top
ماساژ کودکان شش ماهه تا دوازده ماهه

ماساژ کودکان شش ماهه تا دوازده ماهه

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: «صاف بنشین»، «درست بنشین»، «قوز نکن»،اینها هشدارهای متداولی هتند که از طرف والدین به کودکان و حتی نوجوانان داده می شود.

ماساژ کودکان شش ماهه تا دوازده ماهه

«صاف بنشین»، «درست بنشین»، «قوز نکن»،اینها هشدارهای متداولی هتند که از طرف والدین به کودکان و حتی نوجوانان داده می شود. به طور معمول کودکان طی مراحل مختلف رشد انعطاف پذیری و تناسب اندام دوران نوزادی را از دست می دهند.

اگرچه بسیاری از کودکان سالم به نظر می رسند. اما از همان سنین کودکی نشانه هایی از عدم اعتدال و تناسب اندام مخصوصاً در نواحی شانه ها، ستون فقرات، کمر و باسن آنها دیده می شود.

به طور مسلم «پیشگیری بهتر از درمان است». بنابراین عاقلانه تر آن است که وقتی کودکتان از وضعیت اندامی مناسبی برخوردار است، این شرایط را برای او حفظ کنید و از تغییر شکل نامتناسب اندام او پیشگیری کنید. بدون تردید بازگرداندن یک اندام متعادل از دست رفته کار بسیار دشواری است.

وضعیت اندامی قایم یا ایستاده یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان است که فواید بسیاری را در بر دارد. به عنوان مثال باعث می شود تا حرکت سریع و آسان بدن به هر سمت ممکن شود و دست ها به منظور انجام کارهای ظریف و دقیق آزاد و رها باشند. اما این وضعیت جسمانی علیرغم دارا بودن بسیار زیاد یک اشکال عمده را با خود به همراه دارد که وضع اندامی قائم تا زمانی پایا و برقرار است که کاملاً متعادل باشد. برای این که کودک شما از اندامی متناسب، سالم و متعادل برخوردار و از فواید فراوان تناسب اندام بهره مند شود با ماساژ دادن اندام های به تقویت عضلات و ماهیچه های او بپردازید.

طبیعی است که هر کودکی پس از فرا گرفتن غلتیدن ، نشستن یا سینه خیز رفتن به علت انرژی و تحرکت بسیار زیاد ندرتاً ساکت و آرام در کنار شما می ماند و به همین دلیل ماساژ کامل او قدری مشکل می شود. در این شرایط لازم است که شما انعطاف پذیرتر باشید و خود را با کودک تطبیق دهید. مثلاً اگر در حال ماساژ پشت او هستید و او به پشت می غلتد شما نیز شکم او را آغاز کنید. این وضعیت پر جنب و جوشی در کودک معمولاً‌ تا پایان سه سالگی ادامه پیدا می کند.

ماساژ و تمرینات مربوط به سنین شش تا دوازده ماهگی به شرح زیر است :

* کودک را در حالت نشسته قرار دهید و با دستان کاملاً چرب و گرم تمام سطوح بیم شانه ها و آخرین مهره ی ستون فقرات را مالش دهید. این عمل را به مدت 1 تا 2 دقیقه به آرامی ادامه دهید. اگر کودک شما می تواند خود را در وضعیت نشسته نگه دارد او را آزاد بگذارید تا کاملاً به جلو خم شود و حتی پیشانی خود را بر روی زمین قرار دهد. نگران نشوید، نه تنها این حالت به مفاصل لگن خاصره و ران وی صدمه نمی زند، بلکه به انعطاف پذیری این اندام ها کمک می کند. «شما ممکن است نتوانید این حرکت را انجام دهید اما کودک شما می تواند !»

 

* بعد از حمام، هنگام تعویض پوشک یا بعد از انجام ماساژ روزمره، در حالی که کودک را به پشت خوابانیده اید کمک کنید تا ستون فقراتش را از روی زمین بلند کند و پنجه های پایش را به گونه هایش بزند.

 

* در حالی که کودک را به پشت خوابانیده اید، او را وادار کنید که پنجه های پاهایش را در دست بگیرد و با آنها بازی کند یا حتی در صورتی که کاملاً تمیز هستند آنها را به دهان برده و بمکد.

در این وضعیت عضلات باسن و ران های کودک را به آرامی ماساژ دهید. بعد شروع به مالش مهره های پایینی ستون فقرات کنید.

 

* کودک را در حالت نشسته قرار دهید و پاهایش را از هم باز کنید. یک اسباب بازی را بین پاهایش بگذارید تا به این ترتیب او را تشویق به خم شدن به سمت جلو کرده باشید. حالا دست های کاملاً چرب و گرم خود را بر روی ناحیه ی انتهایی ستون فقرات کودک قرار دهید. سپس هر دو دست خود را هم زمان بر روی پاهای کودک – از ران ها تا مچ ها بکشید. این عمل را 5 تا 8 بار تکرار کنید.

 

* حالا پاهای او را کمی بازتر کنید و مفاصل ران و لگن خاصره را به شکل دورانی و چرخشی ماساژ دهید. سپس کف دست و انگشتان خود را به دور ران های کودک حلقه کنید و در حالی که عضلات بین ران و زانو را توسط کف دست و انگشتان گرفته اید. ماهیچه ها را به حالت دورانی تکان دهید و بمالید.

 

* تا جایی که کودک مقاومت نمی کند، او را به پشت بر روی پاهای خود بخوابانید به طوری که سر و پاهایش به طور هم زمان سطح زمین را لمس کند و بدنش کاملاً انحنا پیدا کند. حال سینه و شکم کودک را ماساژ دهید و این عمل را تا هنگامی که کودک مایل است ادامه دهید. این حرکت موجب می شود که اندام های جلوی بدن کودک در حالت کاملاً «آزاد» و «آرام» قرار بگیرند، ظرفیت تنفس افزایش یابد و عضلات نگه دارنده ی ستون فقرات تقویت شوند. این تمرین در صورتی که با ملایمت انجام گیرد برای کودک بسیار لذت بخش و آرامش دهنده خواهد بود.

 

* کودک را از ناحیه سینه در حالت ایستاده نگه دارید به طوری که کف پاهایش کاملاً بر روی زمین قرار گرفته و وزن بدنش را تحمل کند. در این وضعیت، کودک شش تا نه، ماهه به طور غریزی شروع به بالا و پایین پریدن خواهد کرد. همین تحرکات بهترین تمرین برای تقویت پاها به حساب می آید.

 

در حالی که او را نگه داشته و مراقبش هستید اجازه دهید تا هر وقتی که مایل است بر روی پاهایش بنشیند و برخیزد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات