top
ماساژ کودکان در سن یک سالگی تا دو سالگی

ماساژ کودکان در سن یک سالگی تا دو سالگی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ماساژ کودکان در سن یک سالگی تا دو سالگی اثرات مفیدی بر روح و روان کودک در پی دارد

ماساژ کودکان در سن یک سالگی تا دو سالگی

ماساژ پاها

* بر روی پاهای خود بنشینید و کودک را در دامان قرار دهید، به طوری که کف پاهایش به هم بچسبد و زانوها آزاد باشند. بازوهای خود را از زیر دستانش عبور داده و از ناحیه ی مچ پا کودک را بگیرید.

حال، با کمک دو ساعد و انگشتان شست خود یک قلاب بزرگ بسازید و به وسیله ی آن، کودک را از مچ پا بلند کنید. به نحوی که او خود به خود به سمت جلو متمایل شود. حالا او را به آهستگی از راست به چپ و بر عکس تاب دهید.

* در همان حالت قبلی کودک را به سمت بالا، پایین و بر عکس تاب دهید. به او کمک کنید تا سینه ی خود را به پاهایش نزدیک کند. بعد از 5 تا 10 بار تکرار این حرکت او را به آرامی بر روی زمین بنشایند.

اجرای این تمرین موجب حفظ انعطاف پذیری مفاصل استخوان خاصره و ران می شود.

این تمرین را می توانید تا پایان سه سالگی انجام دهید مشروط به آن که بلند کردن و تاب دادن کودک با توجه به رشد او برای شما دشوار نباشد. او را نیز در معرض خطر افتادن از دست شما قرار ندهد.

 

نکته : با توجه به این که وضعیت کودک در این تمرین به صورت کاملاً بی دفاع و بی تعادل می باشد؛ لازم است شما حین انجام این حرکت مسئولیت حفظ تعادل و محافظت او را نیز به طور جدی بر عهده بگیرید. در صورت بی دقتی شما حین انجام تمرین ممکن است کودک با صورت به زمین بخورد. لذا بکوشید تا وقتی که تسلط کافی پیدا نکرده اید این تمرین را به آرامی و با حرکات آهسته انجام دهید.

* به حالت دو زانو بنشینید و زانوانتان را از هم باز کنید، کودک را بین زانوهای خود بنشانید، پاهایش را کاملاً کشیده و باز از هم قرار دهید. سپس در حالی که به ترتیب پاها را خم و راست می کنید شعر مورد علاقه ی او را با هم بخوانید.

* حالا در همان وضعیت نشستن قبلی قرار بگیرید و هم زمان هر دو پای کودک را خم کنید، به نحوی که کف پاهای او به یکدیگر بچسبد و زانوها در حالت آزاد قرار بگیرند. کودک را 3 ثانیه در این وضعیت نگه دارید و بعد پاها را کاملاً باز و صاف کنید. این حرکت را نیز 5 تا 8 مرتبه تکرار کنید.

* باز کودکتان را در وضعیت نشستن تمرین قبلی قرار دهید. همراه با ریتم شعر کودکانه ای که با هم می خوانید. در حالی که پاهای کودک کاملاً باز و صاف هستند به آرامی به داخل ران ها، پشت زانوها و ساق کودک ضربه بزنید. این ضربات باید به وسیله ی چهار انگشت بلند دست وارد شوند.

 

با انجام این حرکات، ماهیچه های حرکت دهنده ی ران منبسط می شوند. این ماهیچه ها جزو اولین دسته از ماهیچه هایی هستند که با به راه افتادن کودک استحکام پیدا می کنند تا این که هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن، پاهای کودک را به حرکت در آورند.

خشک شدن این ماهیچه ها باعث انعطاف ناپذیری مفاصل استخوان خاصره و ران گردیده و مانع شکل گیری وضع اندامی متناسب می شود که این امر بر نشستن، ایستادن و حرکت کردن کودک اثر منفی خواهد داشت.

* کودک را در حالی که بر روی دو زانوی خود نشسته اید در دامان بگیرید و به همان شکل قلاب بدن و مچ پاهای کودک را در دستانتان نگه دارید. حالا کودک را به عقب و جلو خم کنید و پنجه هایش را به گونه هایش بزنید. برای این که کودک را از انجام این حرکت لذت بیشتری ببرد انجام تمرینات را با خواندن ترانه های کودکانه همراه کنید. این حرکت را حدود نیم دقیقه ادامه دهید.

 

* کودک را به پشت بر روی زمین بخوابانید. پنجه های پای او را آن قدر بالا و عقب بیاورید که انگشتان پای او به دهانش برسد. 2 ثانیه صبر کنید و پاهای کودک را به حالت صاف و کشیده باز گردانید. این حرکت را 7 تا 10 مرتبه تکرار کنید.

این تمرین را می توان هنگام خشک کردن بعد از استحمام یا در وقت تعویض پوشک بچه انجام داد. تمرین بالا علاوه بر تقویت عضلات پاها به انعطاف پذیری ستون  فقرات، عضلات نگه دارنده ی لگن و پاها کمک می کند.

* کودک را بر روی زانوانتان بنشانید، مچ پاهایش را با کف دست و انگشتان خود بگیرد. حالا پاهای کودک را به آرامی از هم باز کنید. این عمل را تا جایی که کودک تحمل می کند ادامه دهید. بعد از مکث 2 ثانیه ای در حالت پا باز دوباره پاهای کودک را به حالت اول بازگردانید. این تمرین بین 5 تا 7 بار قابل تکرار است. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات