top
تربیت کودک سه ساله خلاق (2)

تربیت کودک سه ساله خلاق (2)

تربیت کودک سه ساله خلاق (2)

پدر و مادر می‌توانند به روش‌های عملی و با در اختیار قرار دادن مواد لازم و فضای کاری، در این زمینه به کودک کمک کنند. فضای کاری یعنی محلی که در آن کودک نگران آلوده شدن محیط نباشد. این فضا می‌تواند میز آشپزخانه، کف اتاق که با روزنامه پوشانده شده، یک میز کوچک یا حتی صفحه‌ای از تخته سه‌لایی که روی چند بلوک سیمانی قرارگرفته باشد. سه‌پایه نقاشی چندان مطلوب نیست چون احتمال دارد رنگ به اطراف پاشیده شود.

مداد شمعی، برای هنرمندان خردسال کشش و جذابیت زیادی دارد. مداد شمعی‌های بزرگ برای دستان کوچک آن‌ها بسیار مناسب هستند. کودکان خردسال احتمالاً نمی‌توانند فشار زیادی بر مداد شمعی وارد کنند، بنابراین برای آنان نوعی مداد شمعی انتخاب کنید که حتی با کوچک‌ترین حرکتی در دست، آثاری از خود روی کاغذ باقی بگذارد. والدین باید توجه کنند که مداد شمعی غیر سمی و قابل شستشو در اختیار کودک قرار داده شود.

یک بستۀ گران‌قیمت مداد شمعی گاهی موجب ترس کودک می‌شود و کودک از ترس خراب کردن و از بین بردن آن‌ها، علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها نخواهد داشت. در چنین حالتی، لفاف کاغذی چند مداد شمعی را جدا کنید و یا یکی دو عدد از آن‌ها را بشکنید.

نقاشی با گواش نیز برای کودکان جالب است. رنگ‌های اصلی – قرمز، زرد، آبی، سیاه‌وسفید – را در اختیار کودک قرار دهید. اجازه دهید کودک لذت مخلوط کردن رنگ‌ها را درک کند. سایر لوازم موردنیاز کودک برای نقاشی عبارت‌اند از: قلم‌موهای زبر با موی کوتاه، فنجان‌هایی برای آب و رنگ، کاغذ یا مقوای کاردستی.

سایر لوازم موردنیاز برای نقاشی عبارت‌اند از ماژیک‌های غیر سمی و قابل شستشو، خمیربازی، نوارچسب، چسب مایع، قیچی و خرده‌ریزهای دیگر. از کتاب‌های کاردستی نیز می‌توان استفاده کرد.

حمایت از هنرمند خردسال

نوع بازخوردی که کودک دریافت می‌کند، بر احساس او دربارۀ هنر و شخص خودش تأثیر می‌گذارد. این سن، زمان مناسبی است تا به او اجازه دهیم دربارۀ کارهایش تصمیم بگیرد و آن‌ها را به‌دلخواه خودش انجام دهد. هیچ اشکالی ندارد که کودک تصمیم بگیرد علف‌ها و سبزه‌ها را نارنجی و آسمان را به رنگ سبز درآورد. مهم این است که احساس خودش را بیان کند و اوقات خوشی داشته باشد.

اجازه دهید که کودک به‌دلخواه خودش نقاشی‌اش را تمام کند، نه اینکه از او بخواهید جزئیات بیشتری به آن اضافه نماید. اگر یک بزرگسال در کنار کودک و مشوق او باشد، کودک ممکن است مدت طولانی‌تری به نقاشی سرگرم شود.

والدین باید وسوسۀ ذهنی برای بهینه‌سازی کار و نقاشی کودک را در خود فروبنشانند. هنگامی‌که یکی از والدین برای افزودن جزئیات بیشتر یا واقعی‌تر کشیدن اشیاء، در کار کودک دخالت می‌کند، دربارۀ توانایی‌های کودک، پیامی منفی به او می‌دهد. روند تولید یک اثر هنری، بسیار مهم‌تر از محصول نهایی تولیدشده است.

اظهارنظرهای والدین باید منصفانه و مدبرانه باشد. پرسیدن این چه چیزی است؟ به کودکی که به‌سختی تلاش کرده تا نقاشی دلخواهش را بکشد، ضربۀ روحی به شمار می‌آید. جملۀ رنگ‌های واقعاً قشنگی به‌کاربرده‌ای اظهارنظر بسیار حمایت‌گرانه‌تری است که تقریباً در هر زمینه‌ای می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. واکنش‌هایی از قبیل این نقاشی را برایم شرح بده یا چطور این نقاشی را کشیده‌ای؟ کودک را در مقام یک فرد خبره و صاحب صلاحیت قرار می‌دهد و درباره تلاش‌ها و دستاوردهایش پیام احترام‌آمیزی به او می‌دهد.

ایجاد فضایی برای نمایش نقاشی‌ها، مانند یک تابلو اعلانات، ارزش کار کودک را به او نشان می‌دهد. راهروی منزل می‌تواند به‌عنوان فضای نمایشگاهی مورداستفاده قرار گیرد. نقاشی‌های کودکان را می‌توان همراه باکارهای سایر اعضای خانواده به نمایش گذاشت. یادداشت کردن تاریخ در گوشه‌ای از صفحۀ نقاشی روشی ایده آل برای تجدید خاطره و یادآوری پیشرفت هنری کودک است.

فعالیت‌های هنری جالب‌توجه و سرگرم‌کننده‌اند. به‌علاوه نمونه و الگوی بسیار شگرفی برای آموزش و بادگیری هستند. مهارت‌های به‌دست‌آمده در ضمن ترسیم شکل‌ها و رنگ‌آمیزی، پایه‌های سازنده و اساسی موفقیت تحصیلی و شخصی فرد هستند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات