top
کودک را در مقابل میکروب ها مقاوم کنید

کودک را در مقابل میکروب ها مقاوم کنید

کودک را در مقابل میکروب ها مقاوم کنید

بچه‌ها و به خصوص کودکان نوپا مثل آهنربا آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند. آنها در خانه سینه خیز یا چار دست و پا می‌روند یا قدم می‌زنند و هر چیزی را که سر راه خود پیدا می‌کنند به دهان می‌برند. کودکان با این کار جهان اطراف خود را کشف می‌کنند. خوشبختانه در دستگاه ایمنی کودک، نگهبان‌هایی به نام آنتی بادی وجود دارد که وظیفه محافظت کودک را بر عهده دارند. اما آنتی بادی‌های بدن او آنقدر قوی نیستند که بتوانند از کودک به طور کامل محافظت کنند. شما باید با رعایت نکات زیر دستگاه ایمنی کودک را به میزان زیادی در مقابل میکروب‌ها تقویت نمایید:

 

کودک را از شیر مادر تغذیه نمایید

در شیر مادر مقادیر زیادی آنتی بادی وجود دارد که به دستگاه ایمنی کودک کمک زیادی می‌کند. علاوه بر آن، وقتی که بیمار می‌شوید آنتی بادی‌هایی که در بدن شما برای مبارزه با عفونت تولید می‌شود از طریق شیر مادر وارد بدن کودک شده و قدرت سیستم ایمنی او را دوچندان می‌کند! خوشبختانه منافعی که کودک از شیر مادر دریافت می‌کند مدتها بعد از آنکه از شیر گرفته می‌شود نیز برای او حفظ می‌شود.

 

در مصرف محصولات پاک کننده زیاده روی نکنید

اگر زیاد از محصولات آنتی باکتریال استفاده کنید در واقع میکروب‌هایی را از بین می‌برید که در درازمدت باعث حفظ سلامتی کودک می‌شوند. دلیل این امر آن است که بدن کودک باید در معرض مقدار کمی از میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار بگیرد تا بتواند مبارزه با آنها را تمرین کند. بهتر است به نظافت عمومی اکتفا کرده و زیاده‌روی نکنید.

 

مطمئن شوید کودک به اندازه کافی می‌خوابد

نوزادان به حدود 20 ساعت و کودکان نوپا به حدود 13 ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند. شاید این زمان خیلی زیاد به نظر برسد اما برای تقویت دستگاه ایمنی کودک لازم است. اگر نظم خواب شبانه کودک برای مدت کوتاهی از بین برود جای نگرانی نیست. اما اگر ادامه پیدا کند حتما باید به دنبال حل مشکل باشید.

 

کودک را واکسینه کنید

مصونیت در برابر بیماری‌ها امری ضروری است. وقتی که کودک واکسینه می‌شود سیستم ایمنی بدن او یک درجه قوی‌تر شده و شروع به تولید آنتی بادی برای مبارزه به ویروس و باکتری می‌کند. وقتی که بدن کودک در مقابل عفونت واقعی قرار می‌گیرد مثل یک قهرمان در مقابل آنها ایستادگی می‌کند. امروزه، واکسیناسیون از بدن کودک در مقابل ده‌ها بیماری خطرناک محافظت می‌کند.

 

به کودک خوراکیهای سالم و مفید بدهید

کودک باید از خوراکی‌های غنی، سالم و مفید تغذیه نماید. هویج، پرتقال، توت فرنگی، آناناس و انبه سرشار از ویتامین C هستند و برای تقویت سیستم ایمنی خیلی مفید هستند. کودکان همچنین به پروتئین نیاز دارند که باید از طریق لبنیات، گوشت و کربوهیدرات‌های پیچیده، غلات و نان تامین شود.

 

سیگار را کنار بگذارید

مسلما کودک شما سیگار نمی‌کشد اما دود سیگار دارای 4000 ماده شیمیایی است که باعث تضعیف دستگاه ایمنی هر کسی که آنرا تنفس می‌کند، می‌شود. کودکان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های گوش،‌ سرفه، سرما خوردگی، برونشیت، قرار دارند. حتی اگر جلوی کودک سیگار نکشید مواد شیمیایی سیگار روی لوارم منزل پخش می‌شود. اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید حداقل در خانه یا خودروی شخصی از آن استفاده نکنید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات