top
سلامت جفت در بارداری

سلامت جفت در بارداری

سلامت جفت در بارداری

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند طی بارداری بر سلامت جفت تاثیر گذارد، مثل:  دیابت ‌ها، گذشتن از موعد زایمان، افزایش فشار خون طی بارداری، پره‌اکلامپسی ، اختلال لخته خونی، سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل ، ضربه شدید شکمی، سن زیاد مادر، بارداری چند قلویی، سابقه جراحی‌های رحمی مثل سزارین، دیابت بارداری و چاقی مادر.  

 

معمول‌ترین مشکلات جفت جنین کدامند؟

پارگی یا جداشدن جفت

 این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پیش از زایمان جفت از دیواره داخلی رحم جدا شود. این مسئله می‌تواند باعث درجات متفاوتی از خونریزی واژنی شود و جنین را از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش محروم سازد. در برخی موارد نیز زایمان زودرس ضروری است.

جفت سر راهی یا پلاسنتا پرویا

 این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جفت بخشی یا بطورکامل دهانه رحم را بپوشاند و می‌تواند موجب خونریزی شدید واژنی در هنگام زایمان یا قبل از زایمان شود. در چنین شرایطی زایمان سزارین ضروری خواهد بود.

چسبندگی جفت

 این مشکل زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی جفت عمیقاً داخل دیواره رحم رشد کند. این مسئله می‌تواند باعث خونریزی واژنی طی سه ماهه سوم بارداری و از دست رفتن شدید خون پس از زایمان شود. در این شرایط احتمالاً زایمان سزارین و خارج ساختن رحم ضروری باشد.

جفت باقی مانده

 این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جفت طی 30 تا 60 دقیقه پس از زایمان از رحم خارج نشود. و در صورتی‌که درمان نشود، جفت باقی‌مانده می‌تواند باعث عفونت شدید یا از دست دادن مقدار زیادی خون از مادر شود.

 

نشانه‌ها و علائم مشکلات جفتی

علائم و نشانه‌های مشکلات جفتی شامل خونریزی واژنی، درد شکمی، پشت درد شدید و انقباضات سریع رحمی است. اگر هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، فوراً باید با مراقب پزشکی تماس حاصل کنید.

تا چندی پیش تصور می‌شد که جفت از جنین در برابر اکثر سمومی که مادر مصرف کرده است، محافظت می‌کند. اما جفت یک دیواره محافظ کامل نیست و فقط برخی از عفونت‌زاها، سموم و مواد شیمیایی را فیلتر می‌کند و برای تصفیه تمامی سمومی که از طریق رژیم غذایی و محیط امروزی وارد بدن مادر می شود، مجهز نیست.   

 

مواد مضری که از جفت عبور می کند

جفت، جنین را در برابر اکثر باکتری‌ها و برخی عفونت ها پشتیبانی می‌کند. اما در برابر ویروس‌هایی مثل سرخجه هیچ پشتیبانی وجود ندارد.

معلوم شده است که الکل و نیکوتین، برخی داروها و مواد شیمیایی می‌تواند از جفت عبور کند و به جنین آسیب رساند. این سموم خطرات چشمگیری برای جنین ایجاد می‌کند و باعث افزایش خطر سقط جنین، بروز اختلالات مادرزادی، وزن کم هنگام زایمان، زایمان زودرس و از دست رفتن نوزادان خواهد شد. سموم محیطی، مثل دود تنباکو، جیوه، سرب، دیوکسین، آلودگی‌های هوا و حشره‌کش‌ها از دیواره جفت عبور کرده و جزء عوامل آسیب رسان به جنین شناخته شده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی استفاده شده در پاک‌کننده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی، بدن‌ بانوان باردار را آلوده می‌سازد و بدن آنان این مواد شیمیایی را پیش از زایمان به جنین‌های خود منتقل می‌سازند.

مواد شیمیایی خطرآفرینی که باید در محصولات بهداشتی مراقب آنها باشید عبارتند از: "بوتیل استات"، "بوتیل هیدروکسی تولوئن"، "دی اتانول آمین"، "فرمالدئید"، "دی بوتیل فتالات"، "پترولیوم"، "سیلوکزانز" و "سدیم لائورت سولفور".

 

برای کاهش قرار گرفتن درمعرض سموم محیطی به موارد زیر توجه کنید:   

با شستشوی کامل تمامی محصولات کشاورزی، پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات یا خریدن محصولات طبیعی از سموم و آفت‌کش‌های باقی مانده بر روی میوه ها و محصولات کشاورزی در امان بمانید.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی را محدود ساخته و برای پاکیزگی منزل از محصولات پاک کننده طبیعی بهره برید، مثل جوش شیرین، سرکه یا آب.

میزان غذاهای کنسروی مصرفی خود را محدود سازید، چرا که اغلب کنسروها حاوی BPA است.

از خوردن ماهی‌هایی که جیوه زیادی در خود دارد، مثل، اره‌ماهی، کوسه، شاه ماکارل و ماهی تن دوری کنید.  

برای از بین بردن مواد شیمیایی موجود در گرد و غبار منزل، پیش از پختن و خوردن غذا دست‌هایتان را بشوئید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات