top
کرم خوردگی یا فاسد شدن دندان

کرم خوردگی یا فاسد شدن دندان

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: پوسیدگی دندان مثل سرما خوردگی یک بیماری محسوب می شود و علاوه بر ایجاد بوی بد دهان و مزه ی بد در آن ممکن است، منجر به ایجاد عوارضی نظیر سردرد، عفونت غدد لنفاوی، آبسه ی دندان و حتی سمی شدن خون شود.

کرم خوردگی یا فاسد شدن دندان

پوسیدگی دندان مثل سرما خوردگی یک بیماری محسوب می شود و علاوه بر ایجاد بوی بد دهان و مزه ی بد در آن ممکن است، منجر به ایجاد عوارضی نظیر سردرد، عفونت غدد لنفاوی، آبسه ی دندان و حتی سمی شدن خون شود.

وقتی که ریزه های غذا بین دندان هات گیر می کنند، باکترهای موجود در دهان شروع به تجزیه ی آنها می نمایند. ماده حاصل از این فرآیند نوعی اسید است که سطح خارجی دندان را که مینای دندان نامیده می شود از بین می برد.

زمانی که در اثر نفوذ اسید در مینای دندان سوراخ یا حفره ای به وجود می آید، باکتری ها در حفره نفوذ کرده و با ترشح هر چه بیشتر اسید باعث گسترش پوسیدگی دندان می شوند. هنگامی که این پوسیدگی به ریشه ی دندان برسد کودکتان در موقع خوردن غذای سرد یا گرم احساس درد می کند و در این مرحله تقریباً دندان شیری کودک تا حدی زیادی از دست رفته است.

هنگامی که شما متوجه لکه های گچی، قهوه ای  یا سیاه و پوسیدگی بر روی دندان ها می شوید، لازم است که در اولین فرصت به دنداپزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از فساد دندان کودکتان به هشدارهای بعدی نیز توجه کنید :

* تمیز کردن دندان های کودکتان را هرگز فراموش نکنید.

* مسواک هایی را که پرزهایشان تغییر شکل داده اند دور بیاندازید.

* بهتر است برای تمیز کردن بین دندان های کودک به جای خلال دندان از نخ دندان استفاده کنید.

* تا حد امکان کمتر از میان وعده هایی نظیر سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی، نوشابه، شکلات و ... برای فرزندان استفاده کنید.

* بعد از سن 3 یا 4 سالگی به او اجازه دهید، در طی روز به مدت 10 دقیقه آدامس بجود مشروط به آن که روکش شیرین آدامس را به طور کامل بمکد و بعد شروع به جویدن کند.

* کلسیم، پروتئین و ویتامین ها را به اندازه ی کافی در رژیم غذایی کودکتام بگنجانید.

* دندان های او به طور منظم واری کنید تا قادر شوید که پوسیدگی را در اولین مرحله کشف و درمان کنید.

* با مراجعه به پزشک از او بخواهید که حفره های طبیعی و شیارهای عادی موجود بر روی دندان را به وسیله ی شیار بند پر کند. این اقدام باعث می شود که از جمع شدن غذا خرده های م واد غذایی در این شیارها جلوگیری شود و به این وسیله از پوسیدن دندان پیشگیری شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات