل دندان های شیری 20 تا 24 ماهگی کامل می شود.

 

اولین دندان از سری دندان های دایمی نیز در 4 تا 5 سالگی نمایان می شود.

توجه داشته باشید که زمان دندان در آوردن در کودکان متغیر است. به همین دلیل اگر دندان های کودکتان سر وقت خارج نشوند جای نگرانی نیست و نباید آن را حمل بر کمبود کلسیم یا وجود نارسایی دیگر در او کنید. در صورتی که فرزند شما تغذیه ی مناسبی دارد و در سلامتی کامل به سر می برد مطمئن باشید که دندان هایش نیز دیر یا زود بیرون خواهند آمد. در واقع دندان در آوردن به عنوان بخشی از فرآیند رشد تلقی نمی شود و ممکن است اولین دندان تا 15 ماهگی نیز خارج نشود یا بر عکس بعضی وقت ها یک نوزاد با یک دندان متولد می شود. هر دو مورد بالا جزو موارد عادی و طبیعی محسوب می شوند.

دقت داشته باشید که دندان شیری مخصوصاً در بدو رویش ریشه ای سست و نامستحکم دارد و نباید آن را دستکاری کرد؛ زیرا با کمترین ضربه یا فشار جابه جا شده یا کنده شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات