top
زیاد خوردن مواد شیرین (شکلات، شیرینی، قند و شکر) و رابطة آن با تندرستی

زیاد خوردن مواد شیرین (شکلات، شیرینی، قند و شکر) و رابطة آن با تندرستی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: مواد شیرین مانند شکلات، شیرینی، شکر و قند پس از خوردن در روده ها تجزیه و به گلوکز و فروکتوز تبدیل و سپس جذب می گردد.

زیاد خوردن مواد شیرین (شکلات، شیرینی، قند و شکر) و رابطة آن با تندرستی

مواد شیرین مانند شکلات، شیرینی، شکر و قند پس از خوردن در روده ها تجزیه و به گلوکز و فروکتوز تبدیل و سپس جذب می گردد. این مواد در جریان خون به تمام سلولهای بدن مخصوصاً سلولهای مغز می رسد و در آنجا سوخته شده و حرارت و انرژی ایجاد می کند. ماد شیرینی باید به مقدار نیاز بدن مصرف شود (حدود 10 درصد نیاز بدن به انرژی  باید از مواد قندی تأمین گردد). کودکی که در حال رشد است، مقدار زیادی مواد قندی نیاز ندارد. اگر کودکی بیش از حد نیاز مواد قندی بخورد، به دلایل زیر دچار سوء تغذیه می گردد :

1- مواد شیرین جای مواد غذایی اصلی مورد نیاز بدن (پروتئین، املاح و ویتامین ها) را می گیرد و کودک مواد غذایی اصلی را نمی خورد و دچار سوء تغذیه می گردد.

2- زیاد خوردن مواد قندی سبب می شود که این مواد در بدن به چربی تبدیل شود و در نتیجه مقدار چربی خون (تری گلیسیرید) مخصوصاً در کودکانی که آمادگی دارند، افزایش یابد. همچنین مواد قندی تبدیل به بافت چربی می شود و کودک دچار اضافه وزن و چاقی می گردد و به عوارض چاقی مبتلا می شود. 

3- خوردن شیرینی  و شکلات مخصوصاً اگر معده کودک خالی باشد موجب می شود که قند خون کودک پس از 10 تا 15 دقیقه بالا رود. بالا رفتن قند خون موجب ترشح انسولین می گردد که پس از 30 دقیقه قند خون کودک پایین می افتد به طوری که مقدار قند خود او کمتر از قبل خوردن شکلات می گردد. کم شدن قند خون موجب هیجان و فعالیت بیش از حد کودک مانند دویدن به اطراف، بالا رفتن از لوازم خانه و پایین پریدن او می گردد. در صورتی که به کودک ساندویچی داده شود، قند خون او پایین نمی افتد و موجب افزایش ماده ای که رفتار کودک را کنترل و متعادل می کند، می گردد.

4- مواد شیرین (شکلات، شیرینی، قند و شکر) نیز موجبو تخریب و فساد دندانهای کودک می گردد. برای پیشگیری از تخریب دندانها غیر از مسواک زدن و مصرف فلوراید، کم مصرف کردن مواد شیرین نیز بسیار موثر و مفید می باشد.

به طور کلی مصرف مواد قندی باید در تمام سنین از دوران نوزادی، شبر خوارکی، کودکی و نوجودانی، محدود و کنترل شود. یکی از توصیه های اساسی در تهیة غذای شیر خواران و کودکان این است که باید تغذیة کودکان به صورتی باشد که به خوردن مواد شیرین عادت نکنند تا در سنین بعد نیز در خوردن این کواد زیاده روی نکنند.

چون کودکان مواد شیرین، مخصوصاً شکلات را دوست دارند. بهتر است یکی روز در هفته را به خوردن شکلات اختصاص و به کودک اجازه دهید که در آن روز یک عدد شکلات بخورد. برای کودک شکلاتهای معمولی خریداری کنید تا آن را یک جا بخورد و از خرید شکلاتهای جویدنی که کودک می تواند مدتی آنها را بجود، خودداری نمائید.

باید در نظر داشت که مواد قندی (یا کربوهیدرات ها) در غلات، حبوبات، سبزیجات، میوجات (فروکتوز) شیر و لبنیات (لاکتوز) وجود دارد و کودک با خوردن مواد غذایی مختلف، مواد قندی را دریافت می کند 

مجموع مواد شیرین (کربوهیدرات ها) که به بدن کودک می رسد باید از 55 درصد کل انرژی مورد نیاز او بیشتر نباشد و این مقدار بیشتر از مواد نشاسته ای و کمتر از مواد خالص قندی مانند شکلات، قند و شکر تأمین شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات