top
چگونه استعدادهای کودکم را کشف کنم؟

چگونه استعدادهای کودکم را کشف کنم؟

چگونه استعدادهای کودکم را کشف کنم؟

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایین تر ایجاد شود ، بهتر است و نتیجه ی بیشتری در پی خواهد داشت. این کار باعث میشود هم دیدگاه آنها در مورد شغل آینده شان سریع تر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این زمینه تقویت شوند.

تمام انسان های این کره خاکی هر کدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به دنیا آمده اند. برخی از این استعدادها هیچگاه تشخیص داده نمیشوند و بامرگ فرد ، دفن می شوند.

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بی مصرف ماندن شان میشود و برعکس تشخیص شان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان . 

مشکل اصلی وقتی بروز می کند که کودک قرار است در مسیری قرار بگیرد و انتخاب کند و راهی را پیش رو دارد که قبلا اطرافیانشان طی نکرده اند و تازگی دارد.

در چنین شرایطی شناخت استعدادها و توانایی های خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده است ، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشن تر ببیند و راحت تر و مصمم تر انتخاب کند.

چگونه استعدادهای نهانی کودکان را کشف کنیم؟

فعالیت های کودک را یک بررسی دقیق کنید.

ریشه توانایی ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت های معمولی و کودکانه آنها ، پنهان شده است. 

اگر به عقب برگردید و روزهای قبل را بررسی کنید ، می بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت ها و کارها علاقه عمیق تری داشته است.

تمام آن فعالیت ها را پشت سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه ای برسید که روشن می کند کودکتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

بیشتر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می شوند و یا اینکه بیش از اندازه پرداخت می شوند ، بنابراین ممکن است در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این زمینه باید به دنبال آن دسته از استعدادهایی باشید که کودک را هیجان زده می کنند و او با انجام آنها به وجد می آید.

به دنبال پرسش ها و پروژه های کتاب کار در این زمینه باشید

معمولا برخی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند ، میتوانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای پنهان کودکان شوند. 

اگر یکی از این پرسش ها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کم کم ذهنتان باز می شود و به چیزهایی فکر می کنید که قبلا فکرش را نمی کردید در این پروسه ، بخش پنهان و پوشیده علایق کودک بیدار می شود و فرصت شناخته شدن را به دست می آورد.

حرف زدن با خود کودک

استعداد با هوش ، مهارت های اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همه ما استعدادهایی داریم که ممکن است هیچگاه آنها را نشناخته باشیم . گاهی این استعدادها بسیار واضح هستند ولی ما باز هم آنها را نمی بینیم.

حرف زدن با کودکان یکی از بهترین شیوه ها برای تشخیص استعدادهای آنهاست . از آنجایی که والدین تجربه زندگی دارند میتوانند راهنمایی های فوق العاده ای برای فرزندانشان داشته باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات