top
مشکلات و نگرانی های مادر پس از زایمان

مشکلات و نگرانی های مادر پس از زایمان

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: اولین هفته ی زندگی کودک شما برای شما هفته ی تجدید قوا خواهد بود.

مشکلات و نگرانی های مادر پس از زایمان

اولین هفته ی زندگی کودک شما برای شما هفته ی تجدید قوا خواهد بود. درگیری با زایمان و وضع حمل عوارضی را بر بدن شما به جا نهاده است در اینجا چیزهایی که ممکن است در این هفته آنها را تجربه کنید آماده است .

انقباضات رحمی :

 ظرف چند روز پس از وضع حمل، رحم شما همین طور که به اندازه ی طبیعی خود بر می‌گردد، منقبض خواهد شد. انقباضات ممکن است در طول شیر دهی با سینه شدت یابند. این انقباضات معمولاً شبیه دل پیچه های قاعدگی احساس می شوند و در انتهای اولین هفته ناپدید خواهند شد.

درد در محل بریدگی :

چنانچه شما وضع حمل سزارین داشته اید جای برش ممکن است کاملاً دردناک و ملتهب باشد. اگر احساس خارش می کنید آن را نخراشید با اسفنج استحمام کنید، یا دوش بگیرید و محل بریدگی را از نظر علائم عفونت بررسی کنید. توصیه های پزشک خود را در رابطه با تمیز نگه داشتن محل برش، تعویض پانسمان و غیره رعایت کنید. تا بهبود نیافته اید از پلکان و رانندگی اجتناب نمایید. چنانچه پزشک شما داروهای ضد درد تجویز نمود در صورتی که به آنها نیاز پیدا کردید مصرف کنید. مادامی که شما این داروها را همانطور که تجویز شده اند استفاده می کنید به شما کمک خواهند کرد احساس بهتری داشته باشید و به شما یا بچه ی شما صدمه ای نخواهند زد حتی اگر در حال شیردهی از سینه باشید.

وزن اضافی :

در طول وضع حمل، شما 5/4 الی 7 کیلو گرم از دست می دهید. ما بقی برای مدتی و بال گردن شما می ماند. شاید شما نیاز داشته باشید در طول نخستین دو هفته پس از وضع حمل لباس حاملگی بپوشید. ترشح مهبلی خون و مایعی به نام (کیا برای چندین هفته از رحم شما جاری می شدند ظرف چند روز بعد از وضع حمل، لوکیا روشن است و عمدتاً از تکه های پراکنده جداره ی رحمی و خون، ترکیب و ساخته شده است. همچنین ممکن است حاوی لخته های خونی که به طرز اعجاب آوری بزرگ هستند، باشد. بهرحال بعد از 2 یا 3 روز جریان کاهش می یابد و بیشتر صورتی می شود تا قرمز. در حدود روز چهاردهم پس از زایمان قهوه ای متمایل به زرد می گردد جریان تا 5 هفته ادامه می‌یابد. جهت جذب مایع جریان، از دستمالهای بهداشتی و طبی استفاده نمایید. از شامپون (نوعی بانداژ مسدود کننده) استفاده نکنید، می تواند موجب عفونت شود.

یبوست :

نخستین دفع مدفوع شما ممکن است تا روز سوم یا چهارم پس از زایمان به تاخیر بیفتد. عبور مدفوع می تواند دردناک باشد. به ویژه اگر برش فرج داشته اید. و در صورتی که یبوست داشته باشید حتی بیشتر هم دردناک خواهد بود. با پزشک خود در مورد استفاده از داروی نرم کننده برای چندین روز به فاصله ی کوتاهی پس از وضع حمل گفتگو کنید. شما همچنین باید مقدار مشابهی آب بنوشید.

التهاب و سوزش محل برش فرج :

چنانچه منطقه مهبلی شما در طول وضع حمل پاره یا بریده شده باشد این هفته همین طور که شروع به الیتام می کند، احساس التهاب خواهید داشت. برای کاهش التهاب و تورم در اولین 24 ساعت یخ بکار ببرید و برای سرعت بخشیدن به التیام و پیشگیری از عفونت محل را تمیز نگه دارید از یک بطری آب فشان با آب گرم استفاده کنید و به آرامی محل را چندین مرتبه و بعد از ادرار کردن خود تمیز کنید. حمام گرم گرفتن چند مرتبه در روز نیز می تواند کمک کند. به کمترین میزان پیاده روی کنید.

التهاب و تورم سینه :

دو یا سه روز بعد از وضع حمل سینه های شما از شیر پر و متراکم خواهند شد، این می تواند کاملاً دردناک باشد. با شیر دادن متناوب درد را کنترل و مهار کنید. چنانچه بچه ی شما به آن اندازه کافی شیر نمی خورد که التهاب فرو نشاند، مقدار کمی از شیر را بفشارید یا بسته‌های یخ را بر سینه های خود به کار ببرید. اگر قصد ندارید از سینه شیر بدهید برای کاستن از ورم از برگ کلم استفاده کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات