top
دارویی که بی تاب می کند

دارویی که بی تاب می کند

دارویی که بی تاب می کند

داروهایی که حاوی ماده شیمیایی شبیه به آدرنالین (ماده ای شیمیایی که بدن زمان بروز استرس ترشح می کند) هستند، جز اصلی ترین عواملی اند که موجب بی تابی کودک می شوند. آدرنالین موجب می شود قلب سریع تر بزند، فشار خون بالا برود، قند خون افزایش یابد و بدن آماده شود که بدود.

در اینجا برخی از داروهایی که کودکان را بی تاب می کنند معرفی می کنیم. تمام آن ها به غیر از دو تای آخر، از آدرنالین مشتق شده اند. به نکاتی هم که درباره چگونگی غلبه بر مشکلاتی هستند که آن ها به وجود می آورند توجه کنید:

  • داروهای مخصوص به خس خس سینه و آسم آلبوترول مهم ترین داروی این بیماری است، اما داروهای آسم بلند مدت (مانند سالمترول و پیربوترول) به کودک شور و نشاط می بخشند و خواب را ساعت ها از سرش می پرانند. این داروها برای کودکان مبتلا به آسم هستند پس دارو را قطع نکنید. استروئیدهایی که برای آسم استنشاق می شوند مانند فلوتیکازون و بودنوسای، ظاهرا اختلالی در خواب ایجاد نمی کنند و نیاز به داروهای شبیه به آلبوترول را بسیار کاهش می دهند. 
    اگر کودک تان داروهای آسم شبه آدرنالین زیاد مصرف می کند و از استروئید استنشاقی استفاده نمی کند از پزشک اطفال بپرسید که آیا می توانید استروئیدهای استنشاقی را جایگزین نمایید. استروئیدهای استنشاقی نیاز بسیاری از کودکان را به داروهای آدرنالین دار کاهش می دهند و به خواب کودک نیز کمک می کنند. چنانچه چنین تغییری مقدور نیست درباره جایگزین های دیگری برای داروهای حاوی آلبتروید بپرسید. یکی دیگر از این جایگزین ها لوالبوترول است که ناآرامی را کم می کند و اختلال کمتری در خواب ایجاد می کند. برخی پزشکان ایپراتروپیوم را تجویز می کنند، که کمتر مزاحم خواب کودک می شود.

  • فنیلفرین (ماده ای در داروهای بدون نسخه رفع احتقان) این دارو رگ های خونی را تنگ تر می کند. رسیدن خون کمتر به بینی یعنی مخاط کمتر، اما هجوم آدرنالین نیز به این معناست که برای چند ساعت باز بودن بینی قیمت گزافی پرداخته اید. بهترین راه حل آن است که استفاده از این دارو را متوقف کنید. داروهای سرماخوردگی بدون نسخه ثابت کرده اند که تاثیر چندانی ندارند.

  • داروهای محرک برای مشکلات بیش فعالی و نداشتن دقت این شرایط معمولا برای کودکان بزرگ تر پیش می آید، اما برخی از پیش دبستانی ها نیز متیل فنیدات یا سایر محرک هایی را مصرف می کنند که از بین برنده خواب است. هرگز بدون مشورت با پزشک این داروها را قطع نکنید. بی خوابی از آن دسته اثرات جانبی این داروهاست که تنها یک یا دو هفته طول می کشد. چنانچه بی خوابی کودک قابل تحمل و ملایم است چند روز صبر کنید شاید مشکل رفع شد، اما اگر چنین نشد یا مشکلات بی خوابی شدید بود درباره تنظیم دوز یا انتخاب داروی دیگر با پزشک مشورت کنید.

  • آموکسی سیلین یا استروئیدهای خوراکی این داروها خواب را به طور کلی به هم می ریزند. اگر این داروها بر کودک تاثیر گذاشتند با پزشک اطفال صحبت کنید و بدون مشورت با پزشک دارو را قطع نکنید. ممکن است پزشک داروی جایگزین معرفی کند که کمتر محرک باشد.

  • واکسن تزریق واکسن کودک را برای یک تا دو روز بیش فعال می کند. خوشبختانه اثر آن کوتاه مدت است پس بهتر است تا زمانی که هیجان کودک رفع شود منتظر بمانید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات