top
دو هفته اول زندگی نوزاد

دو هفته اول زندگی نوزاد

دو هفته اول زندگی نوزاد
 
به طور کل مطالبی که در هفته اول و دوم رشد نوزاد به آن بر می‌خوریم، به فرمی مشترک بوده و از والدین عزیز تقاضا داریم که این دو هفته را با هم مطالعه نمایند.
دو هفته اول بعد از تولد نوزاد، معمولاً به لحاظ روابط متقابل میان نوزاد، پدر، مادر، خواهران و برادران او، بدون رویداد مهمی سپری می‌شود. در طول این هفته‌ها، نوزاد شما بیشتر وقت‌ها خواب است، به طوری که برای شیر دادن و تعویض پوشک او مجبور می‌شوید او را بیدار کنید. وقتی می‌خواهید پوشک او را تعویض کنید یا به او شیر بدهید، از فرصت استفاده کنید و او را در آغوش گرفته، نوازش کنید و با وی حرف بزنید تا با هم آشنا شوید. اگر نمی خواهید بعداً حسرت کارهایی را که باید در روز اول زندگی فرزندتان می کردید، بخورید، از حالا خود را آماده کنید.مطلب 24 ساعت اول عمر نوزاد را بخوانید.
در این زمان، نوزاد فقط ۱۰% از روز را بیدار است. این مرحله، هشیاری خاموش نامیده می‌شود، زیرا نوزاد به آرامی به اطراف خود نگاه می‌کند. شما می‌توانید از این زمان برای انس گرفتن بیشتر استفاده کنید.
نوزاد هنگام خواب با شنیدن صداهای بلند از جا می پرد، اما این مسئله باعث بیدار شدن او نمی شود. خیلی نگران سر و صدای زیاد خانه نباشید، زیرا این سر و صداها او را نمی رنجانند.
شیر دادن به نوزاد
در این برنامهٔ فشرده – منظور خواب نوزاد است - باید زمانی را برای شیر دادن به او بگنجانید. نوزاد باید در روز ۸ تا ۱۲ بار شیر بخورد (یا هر دو تا سه ساعت یک بار). اگر به او شیر خشک می‌دهید این فاصله زمانی می‌تواند طولانی‌تر باشد. اما از آنجایی که این نوزادِ همیشه خواب آلود، ممکن است تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد، باید یک سری فوت و فن‌هایی را به کار ببندید تا او را به نوشیدن شیر علاقمند کنید. برای مثال بند قنداق یا دکمه‌های لباسش را باز کنید تا هوای خنک او را سر حال کند، لب‌هایش را با انگشتتان نوازش کنید تا واکنش مکیدن او را تحریک کنید، یا به آرامی به صورت او بدمید. با به پایان رسیدن این خواب آلودگی بعد از چند هفته، خودتان را برای نوزادی که به تلافی این روز‌ها پر اشتها شده است، آماده کنید.
بند ناف نوزاد
یکی از وظایف شما در دو هفته اول این است که هنگام عوض کردن پوشک نوزاد، مواظب بند ناف او باشید. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که آن را به آرامی خشک کنید. در حالی که برخی دیگر توصیه می‌کنند که با استفاده از پنبه آغشته به الکل آن را خشک و ضد عفونی کنید. بند ناف نوزاد کم کم خشک و چروک شده و سپس می‌افتد (هرگز سعی نکنید که به این کار سرعت ببخشید یا آن را بکنید). ممکن است بند ناف او رنگ و بوی بدی داشته باشد، اما این فرآیندی طبیعی است. با افتادن بند ناف او، ممکن است نقاط خون آلود کوچکی در آنجا مشاهده نمایید که ظرف دو روز به خودی خود رفع خواهد شد.
مدفوع نوزاد
چند مدفوع اول نوزاد ممکن است رنگ خیلی تیره‌ای داشته باشند. این مدفوع مامیزه نام دارد. رنگ و غلظت مدفوع نوزاد با توجه به شیوه‌ای که برای غذا دادن او انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، مدفوع او زرد رنگ و بسیار شل خواهد بود. اگر به او شیر خشک می‌دهید، رنگ آن زرد یا قهوه‌ای خواهد بود و احتمالاً هنگام دفع، احساس می‌کنید که نوزادتان یبوست دارد. تعداد دفعات اجابت مزاج نوزاد متفاوت بوده و از چند بار در هفته، به یک یا چند بار در روز، متغیر است.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات