top
بارداری و تغییرات ظاهری مادر

بارداری و تغییرات ظاهری مادر

بارداری و تغییرات ظاهری مادر

بثورات و تغییرات پوستی به خصوص تیره شدن پوست  در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات میتوانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداریهای بعدی، اثرات بالقوه بر روی جنین و یا مجموعهای از آنها باشد.بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده میشوند همگی اهمیت یکسانی ندارند. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریباً در تمام زنان باردار دیده میشوند. البته تعدادی از بیماریهای پوستی نیز اختصاصاً با حاملگی همراه هستند. همچنین حاملگی میتواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماریهای پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارند.

 

تیره شدن پوست در طول بارداری و ضمایم

نواحی از بدن که به طور طبیعی تیره تر هستند، تیرگی بیشتری پیدا میکنند؛ به خصوص نوک سینه ها و هاله اطراف آنها، نواحی تناسلی و خط میانی دیواره شکم و گاهی زیر بغل و کشاله رانها. این تغییر رنگ معمولاً بعد از حاملگی از بین میرود، ولی ممکن است مقداری از آن باقی بماند.در طول بارداری خالهای تیره ممکن است بزرگتر و یا تیره تر شده و خالهایی که مورد توجه نبودها ند یک طرح مشخصی از تیره شدن پوست در حدود ۷۰ درصد زنان باردار، خصوصاً سبزه ها در نیمه دوم حاملگی دیده میشود. ماسک حاملگی عموماً در لب بالا، گونه ها، پیشانی و چانه مشخص شده و با آفتاب تشدید میشود.تیره شدن پوست  در زنان غیر باردار که از قرصهای ضدبارداری استفاده میکنند و یا حتی گاهی در مردان هم به وجود میآید.ماسک حاملگی بعد از زایمان ممکن است از بین برود و یا مقداری باقی بماند.

 

لثه ها :

حدود ۸۰ درصد زنان دچار قرمزی و تورم لثه ها میشوند که مخصوصاً اگر بهداشت دهان خوب نباشد، میتواند به دردناک و زخمی شدن آنها منجر میشود. گاهی نیز ضایعات عروق کوچکی ممکن است در لثه ها ایجاد شوند که به دنبال تماس، دچار خونریزی میشود.

 

غدد عرق :

در طی بارداری فعالیت و میزان ترشح غدد اکراین به طور قابل ملاحظه ای افزایش مییابد که این افزایش تعریق احتمالاً منجر به افزایش جوش های عرق سوز نیز شود.

 

غدد چربی :

میزان ترشح غدد چربی در حین حاملگی افزایش مییابد. همچنین در دوران بارداری غدد چربی روی هاله نوک پستان بزرگ شده و به صورت برجستگی های کوچک قهوه ای رنگ ظاهر میشوند.

 

مــو :

بیشتر زنان در دوران بارداری به درجاتی از پر مویی دچار میشوند که معمولاً در صورت مشخص تر از سایر نواحی است. این موی اضافی که به علت افزایش نسبت موهای در حال رشد در مناطق مختلف بدن است، تحت تأثیر عوامل هورمونی بوده و در عرض شش ماه پس از زایمان غالباً از بین میرود. همچنین به علت مشابه یعنی افزایش نسبت موهای در حال رشد، موهای سر نیز پر پشت تر از حالت طبیعی شده و از ریزش طبیعی موها هم به طور قابل ملاحظه ای کاسته میشود به همین دلیل اغلب خانمها از موهای خود در دوران بارداری رضایت دارند؛ اما پس از زایمان و برگشت وضعیت هورمونی بدن به حالت عادی، با ریزش موی نسبتاً شدیدی در فاصله ۳ الی ۴ ماه پس از زایمان روبه رو میشوند. شیر دادن به نوزاد تأثیری در روند آن ندارد. در نیمه دوم حاملگی به ندرت ممکن است افزایش در موهای تیپ مردانه در ناحیه صورت ایجاد گردد.

 

ناخنها :

بارداری اغلب از شکنندگی ناخنها و ایجاد شیارهای عرضی در آنها شکایت میکنند و در مواردی نیز امکان دارد که صفحه ناخن از بستر آن جدا گردد. همچنین خطوط طولی تیره رنگی ممکن است در ناخنها دیده شود.

 

خطوط کشش یا استریا :

پیدایش استریا یک یافته شایع و مشخص در اکثر حاملگی هاست. این خطوط در ۹۰ درصد زنان باردار در ماههای ششم و هفتم حاملگی ابتدا در دیواره شکم ظاهر شده و بعداً به میزان کمتری روی سینه ها نیز نمایان میشوند و با شیوع و شدت کمتر ممکن است در سایز نواحی بدن نیز به وجود آیند. علت پیدایش این خطوط مجموعه ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی از الیاف بافت نگاهدارنده آن میباشد. طول این خطوط چند سانتیمتر بوده و پهنای آن از ۱-۱۰ میلیمتر متغیر است و به رنگ صورتی تا ارغوانی و گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر میشوند. استریا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزایش سریعتر حجم بدن در اثر رشد پوست، در هر دو جنس را به طور عمده در نواحی رانها، باسن، کمر و سینه ممکن است ایجاد شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات