top
چند توصیه ی بهداشتی مربوط به دندان ها

چند توصیه ی بهداشتی مربوط به دندان ها

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: تا حد امکان مصرف میان وعده های محتوی شکر فشرده و بسیار شیرین را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید. این میان وعده های مضر عبارتند از آب نبات، شکلات، انواع شیرینی ها و ...

چند توصیه ی بهداشتی مربوط به دندان ها

* تا حد امکان مصرف میان وعده های محتوی شکر فشرده و بسیار شیرین را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید. این میان وعده های مضر عبارتند از آب نبات، شکلات، انواع شیرینی ها و ...

* میان وعده ها و تنقلات سالم و مقوی نظیر میوه جات و خشکبار را در حد متعادل در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید. میوه های خشک شده از قبیل انجیر خشک، برگه ی هلو و برگه ی زرد آلو از جمله میان وعده های بسیار مفید و خوش مزه هستند.

نکته : بار دیگر یادآروی می کنیم که خوراندن آجیل، خشکبار و میوه های خشک به شکل درسته تا پایان سه سالگی ممنوع می باشد؛ زیرا تا این سن هنوز کودک مهارت کافی برای جویدن و بلعیدن این نوع از مواد غذایی را کسب کرده است و ممکن است استفاده از این گروه غذایی منجر به گرفتگی نای در کودک شود.

* بر خلاف تصور عموم، جویدن آدامس نه تنها موجب آسیب دیدگی دندان ها نمی شود، بلکه در جلوگیری از ایجاد حفره در دندان نیز مفید است. جویدن آدامس با تحریک مداوم غدد بزاقی باعث شست و شوی پیوسته ی دنان ها می شود و نیز ذرات غذا را که در بین دندان ها و بر روی سطح دندان گیر کرده است را از بین می برد. تنها مشکل در ارتباط با جویدن آدامس این است که بعضی از کودکان دوست دارند در پایان کار آدامسشان را به میز، صندلی، در و دیوار بچسبانند با اینکه آن رافرو بدهند. برای حل این مشکل کافی است شما به آن ها آموزش دهید که آدامس مصرف شده را چگونه دور بیاندازید.

نکته : 1- بدیهی است که استفاده از آدامس تا قبل از سه سالگی ممنوع است.

2- پس از سه سالگی نیز باید مراقب  باشید که کودکتان در حال جویدن آدامس خنده ی شدید، گریه ی شدید یا جست و خیز نکند و هم چنین در حالی که آدامس در دهان دارد به خواب نرود؛ زیرا وجود آدامس داخل دهان در شرایط بالا احتمال خطرخفگی راتا چندین برابر افزایش می دهد.  



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات