top
مصرف میوه در کودکان2

مصرف میوه در کودکان2

مصرف میوه در کودکان2
روزی چقدر میوه بخورند؟
میزان مصرف میوه نه در میان کودکان و نه در میان بزرگسالان واحد دقیقی ندارد. کودک در یک سالگی روزانه هزار کیلوکالری دریافت می‌کند و به ازای هر سال، 100 کیلوکالری بر میزان دریافت انرژی‌اش افزوده می‌شود که 50 تا 60 درصد از این انرژی از طریق منابع قندی مرکب، 15 تا 20 درصد از طریق پروتئین‌ها و بقیه از طریق چربی‌ها باید تامین شود. بنابراین بخشی از قند دریافتی را می‌توان به‌صورت میوه به کودک داد که به ازای 100 گرم میوه، 15 گرم ماده قندی وجود دارد و در هرگرم قند هم 4 کیلوکالری انرژی دارد. به هر حال مصرف میوه باید به حدی باشد که کودک دچار مشکل نشود. نکته قابل اهمیت آن است که باید از دادن نوبرانه‌ها به کودکان اجتناب کرد چون ممکن است سمپاشی آن‌ها درست انجام نشده باشد و ایجاد مسمومیت کند. از سوی دیگر، والدین می‌توانند برای ایجاد تنوع در خوردن میوه، آن‌ها را به‌صورت کوچک خرد کرده، به‌صورت سالاد میوه درآورده و با ریختن کمی آب لیمو، کشمش، دانه‌ها و مغزها یک میان وعده بسیار دلچسب تهیه کنند.
 
 چه میوه‌هایی حساسیت‌زا هستند؟
حساسیت در اثر عوامل ژنتیک -که سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند- ایجاد می‌شود. در میان غذاهای مختلف حساسیت‌زا بخشی از میوه‌ها هم قرار دارند. برخی از این میوه‌ها عبارتند از: توت فرنگی، کیوی و‌ نارنگی. در مورد توت فرنگی به‌دلیل خلل و فرجی که در این میوه وجود دارد معمولا شست‌و‌شوی آن درست انجام نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است علاوه بر ایجاد حساسیت، مسمومیت نیز ایجاد کند. بنابراین در مصرف این میوه برای کودکان باید احتیاط کرد.
 
چطور میوه‌ها را بشوییم؟
برای شستن میوه‌ها باید آب تمیزی در اختیار داشته باشیم. پس از چند بار شستن با آب، باید میوه را با ماده ضدعفونی‌کننده مورد تایید وزارت بهداشت شست‌وشو داد. کافی است یک قاشق مرباخوری از محلول ضد‌عفونی را در  10 لیتر آب مخلوط کرده و چند دقیقه‌ای صبر کنید، سپس میوه‌ها را بشویید. از آنجا که میوه‌های تابستانی اغلب با پوست خورده می‌شوند، لازم است در شست‌و‌شوی آن‌ها دقت کافی داشته باشید.
 
عطش کودک را با میوه برطرف نکنید!
با وجود آن‌که درصد زیادی از بدن کودکان را آب تشکیل می‌دهد، ذخیره آب بدن‌شان کم است و با تعریق زیاد تابستانی و اسهال و استفراغ آب بدن‌شان از بین می‌رود و دچار کم آبی می‌شوند که درصورت برطرف نشدن، مشکلات زیادی را برای کودک به‌وجود می‌آورد. بهترین راه رفع عطش برای کودکان آب و مخلوط آبمیوه و آب است چون وقتی بدن به آب نیاز دارد، دادن موادی حاوی قند مثل میوه‌ها عطش را به‌خوبی برطرف نمی‌کند و کودک تنها با خوردن آب می‌تواند الکترولیت‌های از دست رفته از طریق تعریق را به دست آورد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات