top
ام اس

ام اس

ام اس

نشانه های بیماری ام اس در زنان با توجه به شیوع بیشتر آن در اینجا سعی شده به انواع علائم آن پرداخته شود ولی لازم به ذکر است صرفا با داشتن نشانه هایی که آورده شده دلیل به ابتلا شما به این بیماری نیست و فقط جهت پی گیری بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید

 

تبعیض جنسیتی

مولتیپل اسکلروزیس (MS) بیماری خود ایمنی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد. این بیماری زنان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گفته‌های کلینیک مایو، شانس ابتلای زنان به بیماری ام اس دو برابر مردان است و انجمن ام اس آمریکا (AMSA) پیشنهاد کرده است که احتمال ابتلای زنان به ام اس سه برابر بیشتر از مردان است.

با این وجود، دانشکده پزشکی هاروارد گزارش کرده است که با وجود اینکه شانس ابتلای زنان به ام اس بیشتر از مردان است ولی زنان علائم ام اس را با شدت کمتری نسبت به مردان تجربه می‌کنند.

 

علائم عضلانی از جمله نشانه های بیماری ام اس در زنان

این نوع از نشانه های بیماری ام اس در زنان که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد در کل مشابه مردان است. بسته به موقعیت و شدت آسیب عصبی که از طریق التهاب ایجاد شده است علائم متنوعی در زنان و مردان بروز می‌کند. در ام اس سلول‌های ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله می‌کند، که این حمله می‌تواند در مغز، طناب عصبی یا اعصاب بینایی رخ دهد و به همین دلیل، بیماران مبتلا به ام اس می‌توانند علائم مرتبط با عضله را در بخش‌های مختلف بدن تجربه کنند که از آن جمله:

 

اسپاسم عضلانی

بی حسی

مشکلات تعادل و عدم هماهنگی

سختی در حرکت دادن دست‌ها و پاها

بی ثباتی و دشواری در راه رفتن

ضعف و لرزش در یک یا هر دو دست و پا

علائم چشمی

 

زنان مبتلا به ام اس ممکن است از دست دادن کامل یا نسبی دید را تجربه کنند. این حالت اغلب در یک چشم رخ می‌دهد و ممکن است حرکت دادن چشم‌ها با درد همراه باشد. علائم دیگر مرتبط با چشم شامل دو بینی یا تاری دید، حرکت غیر ارادی چشم و نا آرامی عمومی چشم و مشکلات بینایی را شامل می‌شود. تمام این علائم چشمی بدلیل ضایعه ام اس در قسمتی از مغز که مسئول کنترل و هماهنگی دید است رخ می‌دهد.

 

تغییرات شکم و مثانه

هر دو عملکرد ناقص مثانه و علائم شکمی اغلب در ام اس رخ می‌دهد. مشکلات مثانه بدلیل عملکرد بد در مسیر سیستم عصبی که عضلات مثانه شما را کنترل می‌کنند و همچنین اسفنکترهای مسیر ادراری ناشی می‌شود.

علائم معمول مربوط به مثانه و شکم شامل:

سختی در شروع کردن ادرار

اضطرار مکرر در ادرار کردن

عفونت مثانه

ترواش ادرار یا مدفوع

یبوست

اسهال

 

بی حس یا درد از نشانه های بیماری ام اس در زنان

احساس بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا درد برای بسیاری از مبتلایان به ام اس که شامل زنان نیز می‌شوند شایع است. این حالت اغلب در سراسر بدن و یا در اعضای خاص تجربه می‌شود و ممکن است بی حسی را به صورت سوزن سوزن شدن و یا سوزش حس کنند. بر اساس گفته انجمن ام اس آمریکا بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام اس با برخی از انواع درد در طی بیماریشان درگیر هستند.

 

مشکل در صحبت کردن و بلع

هر دو زن و مرد مبتلا به ام اس ممکن است مشکل در صحبت کردن یا بلع را تجربه کنند. برخی از مشکلات تکلم شامل تکلم غیرفصیح، از دست دادن کنترل بر روی بلندی صدا یا کنترل کم کردن سرعت تلکم‌شان است. برخی از افراد همچنین متوجه تغییر در کیفیت تکلم‎شان نیز می‌شوند.

 

ضایعه ام اس همچنین می‌تواند بر روی بلع تأثیر بگذارد، که می‌توان منجر به مشکل در جویدن و انتقال دادن غذا به انتهای دهان و همچنین توانایی بدن برای انتقال غذا در طی مری و به داخل شکم شود.

 

تأثیر بر روی مغز و اعصاب

علائم متنوع مغزی و عصبی ناشی از ضایعه ام اس بر روی نواحی مغزی هستند و اینها می‌توانند بر روی هر دو جنس تأثیر بگذارند. برخی از مبتلایان به ام اس ممکن است متوجه کاهش دوره توجه، از دست دادن حافظه یا ضعف در قضاوت شوند. همچنین شایع است که در آوردن دلیل یا حل مسئله مشکل دارند. این علائم ممکن است شامل:

 

افسردگی یا بدلیل آسیب در نواحی کنترل احساسات یا در نتیجه تحمل استرس بیماری .

گیجی، مشکل تعادل یا سر گیجه

از دست دادن شنوایی

مشکلات جنسی از دیگر عوامل نشانه های بیماری ام اس در زنان

 

مردان و زنان مبتلا به ام اس هر دو ممکن است مشکلات جنسی را تجربه کنند که شامل:

کاهش تمایل جنسی

کاهش حساسیت آلت تناسی

ارگاسم‌هایی با شدت کمتر

بعلاوه زنان ممکن است متوجه کاهش لیزی و روانی در مهبل یا درد در هنگام دخول شوند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات